• vagabond77

Invandrare...

Det är många negativa trådar på detta forum om invandrare och flyktingar.

Jag är av en annan åsikt. Jag tycker de tillför jättemycket till Sverige, för Sverige. Hur skulle Sverige egentligen sett ut utan invandringen? Läste en artikel om Sveriges 52 rikaste invandrare.

"De allra flesta började med två tomma händer i Sverige. I dag har de tillsammans en förmögenhet värd mer än tio miljarder kronor.

På vägen har de skapat företag och arbetstillfällen som genererat mångdubbelt mer i skatteintäkter. Att:ention har listat Sveriges rikaste invandrare."

Länk till hela artikeln.

www.dagensps.se/article.aspx&categID=50

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:30:57:
    Denna tråd har utvecklats till ännu en "smutskasta invandrare & flyktingar" till varje pris. Efterlyser mer relaterat till ämnet i trådstarten.

• Svar på tråden Invandrare...
  • BadSector

"Bad sector: Du har själv påstått att du är "invandrare"...

Vad ger dig mer "rätt" att vara här i Sverige än andra "invandrare"?"

Återigen blandar du ihop frågan om vilka VI SKA SLÄPPA IN med den HELT OCH HÅLLET ANNORLUNDA frågan om vilka som ska utvisas.

Kasta ut kriminella. Är du kriminell och GÅR att avvisa (ie har ett medborgarskap i ngt annat land) ska du ut.

• nicoletta

Jag blandar inte ihop frågan men jag har sett att du misstror nästan alla som kommer hit. Du har kallat många "såkallade flyktingar" ,Och på dina inlägg så verkar du tycka att "invandrare" kommer hit för att leva på bidrag osv osv.

Du har också påstått att man efter en tid när det blir lugnare i hemlandet så skall man skicka tillbaka människor. Då pratar du om människor som lever här med medborgarskap eller i väntan på det.

Så att när det kommer till kritan så verkar du ha något negativt att säga om praktiskt taget nästan alla...som redan lever här. Eller rättare sagt du misstror väldigt mycket.

Därför undrade jag hur du kan tänka så om andra men inte om dig själv. Vad är skillnaden?

Och på frågan vilka som skall släppas in vilka anser du skall släppas in?

Jag har inte ens pratat om kriminella. Jag anser också att man måste sköta sig oavsett om man är svensk eller "invandrare".

• BadSector

"Du har kallat många "såkallade flyktingar""

Enligt Medborgarnas Flyktingombudsman så åker över 50% av de asylsökande från Irak HEM PÅ SEMESTER när de lämnat in asylsansökan.
    Då har man inget skyddsbehov och är en enligt mig "så kallad flykting".

"Du har också påstått att man efter en tid när det blir lugnare i hemlandet så skall man skicka tillbaka människor. Då pratar du om människor som lever här med medborgarskap eller i väntan på det."

Vadå "Då pratar du om.."?
    Vad vet du om det?
    Har du frågat? Har jag sagt det?
    Nejdu.

De som fått medborgarskap och inte har kvar sitt ursprunliga kan vi nog ALDRIG utvisa utan de är del av den svenska befolkningen på alla juridiska vis.

Tycker du inte själv att man ska återvända till sitt hemland som varit i kris och hjälpa till att bygga upp det efter att det blivit lugnt igen?
    Det är en av GRUNDPELARNA i genevekonventionen - Att man får TILLFÄLLIGT skydd, inte att vi ska av-folka hela länder bara för att det varit oroligt i dem.

"Så att när det kommer till kritan så verkar du ha något negativt att säga om praktiskt taget nästan alla...som redan lever här."

Nejdå.
    Invandrare från EU verkar sköta sig mycket bra.
    Likaså de från USA och östra asien.

Över huvud taget så är det mellanöstern och afrika som ger oss probleminvandring, allt enligt Brottsförebyggande(!) rådet.

"Eller rättare sagt du misstror väldigt mycket."

Misstro är en gissning. En föraning.

Idag har vi facit, då heter det inte "misstro" längre.

"Och på frågan vilka som skall släppas in vilka anser du skall släppas in? "

De som svenska företag vill anställa och vars kompetens inte kan hittas inom landet (arbetskraftsinvandring enligt green-card-modell) samt de som enligt GC har skyddsbehov och flytt hit enligt de regler som gäler - Alltså INTE via något annat asylland.

Då har man nämligen inte flytt FRÅN något - Man har flytt TILL Sverige, och det går emot GC.

