• vagabond77

Invandrare...

Det är många negativa trådar på detta forum om invandrare och flyktingar.

Jag är av en annan åsikt. Jag tycker de tillför jättemycket till Sverige, för Sverige. Hur skulle Sverige egentligen sett ut utan invandringen? Läste en artikel om Sveriges 52 rikaste invandrare.

"De allra flesta började med två tomma händer i Sverige. I dag har de tillsammans en förmögenhet värd mer än tio miljarder kronor.

På vägen har de skapat företag och arbetstillfällen som genererat mångdubbelt mer i skatteintäkter. Att:ention har listat Sveriges rikaste invandrare."

Länk till hela artikeln.

www.dagensps.se/article.aspx&categID=50

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:30:57:
    Denna tråd har utvecklats till ännu en "smutskasta invandrare & flyktingar" till varje pris. Efterlyser mer relaterat till ämnet i trådstarten.

• Svar på tråden Invandrare...
  • BadSector

"Det kommer även såna som behöver hjälp för de är förföljda i sitt hemland, livhanken står på spel."

Kan jag få en referens till det?
    Gärna siffror som visar hur stor del av invandringen som är närståendeinvandring där inget skyddsbehov föreligger.

"Satsa mer pengar på att hjälpa människorna igång i arbete istället för att strypa gränsen för de som behöver hjälp. "

Vi har satsat i 30 år nu. Nästan ett helt arbetsliv.
    Situationen ser exakt lika dan ut ändå - enorm arbetslöshet bland de invandrade.
    Integrationeprojekten är skitdålig verkningsgrad.

Det är sags att se annorlunda på problemet.

• vagabond77

År 2004 låg Sverige över EU:s samtliga mål för sysselsättningen,

"Sverige ligger över EU:s samtliga mål för sysselsättningen, även de mål som ställts upp för kvinnor och äldre arbetstagare. Den totala arbetslösheten ligger på omkring 5 %. Insatserna bör fortsätta så att arbetskraftsutbudet säkras. När det gäller den åldrande befolkningen kommer arbetskraftsutbudet att behöva säkras genom en mobilisering av de potentiella resurser som finns hos invandrare, ungdomar och långtidssjukskrivna och genom förbättrade arbetsincitament. Sverige bör omedelbart prioritera följande:

Gynna tillväxten av små och medelstora företag, i synnerhet genom att lätta på de administrativa bördorna.

Motverka det ökande antalet långtidssjukskrivna genom att främja arbetsinriktade lösningar och förbättra arbetsvillkoren.

Undanröja återstående arbetslöshets- och inaktivitetsfällor.
    Noga följa upp resultaten av insatserna för att integrera invandrare i arbetskraften.

Åtgärda problemen med begynnande flaskhalsar och bristande överensstämmelse mellan utbud och efterfrågan när det gäller arbetskraftens kompetens bland låg- och medelutbildade. "

europa.eu/scadplus/leg/sv/cha/c11320.htm

• vagabond77

Asylsökande med skyddsbehov som beviljas uppehållstillstånd är som sagt en liten klick. Av humana skäl beviljas även uppehållstillstånd för så kallad anhöriginvandring i vanliga fall. Eftersom en person med skyddsbehov kanske har 1-4 familjemedlemmar är det inte konstigt att talet "anhöriginvandring" blir 1-4 ggr större än de som beviljas tillstånd p.g.a giltiga asylskäl. Notera att om en person i en familj beviljats att stanna p.g.a asylskäl görs ingen vidare prövning för de andra i familjen om de har giltiga asylskäl utan de faller in under anhöriginvandring av humanitära skäl.

Jag tror inte att regeringen kan göra någon speciell åtgärd som minskar problemen för invandrarna i samhället.

Det handlar om attityd hos oss som mottager människorna.

BadSector skrev 2007-05-19 19:42:49 följande:
    "Det kommer även såna som behöver hjälp för de är förföljda i sitt hemland, livhanken står på spel."Kan jag få en referens till det? Gärna siffror som visar hur stor del av invandringen som är närståendeinvandring där inget skyddsbehov föreligger."
  • Marie30

Tycker att diskussionen att det ska löna sig med invandring och att de ska tillföra något för att inte riskera att skickas iväg är läskig. Vad hände med mänskliga rättigheter? Jag är nog inte lönsam men behöver alltså inte känna nån press för att jag är född i det här landet.

