• vagabond77

Invandrare...

Det är många negativa trådar på detta forum om invandrare och flyktingar.

Jag är av en annan åsikt. Jag tycker de tillför jättemycket till Sverige, för Sverige. Hur skulle Sverige egentligen sett ut utan invandringen? Läste en artikel om Sveriges 52 rikaste invandrare.

"De allra flesta började med två tomma händer i Sverige. I dag har de tillsammans en förmögenhet värd mer än tio miljarder kronor.

På vägen har de skapat företag och arbetstillfällen som genererat mångdubbelt mer i skatteintäkter. Att:ention har listat Sveriges rikaste invandrare."

Länk till hela artikeln.

www.dagensps.se/article.aspx&categID=50

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:30:57:
    Denna tråd har utvecklats till ännu en "smutskasta invandrare & flyktingar" till varje pris. Efterlyser mer relaterat till ämnet i trådstarten.

• Svar på tråden Invandrare...
  • vagabond77

Svara gärna på frågan BS.

Vilken grupp av socialbidragstagare tror du är störst? De invandrade flyktingarna eller gruppen "ursvenskar"?

Varför inte inrikta sig på att minska socialbidragsberoendet för alla oavsett härkomst? Varför såga av en gren av människor, som kommer från förföljelse, som inte ens är den största gruppen av socialbidragstagare?

BadSector skrev 2007-05-18 17:50:14 följande:
    "Jag glömde att du bara vill sparka ut alla som har det ekonomiskt svårt."Jag vill naturligtvis inte sparka ut NÅGON, din lille smutskastare där.Däremot borde vi tänka efter lika vilka vi SLÄPPER IN.
  • cicek

nej världen skulle bli bättre om man inte ägnade tid till att värna om sig själv hela tiden. kanske förbttra sin egen situation istället för att använda kraften till att klanka på andra.

världen vore bättre utan hat, misstänksamhet och fördomar.

världen vore bättre om alla brydde sig om varandra- istället för att hitta minsta fel hos andra.

och finns det inte ett ordspråk som låter nånting så här: Man ska inte kasta sten i eget glashus..

eller ja, glömde nu.

och dessutom så vet jag inte vad SD har för politiska diskussioner. jag läste på dras hemsida, blev inte så imponerad,

alla har rätt att uttala sig- fast det är ju verkligen löjligt att kasta sten på andra och sen så gör man samma sak själva.

• vagabond77

Lite off topic av jan om kungahuset i denna tråd men ok,

98 miljoner kan låta mycket tycker jag med, men man får trots allt se det som lön för de arbetet de gör. Kungahuset närvarar vid runt 400 olika åttaganden per år. Mycket pengar går åt för just resor och säkerhet.

Greta05 skrev 2007-05-18 17:35:23 följande:
    För en gång skull håller jag inte med dig.Kungafamiljen torde väl vara de största bidragstagarna nånsin i Sverige...5 personer som delar på ca 98miljoner skattepengar,eller vad nu än summan är.För PR??Det kan en privatperson fixa billigare...
  • Tinna66

Hur orkar folk gå omkring och tycka illa om varandra..? Bara för att man har "olika ursprung"?
    Vi bor på samma planet. Jorden. Den är mindre än man tror! Kan vi inte bara hålla sams, vi jordbor? Ska det vara så svårt..?

• BadSector

"Vem skall bedöma vilka som är "värda" att bli insläppta...?"

Vad sägs om det här scenariot?

De 7 procent som INTE släjnger sina handlingar när de kliver av planet ger vi Temporära uppehållstilstånd tills de kan återvända.

I oroliga regioner bygger vi upp byar där vi kan ta hand om de flyende i sin närmiljö, utan att tvinga på dem vår kultur, vårt språk och vårt sätt att leva, så de lätt kan återvända till sina hem när situationen är under kontroll och börja bygga upp sitt land igen.

Det låter väl inte så tokigt eller rasistiskt?

"Varför inte inrikta sig på att minska socialbidragsberoendet för alla oavsett härkomst? Varför såga av en gren av människor, som kommer från förföljelse, som inte ens är den största gruppen av socialbidragstagare?"

