• vagabond77

Invandrare...

Det är många negativa trådar på detta forum om invandrare och flyktingar.

Jag är av en annan åsikt. Jag tycker de tillför jättemycket till Sverige, för Sverige. Hur skulle Sverige egentligen sett ut utan invandringen? Läste en artikel om Sveriges 52 rikaste invandrare.

"De allra flesta började med två tomma händer i Sverige. I dag har de tillsammans en förmögenhet värd mer än tio miljarder kronor.

På vägen har de skapat företag och arbetstillfällen som genererat mångdubbelt mer i skatteintäkter. Att:ention har listat Sveriges rikaste invandrare."

Länk till hela artikeln.

www.dagensps.se/article.aspx&categID=50

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:30:57:
    Denna tråd har utvecklats till ännu en "smutskasta invandrare & flyktingar" till varje pris. Efterlyser mer relaterat till ämnet i trådstarten.

• Svar på tråden Invandrare...
  • Minna07

TS: Du bor i Mexiko. Vilken uppfattning och ERFARENHET har du då egentligen av alla invandrartäta områden som inte skulle se som de gör om regering skött/sköter invandrarpolitiken? Det är en smärre katastrof på dessa ställen och tyvärr finns inget annat alternativ än att minska ner på invandringen om man någon gång ska kunna hinna med och integrera alla dessa människor i vårat samhälle.

Jag är också av den inställningen att invandring är bra! Men det är ju inte det som det är frågan om. Sverige har PROBLEM.

• Greta05
    BadSector skrev 2007-05-18 18:10:31 följande:
    "Vem skall bedöma vilka som är "värda" att bli insläppta...?"Vad sägs om det här scenariot?De 7 procent som INTE släjnger sina handlingar när de kliver av planet ger vi Temporära uppehållstilstånd tills de kan återvända.I oroliga regioner bygger vi upp byar där vi kan ta hand om de flyende i sin närmiljö, utan att tvinga på dem vår kultur, vårt språk och vårt sätt att leva, så de lätt kan återvända till sina hem när situationen är under kontroll och börja bygga upp sitt land igen.Det låter väl inte så tokigt eller rasistiskt?"Varför inte inrikta sig på att minska socialbidragsberoendet för alla oavsett härkomst? Varför såga av en gren av människor, som kommer från förföljelse, som inte ens är den största gruppen av socialbidragstagare?"Därför att stora grupper som kommer helt enkelt är oanställbara.Det finns inget jobb för dem i Sverige, helt enkelt.Vi är för industrialiserade.De svenskar som är oanställbara är Svereiges ansvar.Resten av världens oanställbara är INTE Sveriges ansvar.Vad gäller socialbidragsberoende och gruppernas storlek så finns det fortfarande ca 4-5 ggr så många svenskar som invandrare med barn (andelen krymper fort) i det här landet, så överrepresentationen skulle behöva vara minst 400% för att invandrare med barn skulle vara lika många.GIssar att gruppen svenskar är lite större, men överrepresentation på 300% tror jag defenitivt på.Kan jag få se din länk nu?Vad tror du föresten händer om vi inför anonyma jobbansökningar?
    Oanställbara?
    men vilket land skall då ta hand om de oanställbara?Som flyr kriget?
  • cicek
    Minna07 skrev 2007-05-18 18:18:35 följande:
    TS: Du bor i Mexiko. Vilken uppfattning och ERFARENHET har du då egentligen av alla invandrartäta områden som inte skulle se som de gör om regering skött/sköter invandrarpolitiken? Det är en smärre katastrof på dessa ställen och tyvärr finns inget annat alternativ än att minska ner på invandringen om man någon gång ska kunna hinna med och integrera alla dessa människor i vårat samhälle.Jag är också av den inställningen att invandring är bra! Men det är ju inte det som det är frågan om. Sverige har PROBLEM.
    jkag bor i ett invandrartätt område. trivs som fisken i vattnet.
    det är så härligt att gå ut här- människor är ute, pratar med varandra. är sociale. Ger och tar.

