• vagabond77

Invandrare...

Det är många negativa trådar på detta forum om invandrare och flyktingar.

Jag är av en annan åsikt. Jag tycker de tillför jättemycket till Sverige, för Sverige. Hur skulle Sverige egentligen sett ut utan invandringen? Läste en artikel om Sveriges 52 rikaste invandrare.

"De allra flesta började med två tomma händer i Sverige. I dag har de tillsammans en förmögenhet värd mer än tio miljarder kronor.

På vägen har de skapat företag och arbetstillfällen som genererat mångdubbelt mer i skatteintäkter. Att:ention har listat Sveriges rikaste invandrare."

Länk till hela artikeln.

www.dagensps.se/article.aspx&categID=50

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:30:57:
    Denna tråd har utvecklats till ännu en "smutskasta invandrare & flyktingar" till varje pris. Efterlyser mer relaterat till ämnet i trådstarten.

• Svar på tråden Invandrare...
  • cicek
    Tussiluskan skrev 2007-05-21 20:31:39 följande:
    Nej, alla som bor i sverige är inte med och bygger upp landet. De finns de som inte jobbar alls, utan blir försörjda av de andra som jobbar. De finns de som bara kostar pengar, och bara belastar ekonomin. Jag har själv tillhört den skaran under en viss tid när jag som arbetslös flyttade till Sverige.
    ja men "svenskarna" då? de kan ju oxå belasta en hel del..
  • Tussiluskan

Jag tycker också att viss invandring tillför sverige något, men jag tror också att det kan bli problem när invandringen blir en stor ekonomisk belastning, när det bildas grupperingar och utanförskap och missnöje. Jag är förvånad över att inte fler reagerar över detta och vill göra något åt det innan det är för sent.

• cicek
    Tussiluskan skrev 2007-05-21 20:34:33 följande:
    Jag tycker också att viss invandring tillför sverige något, men jag tror också att det kan bli problem när invandringen blir en stor ekonomisk belastning, när det bildas grupperingar och utanförskap och missnöje. Jag är förvånad över att inte fler reagerar över detta och vill göra något åt det innan det är för sent.
    jag vet inte jag. Tycker ju för det första att det är svårt att dra en gräns, vilka invandrare ska inte få komma? Hur vet man vem som kommer tillföra eller inte. Personligen så tycker jag att alla människor tillför något.
    Och flyktingar då?
    Utanförskap och missnöje måste det självklart göras något åt. Men att stoppa en viss invandring tror jag inte på.
    Jag förstår hur du menar. Men jag tror problemet ligger mer på Sverige och svenskarna. Integration i all ära men assimilation får inte ske. Vi måste lära oss leva med varandra. Men självklart- lagar måste ju alla följa (bäst att förtydliga detta).

Vad är det som måste göras innan det är försent?
  • Tussiluskan

cicek: I detta land bodde från början en viss sorts folk, som sakta växte och byggde upp ett samhälle. När samhället blir tillräckligt stort, börjar man ju lägga ihop till en del saker (tex skatt till sjukhus och skolor och vägar. Detta pågår genom generationer, och alla är måna om att se till att deras avkomma har något att ärva, alla vill se sina gener leva vidare. Invandringen har funkat bra (lagom stora mängder, alla kan integreras och bli del i samhället) under århundraden, men så plötsligt sker denna explosion av invandring.

Plötsligt kommer det människor hit som ingen är släkt med, som aldrig varit med och betalat in några pengar till den gemensamma kassan, och nu vill de ha del av våra förfäders och våra egna resurser. Ganska OK, tycker jag, till en viss gräns. Man måste ju dela med sig till de som inget har, visst har vi råd med invandring. Men inte så mycket att vi får göra avkall på vår gemensamma välfärd, då tycker jag hellre att det skulle vara mer frivilligt att ge bort pengar. Det vore väl bättre att ha någon sorts välgörenhet där de som vill skäker pengar till invandringen?

• kengru

Tussiluskan, du tror inte att en hel del finnar o andra invandrare var med o byggde upp det "samhälle" du beskriver?

• cicek
    Tussiluskan skrev 2007-05-21 20:43:05 följande:
    cicek: I detta land bodde från början en viss sorts folk, som sakta växte och byggde upp ett samhälle. När samhället blir tillräckligt stort, börjar man ju lägga ihop till en del saker (tex skatt till sjukhus och skolor och vägar. Detta pågår genom generationer, och alla är måna om att se till att deras avkomma har något att ärva, alla vill se sina gener leva vidare. Invandringen har funkat bra (lagom stora mängder, alla kan integreras och bli del i samhället) under århundraden, men så plötsligt sker denna explosion av invandring.Plötsligt kommer det människor hit som ingen är släkt med, som aldrig varit med och betalat in några pengar till den gemensamma kassan, och nu vill de ha del av våra förfäders och våra egna resurser. Ganska OK, tycker jag, till en viss gräns. Man måste ju dela med sig till de som inget har, visst har vi råd med invandring. Men inte så mycket att vi får göra avkall på vår gemensamma välfärd, då tycker jag hellre att det skulle vara mer frivilligt att ge bort pengar. Det vore väl bättre att ha någon sorts välgörenhet där de som vill skäker pengar till invandringen?
    nej jag hänger inte med alls.. explosion? och återigen var ska man dra gränsen? och jag tror inte det ger avkall på vår gemensamma välfärd.

de flesta bidrar ju tillvälfärden. utan invandring hade vi inte haft något sverige som det vi har idag.det har inte funnits så länge.

är det flyktingar du pratar om?
  • kengru

Tussiluskan, ditt resonemang faller ju också på mängden svenskar som emigrerade till USA, osv, inte så genomtänkt ditt lilla samhälle.

• Tussiluskan

cicek: jag tycker att det måste göras något åt:

1)att så många invandrare är arbetslösa
    2)att så många invandrare och barn till invandrare hamnar snett från början och begår brott
    3)att invandrande kriminella ofta får stanna i Sverige
    4)att invandrare tillåts ha egna lagar (barn till invadrare får aldrig hjälp i samma utsträckning vid misshandel pga av att svenska myndigheter tycker att det kunde verka rasisitikt att de inte får uppfostra barn enligt egna kulturella normer).
    5)religiösa friskolor ska inte tillåtas, religion kan man utöva hemma, alla ska ha samma rätt till utbildning
    6)mycket hårdare restriktioner när det gäller att ta in flyktingar, vi vill ha papper och veta om vi tar in en terrorist eller en äkta flykting.

• Bumbo

Bad Sector - På min gata bor det 7 personer med invandrarbakgrund och 7 svenskar (tror jag) inklusive mig själv. Om det nu är så att jag äger landet eftersom jag är svensk, vems hus ska jag ta? Sem undrar jag hur jag ska göra med min dotter när jag dör. Hon är halvsvensk. Ska hon bara få hälften av sin arvsrätt då? Vem får den andra halvan? Och vad händer ,ed all den "samhällsuppbyggnad" som hon kommer att ägna sig å under sitt liv? Ska hon skicka hälften av sin skatt till Chile där hennes mamma har sina rötter? Tänkte bara att du kanske var rätt person att svara på det här. Du verkar ju vara så jävla smart.

• kengru

Tussiluskan; Jag tycker att svenska staten bör göra något åt;

Alla arbetslösa svenskar
    Förhindra att så många unga (oavsett nationalitet) hamnar snett
    Rätta till vårat tama rättssystem
    Friskolor
    Hjälpa de flyktingar som kommer till Sverige snabbare, inte låta dem vänta på ett svar i ett antal år för att sedan ge avslag.

Svar på tråden Invandrare...