• nicoletta

"Tycker du inte själv att man ska återvända till sitt hemland som varit i kris och hjälpa till att bygga upp det efter att det blivit lugnt igen?
    Det är en av GRUNDPELARNA i genevekonventionen - Att man får TILLFÄLLIGT skydd, inte att vi ska av-folka hela länder bara för att det varit oroligt i dem."

Det beror på om man vill eller om man kan. Det är inget tvång. Människor är inte möbler. Det är inte så lätt att anpassa sig till ett land om man sedan skall flytta igen. Och dessutom så kan det också ta många år. Människan har ett behov att slå sig till ro NÅGONSTANS. Man kan inte släpa med sig barnen fram och tillbaka och börja om från noll hur många gånger som helst.

Skulle du vilja det?

"Över huvud taget så är det mellanöstern och afrika som ger oss probleminvandring, allt enligt Brottsförebyggande(!) rådet."

Det där har jag redan hört tidigare. Och jag anser inte att man kan dra stora grupper av människor över en kam. Bara för att några människor missköter sig så kan man inte döma ut stora folkgrupper. Det skapar rasism och klyftor mellan människor.

Det finns människor som missköter sig inom alla nationaliteter och därför skall man inte generalisera.

• nicoletta

"Nejdå.
    Invandrare från EU verkar sköta sig mycket bra.
    Likaså de från USA och östra asien."

Blir inte förvånad av ditt svar..Undrar om det inte är så att du har någonting emot Islam? Svårt att tro att du bara har åsikter enligt BRÅ.

• mampa

BadSector:

"Enligt Medborgarnas Flyktingombudsman så åker över 50% av de asylsökande från Irak HEM PÅ SEMESTER när de lämnat in asylsansökan."

Blev det någonsin bekräftat? Uppgifterna kom ju från "någon som sa sig ha bevis".

"Då har man inget skyddsbehov och är en enligt mig "så kallad flykting"."

Nej, det har du helt rätt i. Om man kan åka ner för att semestra i landet/området man flydde ifrån mitt under pågående asylprocess så är det nog ingen och framförallt inte migrationsverket som skulle anse personen ha skyddsbehov.
    ---
    "Över huvud taget så är det mellanöstern och afrika som ger oss probleminvandring, allt enligt Brottsförebyggande(!) rådet."

Jaha, skall vi nu äntligen få en specifikation på vilka "problemgrupperna" är. Kan vi inte passa på att nu ta en ordentlig diskussion om ämnet?

Hur var det nu, skulle vi undanta kvinnor eftersom de är klart underrepresenterade jämfört med svenska män? Skall vi även undanta homosexuella män som även de enligt flera studier är underrepresenterade i våldsbrottstatistiken? Utbildningsnivån har också visat sig vara en mycket viktig faktor?

Antagligen kommer vi då hitta en massa afrikaner och muslimer från mellanöstern som tillhör grupper som har en lägre brottsstatistik än den grupp du tillhör BadSector. Då måste det väl vara fritt fram för dessa då?

Jag fann det lite roande att du har börjat hänvisa mycket till Genévekonventionen och förvånas därför av att du (om du verkligen har läst den) kan ha missat Artikel 3 i Genévekonventionens flyktingprotokoll, som förbjuder särbehandling p.g.a. ras, religion eller ursprungsland på den sökande.

Så jag antar att ni i SD (om ni nu påstår er följa genevekonventionen) måste gruppera människor efter andra kriterier. *hmm* kanske ni skulle kunna kalla det för "kulturer" istället. Det verkar vara ett inneord för Sverigedemokrater.
    ---
    "De som fått medborgarskap och inte har kvar sitt ursprunliga kan vi nog ALDRIG utvisa utan de är del av den svenska befolkningen på alla juridiska vis."

...och de som har dubbla medborgarskap?

...tänk dig nu noga för innan du svarar... ni SD:are skall ju följa genevekonventionen, remember?

• Jan 39

BadSector har skrivit kloka inlägg här inne långt innan SD dök upp på arenan så det är bara löjligt att låtsas att han skulle vara en SD-produkt.
    Fenomenet att folk först nästlar sig in i Sverige under förevändning att de är så förföljda i sitt hemland
    och sedan har fräckheten att begära kommunala medel för att kunna resa på semster till samma hemland när de väl fått sitt uppehållstillstånd är gammalt.
    Det var såna fasoner som gav Ny Demokrati luft under vingarna och riksdagsplatser i början på 90-talet.

• zebran i Stilla havet

Jan, det ar nastan som om du ar BSs groupie eller nagot..

Svar på tråden Invandrare...