Därför att stora grupper som kommer helt enkelt är oanställbara.
    Det finns inget jobb för dem i Sverige, helt enkelt.
    Vi är för industrialiserade.

De svenskar som är oanställbara är Svereiges ansvar.

Resten av världens oanställbara är INTE Sveriges ansvar.

Vad gäller socialbidragsberoende och gruppernas storlek så finns det fortfarande ca 4-5 ggr så många svenskar som invandrare med barn (andelen krymper fort) i det här landet, så överrepresentationen skulle behöva vara minst 400% för att invandrare med barn skulle vara lika många.

GIssar att gruppen svenskar är lite större, men överrepresentation på 300% tror jag defenitivt på.

Kan jag få se din länk nu?

Vad tror du föresten händer om vi inför anonyma jobbansökningar?

• Greta05
    vagabond77 skrev 2007-05-18 18:02:04 följande:
    Lite off topic av jan om kungahuset i denna tråd men ok, 98 miljoner kan låta mycket tycker jag med, men man får trots allt se det som lön för de arbetet de gör. Kungahuset närvarar vid runt 400 olika åttaganden per år. Mycket pengar går åt för just resor och säkerhet.
    Vet att det var OT,men bra att du tar det bra
    Vet du att Kungen vill ha mer pengar,för han har inte råd att renovera sina slott&att  de vuxna barnen behöver mer pengar ?
    Update from Sweden
  • BadSector

"Vi bor på samma planet. Jorden. Den är mindre än man tror! Kan vi inte bara hålla sams, vi jordbor? Ska det vara så svårt..?"

Du gör det felaktiga antagandet att vi alla är lika och vill samma saker.

Se dig om i världen.

Vekar det så?

• cicek
    BadSector skrev 2007-05-18 18:10:31 följande:
    "Vem skall bedöma vilka som är "värda" att bli insläppta...?"Vad sägs om det här scenariot?De 7 procent som INTE släjnger sina handlingar när de kliver av planet ger vi Temporära uppehållstilstånd tills de kan återvända.I oroliga regioner bygger vi upp byar där vi kan ta hand om de flyende i sin närmiljö, utan att tvinga på dem vår kultur, vårt språk och vårt sätt att leva, så de lätt kan återvända till sina hem när situationen är under kontroll och börja bygga upp sitt land igen.Det låter väl inte så tokigt eller rasistiskt?"Varför inte inrikta sig på att minska socialbidragsberoendet för alla oavsett härkomst? Varför såga av en gren av människor, som kommer från förföljelse, som inte ens är den största gruppen av socialbidragstagare?"Därför att stora grupper som kommer helt enkelt är oanställbara.Det finns inget jobb för dem i Sverige, helt enkelt.Vi är för industrialiserade.De svenskar som är oanställbara är Svereiges ansvar.Resten av världens oanställbara är INTE Sveriges ansvar.Vad gäller socialbidragsberoende och gruppernas storlek så finns det fortfarande ca 4-5 ggr så många svenskar som invandrare med barn (andelen krymper fort) i det här landet, så överrepresentationen skulle behöva vara minst 400% för att invandrare med barn skulle vara lika många.GIssar att gruppen svenskar är lite större, men överrepresentation på 300% tror jag defenitivt på.Kan jag få se din länk nu?Vad tror du föresten händer om vi inför anonyma jobbansökningar?
    att de som har rätt kvalifikationer får jobbet. Kvinna eller man, turk, kines, arab, svensk...............................................................
  • cicek
    BadSector skrev 2007-05-18 18:11:28 följande:
    "Vi bor på samma planet. Jorden. Den är mindre än man tror! Kan vi inte bara hålla sams, vi jordbor? Ska det vara så svårt..?"Du gör det felaktiga antagandet att vi alla är lika och vill samma saker.Se dig om i världen.Vekar det så?
    så du tror människor inte är lika?
  • Greta05

"Vad tror du föresten händer om vi inför anonyma jobbansökningar"
    Att folk får jobb oavsett  etnicitet,de bedöms på kvalifikationer&utbildning.

Svar på tråden Invandrare...