Men ja- sverige har vissa problem. Frågan är väl i vad
  • vagabond77

Greta,
    Det jag läste är att kungahuset behöver mer pengar om kungabarnen ska förväntas ta större ansvar inom representationen, för resekostnader och säkerhetskostnder för dessa. Även för upprustning av någon representationsvåning som används vid stadsbesök, Sen var det visst en regeringsfråga huruvida det godkänns eller inte beroende på vilken profil kungahuset ska ha i framtiden. :)

Greta05 skrev 2007-05-18 18:11:27 följande:
    Vet att det var OT,men bra att du tar det braVet du att Kungen vill ha mer pengar,för han har inte råd att renovera sina slott&att  de vuxna barnen behöver mer pengar ?Update from Sweden
  • BadSector

"så du tror människor inte är lika?"

Naturligtvis inte. Skojar du med mig?

"men vilket land skall då ta hand om de oanställbara?Som flyr kriget?"

Alltså, de får väl som alla andra bygga upp sitt eget land?
    Jag förstår inte riktigt din problemformulering med "ta hand om".
    De kan söka skydd i sitt närområde, enligt Genevekonventionen, men när läget är lugnt måste de ju tillbaka till sitt land för att bygga upp det igen.

Meningen är ju inte att vi ska tömma länder det blir krig i på folk för att framtid, meningen är att erbjuda skydd för de som så behöver tills oroligheterna är slut.

• vagabond77

Minna07,

Visserligen bor jag i Mexiko nu, och har så gjort till och från i ca. 1,5 år. Har även bott i Stockholm (Sk. Betongghetto), Dalarna, Småland. Sen har jag även haft förmånen att resa till en del platser dit inte turister åker.

Du skriver att Sverige har PROBLEM, och visst kan jag förstå att rosengård m.m kan upplevas som problem i den vardag ni upplever i Sverige.

Jag tror att mina utlandsvistelser har gett mig ögon att se vilka horribla problem det finns i många andra delar av världen. Folk får stjäla till mat, prostituera sig för att kunna köpa medeciner till sitt lilla barn, vänta sex timmar i en kö för att få komma till en läkare, betala skyhöga premier för att kunna operera sig. Jag kan räkna upp otaliga händelser som gör att jag ser världen med andra ögon.

Människor integreras aldrig om inte vi som "ursvenskar" tar första steget och välkomnar dem.

Minna07 skrev 2007-05-18 18:18:35 följande:
    TS: Du bor i Mexiko. Vilken uppfattning och ERFARENHET har du då egentligen av alla invandrartäta områden som inte skulle se som de gör om regering skött/sköter invandrarpolitiken? Det är en smärre katastrof på dessa ställen och tyvärr finns inget annat alternativ än att minska ner på invandringen om man någon gång ska kunna hinna med och integrera alla dessa människor i vårat samhälle.Jag är också av den inställningen att invandring är bra! Men det är ju inte det som det är frågan om. Sverige har PROBLEM.
  • Cracker

Det är inte Sveriges uppgift att rädda hela världen, vad jag har förstått så har Sverige stått för den största delen av invandringsmottagandet i europa, varför skulle vi det? Detta skapar enbart mer problem i vårt land då det blir alltför många att ta hand om.

• vagabond77

Cracker...
    Så genomskinligt...

• BadSector

"Jag tror att mina utlandsvistelser har gett mig ögon att se vilka horribla problem det finns i många andra delar av världen."

Vi är ett par stycken som tycker att vi inte ska importera dessa problem utan hjälpa andra lösa sina istället.

Usch vilka hemskingar vi är.

• vagabond77

Har någon påstått att vi ska importera de problem jag beskrev i inlägg 57?

Det var snarare för att visa hur SMÅ problem vi egentligen har i Sverige.

BadSector skrev 2007-05-18 19:39:22 följande:
    Vi är ett par stycken som tycker att vi inte ska importera dessa problem utan hjälpa andra lösa sina istället.Usch vilka hemskingar vi är.
Svar på tråden Invandrare...