• vagabond77

Invandrare...

Det är många negativa trådar på detta forum om invandrare och flyktingar.

Jag är av en annan åsikt. Jag tycker de tillför jättemycket till Sverige, för Sverige. Hur skulle Sverige egentligen sett ut utan invandringen? Läste en artikel om Sveriges 52 rikaste invandrare.

"De allra flesta började med två tomma händer i Sverige. I dag har de tillsammans en förmögenhet värd mer än tio miljarder kronor.

På vägen har de skapat företag och arbetstillfällen som genererat mångdubbelt mer i skatteintäkter. Att:ention har listat Sveriges rikaste invandrare."

Länk till hela artikeln.

www.dagensps.se/article.aspx&categID=50

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:30:57:
    Denna tråd har utvecklats till ännu en "smutskasta invandrare & flyktingar" till varje pris. Efterlyser mer relaterat till ämnet i trådstarten.

• Svar på tråden Invandrare...
  • 82nyfiken

Bra initiativ med en positiv tråd angående invandring.

"Vi ger redan idag människor studentvisum, och i de fall de får jobb låter vi dem stanna. Vi har till och med specialregler för experter - de betlaar lägre (ingen?) skatt under 5 år tror jag det är."

Vad menar du med specialregler för experter?
    Jag har en vän som är student. Han måste försörja sig själv då han bara har tillfälligt uppehållstillstånd för att plugga. Han får inga bidrag eller något sådant. Har pluggat 4 år nu och försörjt sig genom att jobba hela tiden. Lärt sig svenska och satt positiva intryck hos mig och andra runt om. Nu har han bara ett år kvar av sina studier, men får inte uppehållstillstånd ett år till om han inte visar att han har över 70 000 kr på kontot. Tycker jag är märkliga regler. Det är väl inte alla svenska som har så mycket pengar på kontot heller?

• BadSector

"Hur många Svenskar är det då inte som missköter sig?! ska man skicka iväg dom också?"

Det kan man tycka, men det är VÅRT ansvar att ta hand om vår befolkning.

Det är däremot inte ANDRA LÄNDERS befolkning.

"För mig handlar det inte om mitt och ditt land, utan anser att alla är välkommna"

FLera här verkar förespråka totalt öppna gränser.

Det är så urbota naivt att man borde fråntas rösträtten om man uttrycker den åsikten.

• kengru

Bad Sector; ytterligare mycket insiktsfulla kommentarer, om inte annat så underhåller du mig.

• BadSector

"Vad menar du med specialregler för experter?"

www.svensktnaringsliv.se/fragor/visa_skatterna/article23114.ece
    "Beslut om en person uppfyller kriterierna för att få lägre skatt tas av Forskarskattenämnden. I genomsnitt beviljas 300 personer expertskatt i Sverige varje år."

"Tycker jag är märkliga regler. Det är väl inte alla svenska som har så mycket pengar på kontot heller?"

Alltså - Sverige är svenskarnas land.
    Alla människor är lika mycket värda, men alla har inte rätt att bo i Sverige.
    Lär dig det.
    Det finns inget demokratiskt stöd för din uppfattning, och den har aldrig och kommer aldrig någonsin bli verklighet i Sverige.

jtoao;
    "Det är provat och JA dom var diskriminerade!"

Åhåhå!
    Tell me more!
    Jag vet nämligen också att det prövats, och jag vet resultaten. ;)
    Ge mig en referens till det du bygger denna slutsats på.

• vagabond77

Det är mycket välkänt kontaktnätet är viktigt när man söker jobb. Tror du BS att en invandrare har samma kontaktnät som en "ursvensk" när de kommer hit?

• suzolina
    BadSector skrev 2007-05-19 00:39:38 följande:
    "De som är under punkt 1, är det såna du pratar om i punkt 2? "Nejdå. ALla som är bra för Sverige ska naturligtvis få komma hit tycker jag.Om man däremot söker skydd så ska man göra det i sitt närområde.Så stipuleras i Geneveconventionen (första asylland) och det är också det logiska då man snabbt kan flytta hem igen när det går.
    oooo ja geneveconventionen är väldigt bra elelr hur..minns du vad som hände med två områden som förklarades som skyddade zoner av just samma konvention i Bosnien ..japp alla som trodde på skiten blev dödade...
  • jtoao
    BadSector skrev 2007-05-19 21:11:29 följande:
    "Hur många Svenskar är det då inte som missköter sig?! ska man skicka iväg dom också?"Det kan man tycka, men det är VÅRT ansvar att ta hand om vår befolkning.Det är däremot inte ANDRA LÄNDERS befolkning."För mig handlar det inte om mitt och ditt land, utan anser att alla är välkommna"FLera här verkar förespråka totalt öppna gränser.Det är så urbota naivt att man borde fråntas rösträtten om man uttrycker den åsikten.
    Andra länder tar minsann hand om våra knarklangare och tjuvar, om dom åker fast.

Tur att du inte har rätt att ta någons rösträtt, men din borde övervägas mycket noga.

Är inte EU för helöppna gränser?
    I varje trångt utrymme så växer det snart en svamp!
  • BadSector

"Det är mycket välkänt kontaktnätet är viktigt när man söker jobb."

Anonymiserade ansökningar borde ju råda bot på den saken, eller hur?

"Andra länder tar minsann hand om våra knarklangare och tjuvar, om dom åker fast."

Ja, och vad gör de med dem?

"Är inte EU för helöppna gränser?"

Det finns krafter inom EU som jobbar för fri rörlighet mellan länder INOM EU, ja.
    Däremot är gränsen ut mot resten av världen inget som någin vad jag vet vill öppna.

Det dröjer förmodligen inte länge förrän något land i EU börjar ställa krav på Sverige att strama åt sin invandringspolitik, eftersom Sverige idag är en gateway till resten av EU för ekonomiska lycksökare.

• jtoao

dU FÅR BÖRJA KASTA LÄNKAR FÖRST, ELLER SÅ FÅR DU HELT ENKELT LITA PÅ ATT JAG HAR RÄTT, FÖR DET HAR JAG!

BadSector skrev 2007-05-19 21:18:56 följande:
    .jtoao;"Det är provat och JA dom var diskriminerade!"Åhåhå!Tell me more!Jag vet nämligen också att det prövats, och jag vet resultaten. ;)Ge mig en referens till det du bygger denna slutsats på.
    I varje trångt utrymme så växer det snart en svamp!
  • vagabond77

Du menar att de asylsökande är ekonomiska lycksökare? Eller deras familjer?

Om det vore så att så många försvann ut i Europa och att Sverige vore en gateway så borde du ju inte oroa dig, för då har de ju försvunnit från Sverige, DITT paradis.

BadSector skrev 2007-05-19 21:40:20 följande:
    Det dröjer förmodligen inte länge förrän något land i EU börjar ställa krav på Sverige att strama åt sin invandringspolitik, eftersom Sverige idag är en gateway till resten av EU för ekonomiska lycksökare.
Svar på tråden Invandrare...