• vagabond77

Invandrare...

Det är många negativa trådar på detta forum om invandrare och flyktingar.

Jag är av en annan åsikt. Jag tycker de tillför jättemycket till Sverige, för Sverige. Hur skulle Sverige egentligen sett ut utan invandringen? Läste en artikel om Sveriges 52 rikaste invandrare.

"De allra flesta började med två tomma händer i Sverige. I dag har de tillsammans en förmögenhet värd mer än tio miljarder kronor.

På vägen har de skapat företag och arbetstillfällen som genererat mångdubbelt mer i skatteintäkter. Att:ention har listat Sveriges rikaste invandrare."

Länk till hela artikeln.

www.dagensps.se/article.aspx&categID=50

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:30:57:
    Denna tråd har utvecklats till ännu en "smutskasta invandrare & flyktingar" till varje pris. Efterlyser mer relaterat till ämnet i trådstarten.

• Svar på tråden Invandrare...
  • vagabond77

Rokind,

Om det är mycket invandrargäng etc, är det kanske ett tecken på att integragionen inte funkar så bra som vi kanske tänkt, även om jag tycker att hur man bor inte behöver spela så stor roll. Ska vi skriva in i stadsplanen "var femte hus på gatan invandrarfamilj"?

Hur gör vi då för att lyckas bättre? Ett sidospår som finns på denna länk...
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m21846004.html

• Tingelina

Många engelsmän bryr sig inte ens om att lära sig svenska (jag gick på engelskspråkig gymnasieskola..) utan tycker att de klarar sig bra på engelska. Men inte skäller folk på dem för att vara bakåtsträvande och ignoranta.. De hade många gånger bott i Sverige i många år men kunde ändå bara enstaka fraser.

• Roskind
    vagabond77 skrev 2007-06-16 17:31:52 följande:
    Rokind, Om det är mycket invandrargäng etc, är det kanske ett tecken på att integragionen inte funkar så bra som vi kanske tänkt, även om jag tycker att hur man bor inte behöver spela så stor roll. Ska vi skriva in i stadsplanen "var femte hus på gatan invandrarfamilj"?
    Ja till en viss del så måste tvång införas, detta ska då gälla asylsökande som ska fråntas sin rätt att som det är nu bosätta sig vart de vill. Malmö t.x.e går ju på knäna i dagsläget och folk måste spridas ut där de har bäst chanser att lära sig bra svenska och komma in i samhället snabbt. Sedan kan då få välja att flytta dit de vill.

Saken är ju den också att de som väljer att bosätta sig i Rosengård från början snabbt inser att de inte kan ta sig därifrån heller även om de vill, vilken hyresvärd vill hyra ut en lägenhet till någon från Rosengård som inte har en egen inkomst?

Sen håller jag med dig om att vi måste underlätta för företagande etc, jobb är nyckeln till allt.

Faddrar tror jag också är en klockren grej, om jag hade kommit till ett nytt land hade jag iaf varit väldigt nyfiken på att få veta hur det funkar där och vad man bör veta etc. Sen kanske man som fadder kan lära sig något också och möjligen få nya vänner, vem vet.
  • Roskind
    Tingelina skrev 2007-06-16 17:40:45 följande:
    Många engelsmän bryr sig inte ens om att lära sig svenska (jag gick på engelskspråkig gymnasieskola..) utan tycker att de klarar sig bra på engelska. Men inte skäller folk på dem för att vara bakåtsträvande och ignoranta.. De hade många gånger bott i Sverige i många år men kunde ändå bara enstaka fraser.
    Man klarar sig väldigt bra på engelska jämfört med arabiska, en signifikant skillnad och det vet du också.
  • bbpop
    Roskind skrev 2007-06-16 16:17:00 följande:
    Nej benämningen finlandssvenskar har ju blivit termen för dem som flyttade hit.
    Nädu, nu blandar du allt ihop finlandssvenskar och sverigefinnar. Som sagt var, ALLA finlandssvenskar kan svenska.

"Sverigefinnar blandas felaktigt ofta ihop med den svenskspråkiga befolkningen i Finland, finlandssvenskarna. Om man kallar Finlands alla medborgare för finländare och därunder skiljer mellan finnar och finlandssvenskar, beroende på om de räknar sig som finsk- eller svensktalande, bör man använda den övergripande termen sverigefinländare för alla som invandrat till Sverige från Finland och därefter skilja mellan sverigefinnar och sverigefinlandssvenskar. Hälften av finländarna som flyttade till Sverige på 1950-talet var finlandssvenskar."

sv.wikipedia.org/wiki/Sverigefinnar
  • ulle77
    Roskind skrev 2007-06-16 18:25:48 följande:
    Man klarar sig väldigt bra på engelska jämfört med arabiska, en signifikant skillnad och det vet du också.
    Så då är det okej för invandrare att inte lära sig svenska? Men om de som har arabiska som modersmål är bra på engelska då?
  • zebran i Stilla havet
    Roskind skrev 2007-06-16 18:25:48 följande:
    Ja fast jag tror inte att det handlar om hur bra man klarar sig utan att folk ar mindre misstanksamma mot folk som pratar engelska. Det ar ju hogstatus att vara engelsk och svenskar ovar garna sin egen engelska pa folk som kan.

Nar det galler folk som snackar arabiska handlar det helt plotsligt om att de borde anstranga sig for att integreras i det svenska samhallet. Det ar helt enkelt fult av en arab att inte vilja lara sig svenska medan det ar helt OK for den infyttade fran England.
  • bbpop

Jag har hört flera engeskspråkiga invandrare "beklaga" sig lite över att det är svårt att lära sig språket eftersom så många svenskar är så snabba med att växla över till engelska. Det sker ju förstås i all välmening. Man vill vara artig och tycker att det är roligt att öva på sin egen skolengelska. Men det kan tyvärr försvåra för många människor.

• Liveit1971

Utan araber i Europa, ingen naturvetenskap att tala om för sisådär tusen år sedan. Utan skottar i sverige, inga pengar, för ungefär lika länge sedan. Utan valloner på 1600-talet, eller tyskar ännu tidigare, ingen metallurgisk utveckling. Utan fransmän på 1700-talet, ingen kultur. Utan invandring på 50- till 70-talen, ingen framgångsrik exportindustri. Ej heller pizza eller kebab. Finns mer att ösa ur.

• mampa

Själv skall jag bilda SFD-partiet Sverige-Fisk-Demokraterna, som värnar om våra "svenska" fiskar. Första förslaget är att begränsa invandringen av ål!

Dessa ålar förökar sig explosionsartat utomlands (i Saragossohavet) och förväntar sig få tära på våra inhemska svenska fiskars bekostnad. Nu får de bli ett stopp på detta! (Feta, hala och fula är de med.)

In i riksdagen år 2010!

Svar på tråden Invandrare...