• vagabond77

Invandrare...

Det är många negativa trådar på detta forum om invandrare och flyktingar.

Jag är av en annan åsikt. Jag tycker de tillför jättemycket till Sverige, för Sverige. Hur skulle Sverige egentligen sett ut utan invandringen? Läste en artikel om Sveriges 52 rikaste invandrare.

"De allra flesta började med två tomma händer i Sverige. I dag har de tillsammans en förmögenhet värd mer än tio miljarder kronor.

På vägen har de skapat företag och arbetstillfällen som genererat mångdubbelt mer i skatteintäkter. Att:ention har listat Sveriges rikaste invandrare."

Länk till hela artikeln.

www.dagensps.se/article.aspx&categID=50

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:30:57:
    Denna tråd har utvecklats till ännu en "smutskasta invandrare & flyktingar" till varje pris. Efterlyser mer relaterat till ämnet i trådstarten.

• Svar på tråden Invandrare...
  • BadSector

"Varje individ är unik och ska betraktas utifrån sina egna handlingar,"

Ja, det är där vi skiljer oss åt.

Du har en ideologisk spärr mot att göra det "självklara" för att lösa problemet.

Varför ser du det som nödvändigt att vi har asylinvandring med permanenta uppehållstillstånd? Kan inte hjälr i närområdet fungera=

Och hur resonerar du när du kommer fram till att det är vårt ansvar att hjälpa på den nivå (rent ekonomiskt i relation till hur många vi är) vi gör?

Jag tycker vi ska hjälpa på sätt som inte orsakar problem för oss själva. Faktiskt.

KAN vi inte hjälpa utan att det orsakar stora problem för oss så tycker jag vi ska fokusera på interna hjälpprojekt istället.

• vagabond77

Jag har en spärr mot att ta en genväg eller enkla lösningar på komplicerade problem.

Jag tror att om man blir beviljad ett permanet uppehållstillstånd, att man känner sig mer välkommen, och kan få en helt annan syn på sin framtid i landet. Jag vill påstå att socialbidragsstandard i Sverige knappast är ett paradis, även om jag aldrig testat själv.

Ingen vill väl börja ett nytt liv i ett annant land om man blir utslängd om x antal år. Det skulle ju verkligen ta ner lusten att jobba eller utbilda sig.

Jag tror att ett liv i ovisshet för den som beviljats uppehållstilstånd ger sämre ekonomiska prognoser med enbart kostnader, och inget tillbaka i form av skattekronor genom jobb.

Det finns verktyg vi skulle kunna införa som t.ex. återkallningsbart permantent uppehållstillstånd, för de extremfall som missköter sig. Men som sagt de flesta brott utförs av gruppen "ursvenskar", även om det finns stor överrepresentation i pyttegrupper i samhället.

• Roskind
    vagabond77 skrev 2007-05-23 23:07:56 följande:
    Med tanke på hur många invandrare som lever i Sverige och sköter sig jättebra gör det mig ont när typ SD pekar på hela gruppen som förövare.
    Invandrarna har här ett eget ansvar också i min mening. De måste själva ta upp problem och nyansera debatten. Vi kan inte hjälpa dem hela livet ut med att försöka skydda dem mot allt som är dumt och läskigt.

Tycker invandrarna att SD är ett stort problem? Fine de kan demonstrerar som alla andra. Det som är larvigt här är att du tar på dig någon sorts kollektiv skuld gentemot invandrarna, i dina ögon är de inte kapabla nog att föra sin egen talan.
  • Minna07

Stämmer det inte att det av alla människor i fängelse i Sverige är 60% svenskar och 40% invandrare?

Med tanke på att gruppen svenskar är många miljoner och gruppen invandrare är mycket mindre i Sverige så ÄR ju faktiskt invandrare överrepresenterade i fängelserna.

Om antalet invandrade i Sverige är 1,4 miljoner människor och antalet svenskar 7,6 miljoner så är 40% invandrare på fängelserna EXTREMT som många. Siffran borde istället vara 15% invandrare i fängelserna om de inte skulle kunna anses vara överepresenterade.

