• Alvia

vuxen adhd/add!!!

Här är tråden för oss speciella vuxna med ADHD/ADD, både med eller utan diagnos.
    Här är det fritt att prata ut och fråga. Även få bra tips.

Välkommen in!

ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder
    ADD = Attention Deficit Disorder

Det finns 3 typer av ADHD:

1. Kombinerad typ
    2. kuvudsakligen bristande uppmärksamhet
    3. huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet

Riksförbundet Attention

www.attention-riks.se/site/

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m14882190.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m17815131.html

Är du anhörig till någon med ADHD?
    Här är tråden för dig: www.familjeliv.se/Forum-4-51/m18763790.html

Då inte alla vill visa vem dom är så ligger denna i Känsliga för deras skull. Så här går det bra att vara anonym!

ღ ♥ ღ Jag har en dröm! ღ ♥ ღ
  • Svar på tråden vuxen adhd/add!!!
  • Anonym (vissautism)

...*Suckar*
    Och så blev det fel igen! Nu ser det ju ut som häxan jia skrev hela mitt inlägg..

Föregående inlägg från mig är alltså ett svar till häxan jia, inget annat!

• Anonym (ADD?)

Ni som får Concerta, har ni märkt av någon viktnegång av medicineringen?

Andra biverkningar kanske?

• Häxan Jia
    Anonym (vissautism) skrev 2007-05-27 02:00:20 följande:
    Ska väl i ärlighetens namn säga att jag är slarvig när jag läser inlägg ibland... *tittar upp i taket*Insåg att jag missade helt ditt första inlägg där, trots att jag redan svarat på det hade jag glömt bort varför jag reagerade från början. Alltså... jag trodde inte att du inte fattade det här med droger/medicin.. osv.. Det inser jag att du förstår!Jag var lite retlig över att att det skojjades om kopplingen mellan ADHD-mediciner och missbruk.Och orsaken till det är att jag snart ska börja jobba så jag är överkänslig om vad andra tycker om ADHD, eftersom jag är rädd att personer i samband med mitt arbete ska tycka jag är korkad / mindre värd osv. Därav lite stingslig.. Natti natt!
    Jag kan förstå dig. Jag hoppas iaf att det går bra för dig på jobbet och att du känner att det fungerar.

Det är trist med alla förutfattade meningar om adhd och annat, ibland undrar man om folk inte är allmänbildade alls eller rent ut sagt bara korkade!

Hoppas du fick en god natts sömn och att du får en jättebra söndag
    *Jag har en trasig toadörr, vad har du?*
  • Bumbi mia
    Anonym (ADD?) skrev 2007-05-27 08:47:13 följande:
    Ni som får Concerta, har ni märkt av någon viktnegång av medicineringen?Andra biverkningar kanske?
    Ingen viktnedgång, den enda biverkingen som jag hade hoppats på att få...
    Mamma till Ronja och Alve
  • Snutte83
    Anonym (ADD?) skrev 2007-05-27 08:47:13 följande:
    Ni som får Concerta, har ni märkt av någon viktnegång av medicineringen?Andra biverkningar kanske?
    Jag har betydligt minskad matlust, har nog gått ner lite också. har inte helt koll. Men har ju inte tagit dom så länge än. Några andra biverkningar har jag inte.
    Men så har jag 10kg extra att ta av
    Jag lider inte av dåligt minne, Jag njuter av det!
  • illern i mitt liv

Det var inte min mening att göra er upprörda när jag skrev ordet "dom" men ändrar ord o säger "ni" istället.

Hade nämliget bara hört att medicin som ad/hd patienter får skulle vara en typ av drog som man i efterhand blev beroende av !
    Förlåt än en gång ''

• Bumbi mia
    illern i mitt liv skrev 2007-05-27 20:06:07 följande:
    Det var inte min mening att göra er upprörda när jag skrev ordet "dom" men ändrar ord o säger "ni" istället.Hade nämliget bara hört att medicin som ad/hd patienter får skulle vara en typ av drog som man i efterhand blev beroende av !Förlåt än en gång ''
    Vad menar du med beroende?
    Mamma till Ronja och Alve
  • illern i mitt liv

Ordet beroende menar jag att man måste ha , för att kunna må bra helt enkelt !

Men pågrund av att jag hörde att medicinen skulle vara som en drog , så blev jag fundersam , för droger överhuvudtaget e ju inte bra.

• Snutte83
    illern i mitt liv skrev 2007-05-28 23:19:55 följande:
    Ordet beroende menar jag att man måste ha , för att kunna må bra helt enkelt !Men pågrund av att jag hörde att medicinen skulle vara som en drog , så blev jag fundersam , för droger överhuvudtaget e ju inte bra.
    Om man klassar en drog med dom orden så skulle dom flesta mediciner vara droger! Förvånad

En deprimerad måste ha sina antidepressiva för att må bra.
    En med värk måste ha smärtstillande för att må bra.
    Vi med ADHD "måste" ha vår medicin för att vardagen ska fungera och det gör att vi mår bra. (Alla behöver inte medicinen)

En drog är ett ämne som är olagligt!
    "Vår" medicin må påmina om en drog, fast i väldigt väldigt små doser (läs mitt andra inlägg ang detta), men den är laglig! Så då är det ingen drog.
    Jag lider inte av dåligt minne, Jag njuter av det!
  • Anonym (ADD)

Illern, har du funderingar så kan du kika på FASS sida som har all information om medicinen Concerta. Jag ger dig en direktlänk: www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=5

Medicinen Concerta är inte på något sätt lik en drog. Punkt. När man har ont i huvudet tar man alvedon, när man har ADHD tar man Concerta. Båda för att rätta till det strul man har med kroppen.
Svar på tråden vuxen adhd/add!!!