• vagabond77

Invandrare...

Det är många negativa trådar på detta forum om invandrare och flyktingar.

Jag är av en annan åsikt. Jag tycker de tillför jättemycket till Sverige, för Sverige. Hur skulle Sverige egentligen sett ut utan invandringen? Läste en artikel om Sveriges 52 rikaste invandrare.

"De allra flesta började med två tomma händer i Sverige. I dag har de tillsammans en förmögenhet värd mer än tio miljarder kronor.

På vägen har de skapat företag och arbetstillfällen som genererat mångdubbelt mer i skatteintäkter. Att:ention har listat Sveriges rikaste invandrare."

Länk till hela artikeln.

www.dagensps.se/article.aspx&categID=50

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:30:57:
    Denna tråd har utvecklats till ännu en "smutskasta invandrare & flyktingar" till varje pris. Efterlyser mer relaterat till ämnet i trådstarten.

• Svar på tråden Invandrare...
  • Micke

"Man blir tvungen att hämta den någon annanstans. Som svensk i Grekland har du rätt till samma förmåner som grekerna själva. Har du inte haft jobb i landet får du skyddet i Sverige. Så visst det krävs ett arbete eller en flytt, men skyddet finns."

Ja man riskerar att få flytta hem till Sverige igen ja.

"För en kanadensare som beviljats uppehållstillstånd i Grekland gäller även där samma regler som för alla andra som har samma rätt att vistas i Grekland."

Du vill gärna tro det ja. Men så är inte alltid fallet. För det första skiljer man ju på permanenta och temporära uppehållstillstånd.

för det andra så kan uppehållstillståndet vara förknippat med ett arbete eller forskning etc. Upphör då arbetet eller forskningen så upphör även uppehållstillståndet, och du får då flytta hem till Kanada igen.
    För en grek vars arbete upphör så får denna a-kassa etc. Detta får inte kanadensaren.

Så nej, för alla finns inte grundskyddet.

"Jag fattar att det är så du vill ha det, men jag behöver inte hålla med utan jag tar mig rätten att ifrågasätta."

Jo men gör då det. Kom med något att diskutera istället för att upprepa dig.

"Varför skall en svensk som föddes efter regelförändringen ha rätt till förmånerna men inte en invandrare som kom hit efter förändringen. Eller vill du ta bort förmånerna för alla?"

För att ett land är skyldig att ta hand om sina egna medborgare, men inte har skyldighet att ta emot andra länders.

Skillnaden för invandraren är att idag är han inte välkommen alls till Sverige, men efter regeländringen får de komma till Sverige, men under en begränsad period klara sig utan att ha rätt till de sociala förmånerna.

• BadSector

En enorm skillnad i grundinställning till vem som har rätt till ett land framträder ganska tydligt här.

Jag anser att det är ett lands invånare och deras barn som har rätt till landet.

Fördlorätt, till och med.
    Analogt med arvsrätten.

Förädlrar har rätt att lämna sina ägodelar till sina barn.

Vi svenskar äger Sverige.
    Vi har rätt att lämna det till våra barn.

Vill vi inte det kan vi göra våra barn arvslösa och statslösa och ge bort landet till någon annan, eller låta någon annan ta det.

Jag tänker dock inte låta det ske om jag kan hjälpa det.

• Roskind

Jag är enormt oroad över det som just nu händer i och med Sverige. Bara en sån sak som kvinnosynen som kommer hit. Här på FL är det inte ovanligt att läsa trådar om kvinnor med muslimska män som insett att det inte alls var så spännande med husligt våld och kontroll som kom med på köpet.

Läs från sidan 54 och förfasas!

www.integrationsverket.se/upload/Publikationer/miljonprogram.pdf

?det är inte lika fel att våldta en svensk tjej som att våldta en arabisk tjej, säger Hamid. Den svenska tjejen får ju massor av hjälp efteråt, och hon har nog redan knullat. Men arabtjejen får problem med sin familj. För henne är det en stor skam att bli våldtagen. Det är viktigt att hon har kvar oskulden när hon gifter sig. [...] Det var ingen tillfällighet att det var en svenska som skändades i Rissne ? det framgår tydligt av samtalet med Ali, Hamid, Abdallah och Richard. Alla fyra ser i någon mening ner på svenska flickor och hävdar att denna inställning är vanlig bland unga män med föräldrar som har invandrat till Sverige. [...] Det är alldeles för lätt att få en svensk hora? tjej, menar jag, säger Hamid och ler generat över sitt ordval. [...] Många invandrarkillar är ju med svenska tjejer när de är tonåringar. Men sen när de ska gifta sig tar de en riktig kvinna från sin egen kultur som inte har varit med någon kille. Så ska jag göra. Jag har inte så mycket respekt för svenska tjejer. Man kan säga att de blir sönderknullade.?