• Jumblie

Jag tycker att alla ska få bo där de vill, oavsett anledning.

• jtoao

Jag har för mig att befolkningstalen i Sverige skulle minska om det inte var någon invandring....

Hur som helst så är ju dom allra flesta folk som VILL GOTT! Dom kommer inte hit och vill leva på bidrag och föda barn som sen ska leva på andra bidrag...
    Dom VILL ha jobb och försörja sig själva troligen mer än dom flesta svenskar..

I varje trångt utrymme så växer det snart en svamp!
  • BadSector

"Jag tycker att alla ska få bo där de vill, oavsett anledning. "

Jag gillar hundvalpar och kattungar. :)

"Tycker att diskussionen att det ska löna sig med invandring och att de ska tillföra något för att inte riskera att skickas iväg är läskig."

Vi ger redan idag människor studentvisum, och i de fall de får jobb låter vi dem stanna.
    Vi har till och med specialregler för experter - de betlaar lägre (ingen?) skatt under 5 år tror jag det är.

"Vad hände med mänskliga rättigheter?"

Vem har lurat i dig att det är en mänsklig rättighet att bo i Sverige?!

"Dom VILL ha jobb och försörja sig själva troligen mer än dom flesta svenskar.."

Jasså? Vad har du för belägg för det?!

"Asylsökande med skyddsbehov som beviljas uppehållstillstånd är som sagt en liten klick."

Tack för den.
    MYCKET FÅ är medvetna om att det förhåller sig på det viset utan tror att alla invandrare de ser har flytt från bombregn.

"Det handlar om attityd hos oss som mottager människorna. "

Ja, det pratas ju ofta om att invandrarna "diskrimineras" och därför inte kommer in på arbetsmarknaden.

Tror du exempelvis anonymiserade ansökningar skulle råda bot på det?
    Skulle vi få se fler invandrare på arbetsplatserna då?

Om ja - då har vi ju faktiskt diskriminerat Muhammed och Mustafa.

Om FÄRRE, alltså fler svenskar - är det då inte Pelle och Edward som diskriminerats?

• Dreamsmiley

Jag är en som anser att flyktingar och invandrare tillfört Sverige mkt!

Jag har inget emot att det tas in fler, tycker bara det är roligt med blandat folk med olika kulturer och religioner.
    Och ni som säger att de som inte sköter sig kan sticka, kan jag inte förstå på ett sätt.

Hur många Svenskar är det då inte som missköter sig?! ska man skicka iväg dom också?

För mig handlar det inte om mitt och ditt land, utan anser att alla är välkommna, och absolut sk aman väll sköta sig var man än befinner sig i världen, de som inte förstår det borde ju få hjälp.
    Bättre att ta tag i problmet med dessa personer än att kalla dom "jävla svartskallar stick hem till erat land"

• kengru

Baf Sector, jag har bara läst dina senaste inlägg som hastigast o har kommit till slutsatsen att du defintivt inte är särskilt påläst i ämnet, visserligen behöver man inte vara påläst för att få ha en åsikt, tyvärr. Men lite tankeverksamhet innan man skriver inlägg som "Vem har lurat i dig att det är en mänsklig rättighet att bo i Sverige?!" eller "Jag gillar hundvalpar och kattungar." som svar på frågan "Jag tycker att alla ska få bo där de vill, oavsett anledning." skulle möjligen skänka dig lite mer respekt o underhålla mer pålästa människor lite mindre.

• jtoao

Tror du exempelvis anonymiserade ansökningar skulle råda bot på det?
    Skulle vi få se fler invandrare på arbetsplatserna då?

Om ja - då har vi ju faktiskt diskriminerat Muhammed och Mustafa.

Det är provat och JA dom var diskriminerade!

I varje trångt utrymme så växer det snart en svamp!
Svar på tråden Invandrare...