• vagabond77

Invandrare...

Det är många negativa trådar på detta forum om invandrare och flyktingar.

Jag är av en annan åsikt. Jag tycker de tillför jättemycket till Sverige, för Sverige. Hur skulle Sverige egentligen sett ut utan invandringen? Läste en artikel om Sveriges 52 rikaste invandrare.

"De allra flesta började med två tomma händer i Sverige. I dag har de tillsammans en förmögenhet värd mer än tio miljarder kronor.

På vägen har de skapat företag och arbetstillfällen som genererat mångdubbelt mer i skatteintäkter. Att:ention har listat Sveriges rikaste invandrare."

Länk till hela artikeln.

www.dagensps.se/article.aspx&categID=50

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:30:57:
    Denna tråd har utvecklats till ännu en "smutskasta invandrare & flyktingar" till varje pris. Efterlyser mer relaterat till ämnet i trådstarten.

• Svar på tråden Invandrare...
  • Micke

Tyrell: "Det betyder inte nödvändigtvis att det är det bästa systemet. Dessutom finns det ett bottenskydd som man inte direkt kvalificerar sig till förutom att man saknar all annan form av inkomst. Varför skall detta inte gälla alla som har rätt att stanna i landet?"

Varför ser systemet ut som det gör? Varför måste man kvalificera sig? Kan det ha något att göra med att det inte finns pengar för alla?

"Av den anledningen att de inte ens skulle vara berättigade till existensminimum i ditt system. Alltså skulle vissa vara värda stöd för överlevnad, och andra skulle lämnas att dö(eller sparkas ut till en oviss framtid) i ditt system."

Oj oj oj så dramatisk man kan vara. Du är medveten om att det är så EU fungerar? Hittar du inte ett jobb på 6 månader så får du inte längre stanna i landet, utan du kastas ut för att dö

• Tyrell

"Oj oj oj så dramatisk man kan vara. Du är medveten om att det är så EU fungerar? Hittar du inte ett jobb på 6 månader så får du inte längre stanna i landet, utan du kastas ut för att dö"

Visst är det så. Men de som kommer från länder utanför EU har ändå rätt till grundskyddet i det landet de befinner sig i, förutsatt att de har rätt att vara i landet. Kommer du från ett EUland har du grundskyddet i ditt hemland. Grundskyddet finns där oavsett var du finns eller varifrån du kommer.

"Varför måste man kvalificera sig?"
    Helt annan diskussion, men bidragen idag finns mycket till för att (S) har tagit på sig rollen att utjämna inkomstklyftor. Bidragens vara eller inte vara är en helt annan diskussion. Där tror jag vi befinner oss på samma sida. Medborgarlön finns det partier som propagerar för så tankarna finns att man inte skall behöva kvalificera sig.

• Micke

"Visst är det så. Men de som kommer från länder utanför EU har ändå rätt till grundskyddet i det landet de befinner sig i, förutsatt att de har rätt att vara i landet. Kommer du från ett EUland har du grundskyddet i ditt hemland. Grundskyddet finns där oavsett var du finns eller varifrån du kommer."

för att få vistas i landet krävs ett arbete, upphör arbetet så upphör också rätten att vistas i landet, och med det så faller också alla vackra ord om grundskydd.

• Tyrell

"för att få vistas i landet krävs ett arbete, upphör arbetet så upphör också rätten att vistas i landet, och med det så faller också alla vackra ord om grundskydd."

Skall vi då slänga ut alla som inte klarar dina krav?

• Micke

Tyrell:

Ovan var en beskrivning av hur det ser ut i EU idag. Du hävdar att alla har ett grundskydd, något som inte är sant.

"Skall vi då slänga ut alla som inte klarar dina krav?"

De som idag bor i landet ska givetvis få stanna.
    De som i framtiden önskar flytta till Sverige (de som idag förbjuds att göra detta) ska få göra detta. Men innan man får ta del av de socialaförmånerna ska man ha arbetat under en viss period.

vet inte hur många gånger jag ska upprepa mig så att du förstår.

• Roskind

I slutändan har Sverige två val.

1: Behåll välfärdsstaten och minska på invandringen, inför krav på ekonomisk försörjning för anhöriginvandring och i övrigt endast ta emot kvotflyktingar från FN. Det är ren galenskap det som pågår idag när 90% av de som kommer hit är papperslösa och vet att de kan utnyttja systemet på så sätt. Inga papper bye bye.

2: Acceptera kött-tsunamin och acceptera då också att vi ej kommer kunna behålla välfärden. Istället kommer vi få ett samhälle indelat i klass igen. Låglönearbeten m.m.

• Tyrell

"Du hävdar att alla har ett grundskydd, något som inte är sant."
    Man blir tvungen att hämta den någon annanstans. Som svensk i Grekland har du rätt till samma förmåner som grekerna själva. Har du inte haft jobb i landet får du skyddet i Sverige. Så visst det krävs ett arbete eller en flytt, men skyddet finns. För en kanadensare som beviljats uppehållstillstånd i Grekland gäller även där samma regler som för alla andra som har samma rätt att vistas i Grekland.

"De som i framtiden önskar flytta till Sverige (de som idag förbjuds att göra detta) ska få göra detta. Men innan man får ta del av de socialaförmånerna ska man ha arbetat under en viss period."
    Jag fattar att det är så du vill ha det, men jag behöver inte hålla med utan jag tar mig rätten att ifrågasätta.
    Varför skall en svensk som föddes efter regelförändringen ha rätt till förmånerna men inte en invandrare som kom hit efter förändringen. Eller vill du ta bort förmånerna för alla?

• Tyrell

Roskind:
    "Det är ren galenskap det som pågår idag när 90% av de som kommer hit är papperslösa och vet att de kan utnyttja systemet på så sätt."
    Är du inte ute och cyklar nu? 90% saknar papper men ändå kommer 35% från Norden eller EU. Har du lyssnat lite okritiskt på lögnare?

• BadSector

"90% saknar papper men ändå kommer 35%"

93% av de ASYLSÖKANDE saknar papper.

Vi har fri rörlighet mellan de nordiska länderna.

Svar på tråden Invandrare...