Tyrell skrev 2007-05-21 11:45:13 följande:
Micke:"Du ser ingen skillnad på att fly ifrån ett krig och flytta för att man gillar klimatet?"Det beror på ur vilket perspektiv man ser det hela. Pensionärsgettona i Spanien dras med samma brist på integration som Rosengård, skillnaden är att det i Spanien handlar om kapitalstarka pensionärer som kommer med pengar i fickorna.Sen är det klart att det ena kan ses som en oändlig semesterresa och det andra som en livsnödvändighet. Oavsett skälen till att man väljer att bryta upp anser inte jag att man skall behandlas olika av det landet man kommer till. Menar du att man skall få olika stöd beroende på anledningen att man vill komma hit (eller resa härifrån)?
Givetvis ska man få olika stöd beroende på anledning man flyttar.
Flyr jag undan ett krig så ska man tas emot och vara direkt kvalificerad till socialförsäkringarna som finns i mottagarlandet.
Du ska få hjälp med att ordna bostad, lära dig språket och finna ett arbete.
Känner du däremot att du har tröttnat på de varma somrarna i Spanien och vill flytta till Sverige istället, så är du varm välkommen. Däremot kan du inte förvänta dig att den svenska staten ska ordna bostad, stå för språkutbildningen och leta reda på ett jobb till dig och under tiden försörja dig.
så ja, givetvis är det skillnad på hur man bemöts i landet man flyttar till.
När du sedan har arbetat en period i ditt nya land så kommer du att kvalificera dig för det landets försäkringssystem och ha rätt till bidrag precis som vilken annan invånare som helst.
"Min fråga var just det. Micke verkar anse att invandrare inte skall ha bidrag medan svenskar skall kunna få det."
Förbannat skitsnack som bara bevisar att du antingen inte läser eller så fattar du inte vad du läser.
Tills du gör detta så är jag tacksam om jag för stå får redogöra för mina åsikter själv.