• vagabond77

Invandrare...

Det är många negativa trådar på detta forum om invandrare och flyktingar.

Jag är av en annan åsikt. Jag tycker de tillför jättemycket till Sverige, för Sverige. Hur skulle Sverige egentligen sett ut utan invandringen? Läste en artikel om Sveriges 52 rikaste invandrare.

"De allra flesta började med två tomma händer i Sverige. I dag har de tillsammans en förmögenhet värd mer än tio miljarder kronor.

På vägen har de skapat företag och arbetstillfällen som genererat mångdubbelt mer i skatteintäkter. Att:ention har listat Sveriges rikaste invandrare."

Länk till hela artikeln.

www.dagensps.se/article.aspx&categID=50

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:30:57:
    Denna tråd har utvecklats till ännu en "smutskasta invandrare & flyktingar" till varje pris. Efterlyser mer relaterat till ämnet i trådstarten.

• Svar på tråden Invandrare...
  • vagabond77

Antefa,

Färre bostäder skulle byggas eftersom Sveriges demografiska utveckling inte är bra.

Sjukhusvård, äldrevård, skola blir sämre på sikt eftersom vi inte har tillräckligt många entreprenörer eller såna som kan eller vill jobba och således urholkas välfärden ännu mer, i en nedåtgående spiral.

• vagabond77

Det låter väldigt trovärdigt att "man" har fått vänta i 12 timmar i snitt i många år nu. Och du tror att de skulle ha med att invandrare har många med sig i väntrummet att göra...

Nej skärpning Jan. Bättre än så kan du.

Jan 39 skrev 2007-05-19 00:01:41 följande:

Nej du Vagabond77 ! Dessa akuta väntetider upplever man varje dag i såväl Katrineholm som Eskilstuna, Örebro och Nyköping (våra stora matropoler...) och så illa har det varit i många år nu.Delvis har det med invandringen att göra för det är bra svart i akutväntrummen när hela släkten följer med de misshandlade in.
  • RadixLecti

Tänkte bara dela med mig av mina akutenupplevelser.

Åkte till akuten i Örebro: 7 timmars väntetid.
    Åkte till akuten i Kalmar, med ett diskbråck stort som.. ja, stort: 6 timmars väntetid.

Inga tolv timmar för mig, men jag har ALDRIG kommit in snabbare än fyra timmar, och då var jag liten knatte med spräckt axelled.

12 timmar i snitt? Möjligtvis på de stora sjukhusen, jag vet inte, men det är definitivt över fyra timmar i snitt, även på lilla Kalmar sjukhus.

• vagabond77

Låter inte alls trevligt att du fått vänta så länge,

Välkommen till tråden, även om vi hamnat lite på ett sidospår. Självklart finns problem inom alla områden, och jag tror att antalet väntetimmar varierar lika stort som dygnets alla timmar.

Orginalspåret varför vi gled in på väntetid överhuvudtaget var att hävdade att jag sett hemska problem i andra läner.

"Folk får stjäla till mat, prostituera sig för att kunna köpa medeciner till sitt lilla barn, vänta sex timmar i en kö för att få komma till en läkare, betala skyhöga premier för att kunna operera sig."

Jan39, och BadSector hävdar att så är precis fallet i Sverige idag, tack vare invandringen.

Jag kan inte hålla med om det.

RadixLecti skrev 2007-05-19 00:18:23 följande:
    Tänkte bara dela med mig av mina akutenupplevelser.Åkte till akuten i Örebro: 7 timmars väntetid. Åkte till akuten i Kalmar, med ett diskbråck stort som.. ja, stort: 6 timmars väntetid.Inga tolv timmar för mig, men jag har ALDRIG kommit in snabbare än fyra timmar, och då var jag liten knatte med spräckt axelled.12 timmar i snitt? Möjligtvis på de stora sjukhusen, jag vet inte, men det är definitivt över fyra timmar i snitt, även på lilla Kalmar sjukhus.
  • BadSector

"Finns det i din värld någon anledning att ta emot någon som vill flytta från sitt land?"

1. De kan hjälpa till att göra Sverige till ett bättre land.

2. De behöver skydd från förföljelse i hemlandet och vi är det närmaste land de kan fly till.

• vagabond77

De som är under punkt 1, är det såna du pratar om i punkt 2? Alltså grundvillkoret för punkt 1 är att de måste komma från grannländerna?

BadSector skrev 2007-05-19 00:28:36 följande:
    "Finns det i din värld någon anledning att ta emot någon som vill flytta från sitt land?"1. De kan hjälpa till att göra Sverige till ett bättre land.2. De behöver skydd från förföljelse i hemlandet och vi är det närmaste land de kan fly till.
  • BadSector

"Jan39, och BadSector hävdar att så är precis fallet i Sverige idag"

Lögnare.

Jag hävdade att vi håller på att importera de problem som finns i andra länder hit.

Det är det vi gör.
    Rosengård har samma problem som de regioner invandrarna som bor där kommer ifrån.

Om sedan det finns människor som "får stjäla till mat, prostituera sig för att kunna köpa medeciner till sitt lilla barn, vänta sex timmar i en kö för att få komma till en läkare, betala skyhöga premier för att kunna operera sig."

i Sverige, så får jag nog svara "ja" på den frågan.

Vi har både fattigpensionärer som stjäl mat, prostituerade, långa vårdköer och sjukförsäkringar för de som vill kunna få vård utan att vänta flera år på remiss.

En del (inte nödvåändigtvis någon i denna tråd) menar på allvar att vi inte kan säga nej till invandrare förrän förhållandena i Sverige är lika illa som de land människor flyr ifrån.

Jag anser att det är galenskap.

• BadSector

"De som är under punkt 1, är det såna du pratar om i punkt 2? "

Nejdå. ALla som är bra för Sverige ska naturligtvis få komma hit tycker jag.

Om man däremot söker skydd så ska man göra det i sitt närområde.
    Så stipuleras i Geneveconventionen (första asylland) och det är också det logiska då man snabbt kan flytta hem igen när det går.

• vagabond77

BS,

Du pratar galenskaper. En männsika som behöver AKUT hjälp i Sverige får hjälp på en gång i de allra flesta av fallen. AKUT = Livshotante. Är du svensk medborgare eller har svenskt uppehållstillstånd är du berättigad nödvändiga åtgärder såsom operation helt gratis. Om vi pratar vårdköer så är det ickeakuta fall, samt fall där man väntar på donatorer etc.

Ingen i Sverige behöver stjäla till mat, ingen behöver prostituera sig. Att det finns de som stjäl eller prostituerar sig har inget att göra att de är TVINGADE.

• BadSector

"Att det finns de som stjäl eller prostituerar sig har inget att göra att de är TVINGADE."

Ingen är tvingad att stjäla.
    Människor försätter sig i SITUATIONER då de måste stjäla.

Svar på tråden Invandrare...