• vagabond77

Invandrare...

Det är många negativa trådar på detta forum om invandrare och flyktingar.

Jag är av en annan åsikt. Jag tycker de tillför jättemycket till Sverige, för Sverige. Hur skulle Sverige egentligen sett ut utan invandringen? Läste en artikel om Sveriges 52 rikaste invandrare.

"De allra flesta började med två tomma händer i Sverige. I dag har de tillsammans en förmögenhet värd mer än tio miljarder kronor.

På vägen har de skapat företag och arbetstillfällen som genererat mångdubbelt mer i skatteintäkter. Att:ention har listat Sveriges rikaste invandrare."

Länk till hela artikeln.

www.dagensps.se/article.aspx&categID=50

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:30:57:
    Denna tråd har utvecklats till ännu en "smutskasta invandrare & flyktingar" till varje pris. Efterlyser mer relaterat till ämnet i trådstarten.

• Svar på tråden Invandrare...
  • BadSector

"dU FÅR BÖRJA KASTA LÄNKAR FÖRST, ELLER SÅ FÅR DU HELT ENKELT LITA PÅ ATT JAG HAR RÄTT, FÖR DET HAR JAG!"

Det är inte riktigt så det fungerar.

Du gjorde ett påståenden - att anonymiserade ansökningar prövats och att utfallet visat att invandrare diskriminerades.

Det ligger på DIG att visa att det du säger är något mer än dina egna fantasier.

"Du menar att de asylsökande är ekonomiska lycksökare? Eller deras familjer?"

97% av de som söker asyl har gjort sig av med sina identitetshandlingar.
    Syftet med detta är att få asyl av humanitära skäl genom att uppehålla sig i landet tillräckligt länge, eftersom något skyddsbehov som berättigar till asyl icke existerar.

"Om det vore så att så många försvann ut i Europa och att Sverige vore en gateway så borde du ju inte oroa dig, för då har de ju försvunnit från Sverige, DITT paradis."

Godag yxskaft?
    Försöker du förolämpa mig, eller vad gör du?

• jtoao
    BadSector skrev 2007-05-19 22:24:22 följande:
    "dU FÅR BÖRJA KASTA LÄNKAR FÖRST, ELLER SÅ FÅR DU HELT ENKELT LITA PÅ ATT JAG HAR RÄTT, FÖR DET HAR JAG!"Det är inte riktigt så det fungerar.Du gjorde ett påståenden - att anonymiserade ansökningar prövats och att utfallet visat att invandrare diskriminerades.Det ligger på DIG att visa att det du säger är något mer än dina egna fantasier."Du menar att de asylsökande är ekonomiska lycksökare? Eller deras familjer?"97% av de som söker asyl har gjort sig av med sina identitetshandlingar.Syftet med detta är att få asyl av humanitära skäl genom att uppehålla sig i landet tillräckligt länge, eftersom något skyddsbehov som berättigar till asyl icke existerar."Om det vore så att så många försvann ut i Europa och att Sverige vore en gateway så borde du ju inte oroa dig, för då har de ju försvunnit från Sverige, DITT paradis."Godag yxskaft?Försöker du förolämpa mig, eller vad gör du?
    Hmm enligt dig eller dom universella fl-lagarna? Jag föreslår att du googlar lite så får du nog se!
    I varje trångt utrymme så växer det snart en svamp!
  • BadSector

"Hmm enligt dig eller dom universella fl-lagarna?"

Bevisbörda kallas det.
    en.wikipedia.org/wiki/Burden_of_proof
    Du verkar inte riktigt ha koll på debatt och det där ikring, men håll ögonen öppna för tråden jag tänkte starta i ämnet.

• kengru

Jag vill bara påpeka att "invandrare" är ett otroligt brett begrepp, jag tror inte att alla har förstått det, vissa använder uttrycket o syftar på flyktingar, asylsökande, mm, men en invandrare är även en människa som flyttat till Sverige från tex Finland, räknas även såna individer till gruppen som människor som Bad Sector inte vill "släppa in" i sitt land?

• BadSector

"räknas även såna individer till gruppen som människor som Bad Sector inte vill "släppa in" i sitt land?"

Om finnen har något att tillföra kommer ett greencardsystem se till att finnen får komma in.

Om han INTE har något att tillföra så borde han i konsekvensens namn inte få komma in.

Nu har vi ju avtal om fri rörlighet med de nordiska länderna, så isf får vi förhandla om dessa också, vilket skulle betyda slutet på även svenskars fria rörlighet i norden.

• kengru

Bad Sector; "vilket skulle betyda slutet på även svenskars fria rörlighet i norden." Och det skulle vara något bra anser du?

• BadSector

"Och det skulle vara något bra anser du?"

Naturligtvis inte.
    Nu sitter du bara och försöker klistra på mig åsikter jag inte har för att jag ska passa in i din schablonbild. Lägg av.

• kengru

Bad Sector, tråkigt att du uppfattar det så, men vad jag vill försöka ta reda på är om du anser att även svenskar ska ha begränsad rörlighet över länders gränser, att de ska få bosätta sig var de vill, eller om dina regler för individer med utlänsk bakgrund som flyttar till Sverige även gäller för svenskar som flyttar utomlands? Alltå, ska en människa som enligt dig klassas som svensk,( enligt de uppfattningar jag har av vad du anser vara svensk, svenska föräldrar, född o uppvuxen i Sverige,) få flytta var han/hon vill i världen?

• Micke

Flytta vart man vill borde vara rätt självklart. Däremot inte självklart att jag ska kunna flytta till Spanien och förvänta mig att den spanska staten ska försörja mig.

• Hanna1984

Bra tråd! Sverige skulle inte vara något utan invandring.

Svar på tråden Invandrare...