• vagabond77

Invandrare...

Det är många negativa trådar på detta forum om invandrare och flyktingar.

Jag är av en annan åsikt. Jag tycker de tillför jättemycket till Sverige, för Sverige. Hur skulle Sverige egentligen sett ut utan invandringen? Läste en artikel om Sveriges 52 rikaste invandrare.

"De allra flesta började med två tomma händer i Sverige. I dag har de tillsammans en förmögenhet värd mer än tio miljarder kronor.

På vägen har de skapat företag och arbetstillfällen som genererat mångdubbelt mer i skatteintäkter. Att:ention har listat Sveriges rikaste invandrare."

Länk till hela artikeln.

www.dagensps.se/article.aspx&categID=50

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:30:57:
    Denna tråd har utvecklats till ännu en "smutskasta invandrare & flyktingar" till varje pris. Efterlyser mer relaterat till ämnet i trådstarten.

• Svar på tråden Invandrare...
  • BadSector

"Alltå, ska en människa som enligt dig klassas som svensk få flytta var han/hon vill i världen?"

Det är en fråga som är upp till vart och ett av de olika länder i världen som någon svensk vill flytta till naturligtvis.

Vad har det med sveriges invandringspolitik att göra?

• kengru

Bad Sector, jag undrade vad du ansåg? Mest för att jag vill se om du är en hycklare eller inte, många gånger är människor med dina åsikter om invandring just det. De anser att svenskar ska få flytta var de vill, men är inte positivt inställda till att människor med utländsk bakgrund kommer hit.

• BadSector

"jag undrade vad du ansåg?"

Jag anser att det vore toppen för svenskar om de kunde resa runt utan varken pass eller visum i hela världen, och bli försörjda och gullade med av hela världen.

Det VORE toppen för svenskarna, självklart.
    Vem kan påstå motsatsen?

Jag vill gärna ha en ponny och en Boeing 747 också.

Men vad har det med hur VI vill hantera invandringen att göra?

• kengru

Bad Sector, det är tragiskt att du tror att de som flyttar till Sverige "gullas med", men tyvärr är det nog den åsikten många med dina åsikter har, det tyder på en stor okunnighet i frågan, att diskutera med en så obildad person ser jag nu inte kommer att ge mig något, så jag lägger ner.

• BadSector

"det är tragiskt att du tror att de som flyttar till Sverige "gullas med"

Eh... jag pratar om hur det vore roligt att svenskar behandlades utomlands. Det du frågade om.

"att diskutera med en så obildad person ser jag nu inte kommer att ge mig något"

Ok. :)

• suzolina
    Micke skrev 2007-05-20 14:11:08 följande:
    Flytta vart man vill borde vara rätt självklart. Däremot inte självklart att jag ska kunna flytta till Spanien och förvänta mig att den spanska staten ska försörja mig.
    bra skrivet micke...jag tror att många problem med invandringen skulle ordna sig med skarpare regler efter nedkomst till sverige...tror inte att problemet ligger i att hit folk alls utan i att inte veta vad och hur vi ska göra med dem...
  • zebran i Stilla havet

Jag ar svensk och har flyttat utomlands. Jag sitter inte och lyfter bidrag men OM nagot skulle handa och jag inte kunde forsorja mig sjalv sa kommer sjalvklart mitt nya land hjalpa mig. Konstigt vore det annars. Varfor sticker det sa forbannat i ogonen pa folk att detsamma galler folk som flyttar till Sverige?

• Tyrell

""Hur vet man vid gränsen om en person är bra eller dålig för Sverige?"

Work-visa.
    Greencard."

Lite sent, men....

Du menar alltså att alla som vill får dessa visa eller greencard?

• Tyrell

"Flytta vart man vill borde vara rätt självklart. Däremot inte självklart att jag ska kunna flytta till Spanien och förvänta mig att den spanska staten ska försörja mig."

Så om man är född i landet av etniska svenskar har man rätt att förvänta sig att Sverige skall försörja en, men inte annars? Likhet inför lagen?

• Micke

zebran i Stilla havet skrev 2007-05-21 00:27:44 följande:

Jag ar svensk och har flyttat utomlands. Jag sitter inte och lyfter bidrag men OM nagot skulle handa och jag inte kunde forsorja mig sjalv sa kommer sjalvklart mitt nya land hjalpa mig. Konstigt vore det annars. Varfor sticker det sa forbannat i ogonen pa folk att detsamma galler folk som flyttar till Sverige?
    Inte konstigare än att man även vid flytt inom EU måste ha ett jobb, studera eller ha tillräckliga medel.
Svar på tråden Invandrare...