• vagabond77

Invandrare...

Det är många negativa trådar på detta forum om invandrare och flyktingar.

Jag är av en annan åsikt. Jag tycker de tillför jättemycket till Sverige, för Sverige. Hur skulle Sverige egentligen sett ut utan invandringen? Läste en artikel om Sveriges 52 rikaste invandrare.

"De allra flesta började med två tomma händer i Sverige. I dag har de tillsammans en förmögenhet värd mer än tio miljarder kronor.

På vägen har de skapat företag och arbetstillfällen som genererat mångdubbelt mer i skatteintäkter. Att:ention har listat Sveriges rikaste invandrare."

Länk till hela artikeln.

www.dagensps.se/article.aspx&categID=50

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:30:57:
    Denna tråd har utvecklats till ännu en "smutskasta invandrare & flyktingar" till varje pris. Efterlyser mer relaterat till ämnet i trådstarten.

• Svar på tråden Invandrare...
  • cicek
    Hanna1984 skrev 2007-05-21 11:38:05 följande:
    tyrell; Varför måste vissa f.örsörja sig själva? Hmm så du menar att inte svenskar är bidragstagare. HAHAHAHAHAAHAHAH Vilket skämt!
    nja svenskar får ju aldrig nåt- invandrarna tar ju allt. de har det så bra.
    ironi...

sverigedemokraterna var ju rätt bra på att leva på bidrag.. de ä väl majoritet svenskar (om det finns svenskar)
  • Hanna1984

cicek; men dom måste alltid ha nån annan att skylla på. hehe
    Och lättast är ju invandrare eftersom dom inte vågar erkänna för sig själva att vissa lyckats bättre här i livet än dom. tragiskt!

• Tyrell

Micke:

"Du ser ingen skillnad på att fly ifrån ett krig och flytta för att man gillar klimatet?"
    Det beror på ur vilket perspektiv man ser det hela. Pensionärsgettona i Spanien dras med samma brist på integration som Rosengård, skillnaden är att det i Spanien handlar om kapitalstarka pensionärer som kommer med pengar i fickorna.

Sen är det klart att det ena kan ses som en oändlig semesterresa och det andra som en livsnödvändighet. Oavsett skälen till att man väljer att bryta upp anser inte jag att man skall behandlas olika av det landet man kommer till. Menar du att man skall få olika stöd beroende på anledningen att man vill komma hit (eller resa härifrån)?

• Tyrell

Hanna:
    "Varför måste vissa f.örsörja sig själva? Hmm så du menar att inte svenskar är bidragstagare."
    Jag vet inte hur du läser. Min fråga var just det. Micke verkar anse att invandrare inte skall ha bidrag medan svenskar skall kunna få det.

• Hanna1984

Tyrell; Då missförstod jag dig. :)

• Micke
    Tyrell skrev 2007-05-21 11:45:13 följande:
    Micke:"Du ser ingen skillnad på att fly ifrån ett krig och flytta för att man gillar klimatet?"Det beror på ur vilket perspektiv man ser det hela. Pensionärsgettona i Spanien dras med samma brist på integration som Rosengård, skillnaden är att det i Spanien handlar om kapitalstarka pensionärer som kommer med pengar i fickorna.Sen är det klart att det ena kan ses som en oändlig semesterresa och det andra som en livsnödvändighet. Oavsett skälen till att man väljer att bryta upp anser inte jag att man skall behandlas olika av det landet man kommer till. Menar du att man skall få olika stöd beroende på anledningen att man vill komma hit (eller resa härifrån)?
    Givetvis ska man få olika stöd beroende på anledning man flyttar.
    Flyr jag undan ett krig så ska man tas emot och vara direkt kvalificerad till socialförsäkringarna som finns i mottagarlandet.
    Du ska få hjälp med att ordna bostad, lära dig språket och finna ett arbete.

Känner du däremot att du har tröttnat på de varma somrarna i Spanien och vill flytta till Sverige istället, så är du varm välkommen. Däremot kan du inte förvänta dig att den svenska staten ska ordna bostad, stå för språkutbildningen och leta reda på ett jobb till dig och under tiden försörja dig.

så ja, givetvis är det skillnad på hur man bemöts i landet man flyttar till.

När du sedan har arbetat en period i ditt nya land så kommer du att kvalificera dig för det landets försäkringssystem och ha rätt till bidrag precis som vilken annan invånare som helst.

"Min fråga var just det. Micke verkar anse att invandrare inte skall ha bidrag medan svenskar skall kunna få det."

Förbannat skitsnack som bara bevisar att du antingen inte läser eller så fattar du inte vad du läser.
    Tills du gör detta så är jag tacksam om jag för stå får redogöra för mina åsikter själv.
  • Tyrell

Micke:

"Förbannat skitsnack som bara bevisar att du antingen inte läser eller så fattar du inte vad du läser. "

OK. Då benar vi ut detta.....
    Du skriver att de som kommer hit skall försörja sig själva. Men samtidigt ser jag inget om att vi som kommer härifrån har samma krav på oss. Du skriver att om man kommer utifrån har man inte rätt att staten skall försörja en, men inget om de som kommer härifrån skulle ha samma krav. Detta fisk mig att tro att du faktiskt hade dessa åsikter och skrev det som förklaring till ett missförstånd.

• Tyrell

Micke:

Till saken.
    "Givetvis ska man få olika stöd beroende på anledning man flyttar."
    Hur tar man reda på anledningen? Skapar man inte bara ytterligar onödiga regler och kostsam byråkrati? Öppnar man inte för ännu mer fusk genom detta?

• Micke
    Tyrell skrev 2007-05-21 12:14:26 följande:
    Micke:"Förbannat skitsnack som bara bevisar att du antingen inte läser eller så fattar du inte vad du läser. "OK. Då benar vi ut detta.....Du skriver att de som kommer hit skall försörja sig själva. Men samtidigt ser jag inget om att vi som kommer härifrån har samma krav på oss. Du skriver att om man kommer utifrån har man inte rätt att staten skall försörja en, men inget om de som kommer härifrån skulle ha samma krav. Detta fisk mig att tro att du faktiskt hade dessa åsikter och skrev det som förklaring till ett missförstånd.
    De som flyttar hit (utan flyktingskäl etc) ska ha sin försörjning tryggad för att få uppehållstillstånd.
    Efter att ha arbetat en period så kvalificerar man in sig till det svenska försäkringssystemet och är därefter berättigad att ta
    del av de bidrag etc som finns.
    Ovanstående är i princip de EU-regler som finns.

Men om du menar att en som invandrat till Sverige efter 3 år inte längre är invandrare utan "en som kommer härifrån" så har du fattat det hela rätt. Då ska dessa få ta del av våra socialaförsäkringar fullt ut.

De första 3 åren (eller vilken tid man nu väljer) är det däremot rimligt att man försörjr sig själv för att kvala in i försäkringen.

Svar på tråden Invandrare...