• Geoff
    vagabond77 skrev 2007-05-17 16:30:37 följande:
    Läs artikeln i trådstarten, den tar upp några av de invandrare som gör oss rika.Gränserna är stängda, folk väller inte in vind för våg. Det är svårt att få uppehållstillstånd i Sverige. Visst kan system alltid förbättras, men att vägra flyktingar rätten till sina liv i vår strävan efter perfektionism tycker jag är fel. Läs gärna ariklarna som Micke klistade in. Om bidragsberoendet i SD. Kanske borde de sopa rent framför sin egen dörr...
    Om det är svårt att få uppehållstillstånd i Sverige skulle jag vilja se hur det ser ut i ett land där det är lätt att få uppehållstillstånd.
    Under 2006 var det bara Frankrike och Storbritannien som tog emot fler asylsökande än Sverige. Jag vet att asylsökande inte är samma sak som att få uppehållstillstånd men...
    Citat från Migrationsverkets hemsida:
    "Under 2006 fick 86 436 personer uppehållstillstånd, en ökning jämfört med 2005, då motsvarande siffra var 62 463.

Under samma år tog våra tre grannländer Danmark, Norge och Finland tillsammans emot 9526 asylsökande.
    Med dessa siffror som grund tycker inte jag det verkar speciellt svårt att få uppehållstillstånd i Sverige.
  • Roskind

Allihopa läs detta extremt noggrant!

Skribentens inlägg!

exilen.suddenlaunch3.com/index.cgi&action=display&num=1172039533

Säg mig sen att inte detta redan händer

3. Huvudbetänkande (SOU 1995:19)
    Trots huvudbetänkandets titel: "Ett säkrare samhälle" ger innehållet all anledning till oro. Avsnittet "Utvecklingen i Sverige på 5-10 års sikt" bekrätar farhågorna Fri Information varnat för i många år.

"Invandrarna söker sig i stor utsträckning till de tättbefolkade områdena, framför allt storstäderna. De strävar efter kontakt med landsmän. Svårigheterna för invandrare att etablera sig i mindre orter, där det är ont om arbetstillfällen, är höga. Samtidigt innebär koncentrationen av invandrare att svenskar som bor där väljer att flytta. Kontakterna med det svenska samhället kan för många bli mycket begränsade. Under senare delen av 1980-talet och 1990-talet har allt fler utomeuropeér sökt sig till Sverige. De kommer från förhållanden som avsevärt skiljer sig från det svenska samhället. Klyftorna mellan olika befolkningsgrupper växer. Polariseringen och segregeringen växer i samhället. Skillnaderna ökar även mellan bostadsområden i tätorterna. En del grupper, framför allt yngre, tar avstånd från samhällets normer. Benägenheten att ta till våld sprider sig. Våldet accepteras i stigande utsträckning inom olika grupper. Tillgången till vapen ökar hos de våldsbenägna och kriminellt belastade. Utvecklingen riskerar att sprida sig".

• Tyrell

Roskind:

Det är knappast något nytt!
    Får vi höra om det finns ett orsak-verkan-resonemang och en handlingsplan eller om det bara framförs gnäll?

• Tyrell

"En enorm skillnad i grundinställning till vem som har rätt till ett land framträder ganska tydligt här."

Tydlitg!

Jag anser att en nation och kultur med nödvändighet måste förändras och anpassas till omvärlden för att kunna överleva. Ingen av oss har rätten till landet utan vilja vara med och förbättra. Ingen har rätt att ta ifrån någon annan rätten till landet heller.

Som slutkläm anser jag att nationen är en lögn!

• Tussiluskan

Jag tycker inte att någon människa har direkt rätt till landet om man pratar rent geografiskt. Naturen ich jorklotet tillhör väl inte någon särskild.

Däremot så tillhör alla byggnader, skattepengar-ja alla tillgångar som vi människor samlat på oss, sparat till och byggt upp under generationer - oss svenskar, för vi har ärft dessa resurser av våra förfäder.

Med svenskar menar jag naturligtvis även de invandrande svenskar som hjälpt till och byggt upp samhället.

Men jag tycker att det är lite fräckt av politiker att anta att vi gärna ger bort det mesta av våra tillgångar till andra, jag känner mig liksom inte tillfrågad, ibland önskar jag att resurserna sattes i sjukvården och barnomsorgen istället.

• cicek
    Tussiluskan skrev 2007-05-21 19:42:03 följande:
    Jag tycker inte att någon människa har direkt rätt till landet om man pratar rent geografiskt. Naturen ich jorklotet tillhör väl inte någon särskild.Däremot så tillhör alla byggnader, skattepengar-ja alla tillgångar som vi människor samlat på oss, sparat till och byggt upp under generationer - oss svenskar, för vi har ärft dessa resurser av våra förfäder.Med svenskar menar jag naturligtvis även de invandrande svenskar som hjälpt till och byggt upp samhället.Men jag tycker att det är lite fräckt av politiker att anta att vi gärna ger bort det mesta av våra tillgångar till andra, jag känner mig liksom inte tillfrågad, ibland önskar jag att resurserna sattes i sjukvården och barnomsorgen istället.
    ?? ger bort vad? Vilka av de mesta tillgångar ger vi bort och till vem?

är inte alla som bor i Sverige med och bygger upp landet?
  • Tussiluskan

Nej, alla som bor i sverige är inte med och bygger upp landet. De finns de som inte jobbar alls, utan blir försörjda av de andra som jobbar. De finns de som bara kostar pengar, och bara belastar ekonomin. Jag har själv tillhört den skaran under en viss tid när jag som arbetslös flyttade till Sverige.

Svar på tråden Invandrare...