• vagabond77

Invandrare...

Det är många negativa trådar på detta forum om invandrare och flyktingar.

Jag är av en annan åsikt. Jag tycker de tillför jättemycket till Sverige, för Sverige. Hur skulle Sverige egentligen sett ut utan invandringen? Läste en artikel om Sveriges 52 rikaste invandrare.

"De allra flesta började med två tomma händer i Sverige. I dag har de tillsammans en förmögenhet värd mer än tio miljarder kronor.

På vägen har de skapat företag och arbetstillfällen som genererat mångdubbelt mer i skatteintäkter. Att:ention har listat Sveriges rikaste invandrare."

Länk till hela artikeln.

www.dagensps.se/article.aspx&categID=50

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:30:57:
    Denna tråd har utvecklats till ännu en "smutskasta invandrare & flyktingar" till varje pris. Efterlyser mer relaterat till ämnet i trådstarten.

• Svar på tråden Invandrare...
  • smaragden

slapplöshet o kravlöshet...

ja, de tillför sååå mkt..se bara brottstatistiken...

• Tingelina

Det går inte att ha en vettig debatt över invandrares att vara eller icke vara för det blir bara pajkastning och sandlådekrig.. Men vill ändå säga min mening..

Jag är inte svensk för två öre, utan är andra generationens invandrare. Jag har aldrig haft några problem med jobb, pratar och skriver perfekt svenska trots att jag växt upp i miljonförort. Samma sak med många av mina vänner. Vi pluggar arslet av oss som alla andra, vi har relationer osv i Sverige.. Varför skulle någon vilja slänga ut oss?

Jag tror att sverige skulle vara ett jävla skitland om det inte fanns invandrare, tänk vilka det är som äger alla restauranger och små jourlivs, vilka det är som genom bra kontakter utomlands kan importera billigare varor till Sverige osv. Tänk vad litet utbud din näraffär skulle ha, köttbullar, sill och potatis och så mjölk. I äldrevården jobbar det mest invandrare, det är väldigt få svenskar... Vilka vill du ska ta hand om de gamla istället? När arbetskraftsinvandringen tog fart för x-antal år sen fick de nyanlända jobb nästan direkt på flygplatsen. Genom jobbet fick de sen också egna pengar, eget liv och dessutom en chans att lära sig språket.

Nuförtiden är det inte så. Det finns inte jobb till alla, det läggs inte ner tillräckligt med resurser på svenskaundervisningen (min egen åsikt..) och folk hamnar hos sina släktingar i någon milonprogrammetförort och blir socialbidragstagare.. Ofrivilligt!!! De som kan jobba, vill jobba! Men sverige kan inte fortsätta ta emot väldigt mängder invandrare om de inte kan förse dem med ett vettigt liv. Eller ens möjligheten till ett vettigt liv.

Svamligt och långt men jag skrev iallafall något.

• vagabond77

Fint inlägg där, det sista stycket tycker jag vi kan kommentera lite. :)

Männsikor som hamnar i någon "miljonprograms" förort är ofta såna som kommit genom flykt för sitt liv, och ett liv är bättre än att inte leva, hur dåligt det än är. Det får vi inte glömma.

Problemet har du mycket rikigt pekat ut. Det är jobben, inte att männsikorna kommer, som är problemet. Många människor som kommer är entreprenörsmässiga och vill jobba, precis som du skriver. I Sverige vet vi att det är krångligt att driva eget företag, med mycket papper osv.

Det vi bör göra i vårt samhälle är att lätta på villkor för eget företagande. Avskaffa vissa monopol, öka mångfalden, inte att vägra invandrare inträde. Håller med om att utan invandrare skulle samhället vara tristare, eftersom de för med sig så mycket nya upplevelser och sinnesintryck.

Sverigedemokraterna till exempel är bara ute efter att försvåra invandring och bygga ett homogent samhälle. De har inga idéer om hur man ordnar jobb eller övrig politik.

Tingelina skrev 2007-06-15 22:42:12 följande:
    De som kan jobba, vill jobba! Men sverige kan inte fortsätta ta emot väldigt mängder invandrare om de inte kan förse dem med ett vettigt liv. Eller ens möjligheten till ett vettigt liv. Svamligt och långt men jag skrev iallafall något.
  • Roskind

Ifall vi återgick till den rådande normen under 60-70-talet arbetskraftinvandring så skulle allt lösa sig galant. Låt företagen rekrytera den arbetskraft som behövs, de som kommer hit har då jobb direkt och kommer snabbt in i samhället.

Då skulle vi slippa allt flumm som råder idag med världsfrånvända humanister och tyckare som minsann vet hur man ska lösa världens alla problem.

Saken är också den att under 60 och 70-talet fanns det som idag benämns "produktionssamhället" alltså det spelar egentligen ingen roll om du kan svenska eller inte då ditt jobb är att stå vid svarven på fabriken. Finlandssvenskarna lärde sig inte svenska i alltför stor utsträckning och det gick bra att handla mat genom att peka på det man ville ha.

Idag råder dock tjänstesamhället där vi byter tjänster och produkter med varandra som ställer oerhört mycket större krav på kommunikation och förståelse än vad som behövdes tidigare och det är här invandrarna idag snubblar.