I förhållande till till det totala antalet svenskar och invandrare i Sverige så är invandrare extremt överrepesenterade i våra fängelser. Det kan ingen säga emot.

• cicek
    Minna07 skrev 2007-05-24 10:33:04 följande:
    Stämmer det inte att det av alla människor i fängelse i Sverige är 60% svenskar och 40% invandrare?Med tanke på att gruppen svenskar är många miljoner och gruppen invandrare är mycket mindre i Sverige så ÄR ju faktiskt invandrare överrepresenterade i fängelserna. Om antalet invandrade i Sverige är 1,4 miljoner människor och antalet svenskar 7,6 miljoner så är 40% invandrare på fängelserna EXTREMT som många. Siffran borde istället vara 15% invandrare i fängelserna om de inte skulle kunna anses vara överepresenterade.I förhållande till till det totala antalet svenskar och invandrare i Sverige så är invandrare extremt överrepesenterade i våra fängelser. Det kan ingen säga emot.
    vad beror det på då?
  • Bumbo
    Roskind skrev 2007-05-24 10:28:14 följande:
    Det som är larvigt här är att du tar på dig någon sorts kollektiv skuld gentemot invandrarna, i dina ögon är de inte kapabla nog att föra sin egen talan.
    Och jag tycker att det är larvigt när du tar på dig någon sorts kollektiv skuld gentemot mig och alla andra svenskar och verkar tro att jag behöver räddas från invandringen i landet.

Det här är en diskussionstråd om invandrare, då får man väl diskutera invandrare?
  • Roskind
    Bumbo skrev 2007-05-24 11:48:24 följande:
    Det här är en diskussionstråd om invandrare, då får man väl diskutera invandrare?
    Visst får man det, det jag opponerar mig emot är att du likväl som många andra för invandrarnas talan som vilken självklarhet som helst. Ibland blir det lite för mycket klappa-på-huvudet mentalitet där man nästan refererar till invandrare som barn som inte fullt ut vet vad de gör.

Det tassas på tå i media för att inte uppröra eller stöta sig med grupp X. Tro mig ur sådant kommer inget gott.
  • vagabond77

När en samling människor pekar ut en grupp och dömer alla i gruppen som problem, väljer jag att reagera, av flera skäl.

Största skälet är att förfarandet är fel. Det går inte att peka på en grupp där 4 av 5 i de allra värst överrepresenterade grupperna är helt oskyldiga. Ungefär som att vi ska misstänka och titta snett på alla som heter Conny för att många som heter Conny sitter i fängelset.

Ett andra skäl är att jag inte känner igen bilden alls som de främlingsfientliga krafterna vill måla upp. Jag har inte träffat på en enda utlänning i Sverige som gett mig problem. Snarare tvärt om, jag har upptäckt att de varit mycket trevliga och har lärt mig saker från dem. Uppenbarligen finns riktiga rötägg med, inom alla kulturer.

Exempel: Problem med skolk och mobbing kommer vi inte till rätta med genom att stänga skolan, eller kasta ut alla mobbare. Uppenbart enkel lösnig men ej hållbar.

• DOLCE FAR NIENTE
    Roskind skrev 2007-05-24 10:28:14 följande:
    Invandrarna har här ett eget ansvar också i min mening. De måste själva ta upp problem och nyansera debatten. Vi kan inte hjälpa dem hela livet ut med att försöka skydda dem mot allt som är dumt och läskigt. Tycker invandrarna att SD är ett stort problem? Fine de kan demonstrerar som alla andra. Det som är larvigt här är att du tar på dig någon sorts kollektiv skuld gentemot invandrarna, i dina ögon är de inte kapabla nog att föra sin egen talan.
    Jag talar för min egen talan och för andras vi har ett gemensamt ansvar i samhället...både SVenskar och invandrare
Svar på tråden Invandrare...