• Hanna1984

Hål i öronen?

Någon som gjort hål i öronen på eran 0-5 månaders?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:10:46:
    Denna tråd har spårat ut helt och hållet. Det var till för dom som har tagit hål.
    Och det är konstigt att dom som det var till för inte ens kan svara i denna tråd.
    Frågan var inte till er som inte tyckte om det, utan till er som gjort det.
    Så sluta hacka ner på mig, sluta kalla mig idiot, sluta döm mig. Bara för att det inte är vanligt bland er så är det faktikst vanligt i större delar av världen. Min dotter har hål i öronen ja, och MÅNGA MÅNGA MÅNGA andra.

• Svar på tråden Hål i öronen?
  • sjövildabarn

men i dag tar väl dom flesta hål med titan eller,, det tål väl dom flesta, ja man använder ju det innom sjukvården. plasten kan man däremot bli allergisk emot

• Hannah76

Nickel finns ju i många saker. Även om man har ett testat smycke kan håltagningen riskera att man får en allergi, man gör ju ett hål i vävnaden.

Om det ska accepteras för att det är en kulturell handling så ska alla kulturella handlinga accepteras..

Jag tycker att det är märkligt att piercingstudior har åldergränser, men en frisör (som kanske inte ens har steriliseringsutrustning får ta hål i öronan på hur små barn som helst.. Fast de som är seriösa nekar förstås. Hoppas det blir en lagändring, så att det krävs utbildning, rätt produkter o åldersgräns.

• Hanna1984

Hannah76; Men folk kommer ändå att fortsätta göra det. Isåfall på en semester till hemlandet. FÖr oss är det nåt som görs.
    Och man kan gå till den bästa frisörsalongen o få det gjort. Men det finns vissa frisörer som ej vill göra det pga att det är svårt. Inte pga allaergirisk!!! För själva hålet ger inte allergi.

• miss chilli

Hur kan du sitta och säga att du kollat upp allting när du menar att det inte är själva hålet som ger allergi?

• Hanna1984

Men jag frågade både på bvc och av en läkare. Allvarligt talat. Då ljög dom mig rakt upp i ansiktet eller?

• Hannah76

Jo men en lag skulle iaf få några att tänka till, o några barn skulle få slippa.
    Och du har fel att hålet inte kan ge allergi, för det kan det visst.

Hoppas verklligen att de som gör hål kollar att stället har steriliseringsmaskin o alla annan steril utrustning, för annars kan man få en hel del annat än "bara" nickelallergi..

• Yayasmami

min dotter har hål o de som argumenterar mot det har endå inget vettigt o komma med... men om någon har de är de välkomna o skriva i min gb

• miss chilli

Yayasmani:Inget vettigt att komma med? Kom hem till mig så kan jag visa dig vad som kan hända vid nickelallergi. DÅ lovar jag dig att jag kommer att ha ett vettigt argument MOT att göra hål i öronen på bebisar!

• JeanneDArc

Vad har de som VILL göra hål i bebisar för vettiga skäl då?

Att det är vanligt i andra länder och är en kulturell grej tycker jag är ett dåligt argument. Det är vanligt med diktatur, svält och barnprostitution i andra länder, men därför tycker jag inte vi borde skaffa lite i vårt land. Att könsstympning är en kulturell grej i andra länder innebär inte att jag tycker det ska vara tillåtet här.
    Nu menar jag inte att hål i öronen är lika illa som barnprostitution och könsstympning, jag menar bara att argumentet är dåligt.

Att inte ALLA får ont är ju också märkligt att ens dra upp, då ni inte vet i förväg om just ert barn kommer ha ont. Varför chansa? Jag tyckte det gjorde ont iaf. Tycker också det är mäkligt att dra upp viktiga medicinska åtgärder som gör ont i sammanhanget. Det är väl skillnad på att ta hand om sitt barns hälsa och att pierca det för att man tycker det ser så gulligt ut!

• miss chilli

Nej, det finns ju inga argument FÖR. Att göra det för att det är gulligt är ju bara urbota dumt. Att däremot INTE göra det för att det finns risker med det är ju faktiskt ett väldigt bra argument. Men det verkar vara svårt att få fram i den här tråden. Ok om man väljer att ta hål i sin bebis öron. Men då kan man i alla fall erkänna att det KAN innebära en risk, men att man ändå tog chansen. Men att sitta och förneka riskerna visar bara på stor okunskap.

Saken är den att många människor fungerar ju faktiskt så, att får man inte höra och läsa saker från media att någonting inte är bra, så existerar inte problemet. Varför inte försöka tänka lite själv i stället? Tror nog att även om det inte pratas öppet om det i dessa länder där öronpiercing är vanligt på små barn, så existerar problemet. Det är bara det att många inte kopplar sambandet mellan hål i öronen och allergi.

Jag har en släkting i Canada, där det också är väldigt vanligt att man utsmyckar sina bebisar. Där är nickelallergi ett stort problem men det är ingen som kan förstå att det har ett samband med deras invanda ovana att pierca sina barns öron. Konstigt.

Svar på tråden Hål i öronen?