• vagabond77

Nog är det så att vi ser en annan arbetsmarkand än 60-70 talet, mycket på grund av, det ökade informationsflödet i samhället. Internet har gjort det enkelt att hitta leverantörer i låglöneländer etc. Dock finns fortfarande många industier kvar, många yrken finns där invandrare relativt lätt kan komma in.

Jag vill fortsätta hävda också att vi borde lätta villkoren för eget företagande för alla, då många invandrare just är drivna entreprenörer, som kan och vill göra saker, men som hindras av pappersjobb och byråkrati. Kanske även satsa mer på SFI, så att det underlättar ännu mer att komma till rätta. Dock vet vi att ingen kommer tillrätta om inte vi hjälper dem.

Det är så redan idag att om man inte har några asylskäl eller anhörigskäl, så kan man bli beviljad uppehållstillstånd för studier eller arbete.

Roskind skrev 2007-06-16 00:26:58 följande:
    Idag råder dock tjänstesamhället där vi byter tjänster och produkter med varandra som ställer oerhört mycket större krav på kommunikation och förståelse än vad som behövdes tidigare och det är här invandrarna idag snubblar.
  • bbpop
    Roskind skrev 2007-06-16 00:26:58 följande:
    Finlandssvenskarna lärde sig inte svenska i alltför stor utsträckning och det gick bra att handla mat genom att peka på det man ville ha.
    Bara en liten rättelse. Finlandssvenskar har svenska som modersmål och behöver förstås inte lära sig det.

För övrigt anser jag att invandringen bör släppas fri.
  • Tingelina

Precis, det är SPRÅKET som är nyckeln till allt. Ingen har någonsin diskriminerat mig för mitt namn men hade jag ringt upp en möjlig blivande arbetsgivare och börjat prata arabiska med denna så hade det ju inte gått så bra. Sen måste man ju tillåta och acceptera att det finns brytningar, att en person med annat modersmål än svenska då talar svenska med brytning, inget konstigt med det. Men vissa tycker att det är samma sak som att säga att de inte kan svenska, vilket det inte är. De personerna skulle förmodligen kunna få samma poäng på högskoleprovet ex.

• ulle77

Håller med dig Tingelina om språket som nyckeln till allt. Jag önskar bara att människor i samhället kunde reflektera lite mer över sin inställning till invandrare. Många hör bara brytningen inte att personen i övrigt kanske pratar en mer grammatiskt korrekt svenska än vad de själva gör.

Det verkar också vara vanligast att de som ondgör sig över invandrares dåliga svenska ofta tänker på någon från Afrika eller Mellanöstern. Om det däremot är en fransman eller engelsman med samma dåliga svenska är det charmigt och lite häftigt.

• Roskind
    vagabond77 skrev 2007-06-16 00:47:03 följande:
    Nog är det så att vi ser en annan arbetsmarkand än 60-70 talet, mycket på grund av, det ökade informationsflödet i samhället. Internet har gjort det enkelt att hitta leverantörer i låglöneländer etc. Dock finns fortfarande många industier kvar, många yrken finns där invandrare relativt lätt kan komma in..
    Nej den typen av jobb finns inte kvar idag, industrierna ser väldigt annorlunda ut idag mot för 50 år sen. Det krävs ganska bra med utbildning för att sköta många av jobben där idag, visst truckförare och lagernisse är nog sig likt men dessa jobb räcker inte på långa vägar för att tillgodose den massiva invällningen med.

"Bara en liten rättelse. Finlandssvenskar har svenska som modersmål och behöver förstås inte lära sig det."

Nej benämningen finlandssvenskar har ju blivit termen för dem som flyttade hit. Väldigt många kunde INTE svenska när de kom hit.

"Jag vill fortsätta hävda också att vi borde lätta villkoren för eget företagande för alla, då många invandrare just är drivna entreprenörer, som kan och vill göra saker, men som hindras av pappersjobb och byråkrati. Kanske även satsa mer på SFI, så att det underlättar ännu mer att komma till rätta. Dock vet vi att ingen kommer tillrätta om inte vi hjälper dem."

Här håller jag med dig förutom att vi borde satsa ännu mer på SFI, vill man lära sig språket och är genuint intresserad av att komma in i samhället (vilket också många gjort)så fixar man det oavsett SFI eller inte, visst det kan hjälpa en bit på vägen men sen måste den egna viljan in. Många väljer dock att aktivt inte göra det endast för att behovet inte existerar. Många lever i egna små världar i invandrartäta områden där pengarna kommer varje månad och de kan tala sitt hemspråk med de andra i området. Behovet att lära sig svenska och komma in i samhället finns inte idag för många.
  • Micke
    Roskind skrev 2007-06-16 16:17:00 följande:
    "Bara en liten rättelse. Finlandssvenskar har svenska som modersmål och behöver förstås inte lära sig det."Nej benämningen finlandssvenskar har ju blivit termen för dem som flyttade hit. Väldigt många kunde INTE svenska när de kom hit.
    Kika på länken så slipper du gissa och hitta på egna definitioner:
    sv.wikipedia.org/wiki/Finlandssvensk
Svar på tråden Invandrare...