• Alvia

vuxen adhd/add!!!

Här är tråden för oss speciella vuxna med ADHD/ADD, både med eller utan diagnos.
    Här är det fritt att prata ut och fråga. Även få bra tips.

Välkommen in!

ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder
    ADD = Attention Deficit Disorder

Det finns 3 typer av ADHD:

1. Kombinerad typ
    2. kuvudsakligen bristande uppmärksamhet
    3. huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet

Riksförbundet Attention

www.attention-riks.se/site/

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m14882190.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m17815131.html

Är du anhörig till någon med ADHD?
    Här är tråden för dig: www.familjeliv.se/Forum-4-51/m18763790.html

Då inte alla vill visa vem dom är så ligger denna i Känsliga för deras skull. Så här går det bra att vara anonym!

ღ ♥ ღ Jag har en dröm! ღ ♥ ღ
  • Svar på tråden vuxen adhd/add!!!
  • Anonym (Ida)

Halloj!
    Anonym (ADD):
    Verkar vara ett bra sätt att tänka på. Jag har också tänkt efter och vissa eller många av tecknen på adhd stämmer inte på mig. Det är bara det att jag har så svårt att acceptera en bokstavsdiagnos. Känns som att folk ska tycka att man är konstig... ?
    Men det känns jätte skönt nu när det gått några dagar. Jag har hela livet känns att jag inte passar in någonstans, som att det är något fel på mig. Fast jag har inte vetat vad. Men om jag nu har ADHD kanske det blir lättare för mig att acceptera den jag är.
    Anonym (vissautism):
    Min psykriatriker sjukskrev mig nu pga Utbrändhet/ADHD i tre månader till att börja med. Men då hade jag redan varit sjukskriven nån månad från vanlig läkare pga utbrändhet.
    Vem är det som bestämmer att du inte får vara sjukskriven? Din läkare eller FK?? Förstår att du inte orkar. Jag har själv jobbat heltid förut och visst var jag på jobbet heltid men jag mådde absolut inte bra och när jag var hemma var jag helt UTPUMPAD i hjärnan.
    Ok... jag kanske får avvakta och se om hon gör ngn ytterligare utredning då. Men får jag fråga en sak. Ville din psykiatriker också ge medicin pga den preliminära diagnosen?? Jag tycker det känns så förhastat att de bara ställer en diagnos på mig och villbörja med medicinering på en gång.

• Anonym (Ida)

rättning föregående inlägg: Många av tecknen på ADHD stämmer IN på mig var det jag skulle skriva

• Anonym (ADD)
    Anonym (Ida) skrev 2007-06-08 11:37:27 följande:
     Känns som att folk ska tycka att man är konstig... ?
    Jasså? Det är så jag har känt innan,  nu tycker jag folk ser en mer som "normal" Folk som man tror kommer att tycka det är konstigt kan man ju välja att inte berätta det för.
  • Anonym (Ida)

Det har du ju rätt i... just nu känner jag inte för att berätta det för någon annan än min man. Känner mig inte redo än... men det kanske kommer längre fram.

• Anonym (vissautism)
    Anonym (IDA): Det är neuropsyk som inte tycker sjukskrivning är någon bra lösning. De vill sända barnen till stödfamilj istället mm. Fast jag vill ju inte skippa iväg barnen, det är ju inte de som är problemet tycker jag. Jag hade ju samma situation innan de kom.

Den psykiatriker som ställde diagnos berättade om medicineringen första vändan. Sen var det inte aktuellt med medicinering förrän jag var färdigutredd. Jag tror aldrig han hade börjat medicinera utan diagnos.
  • Anonym (Ida)

ANONYM (VISS AUTISM):
    Det är det som känns lite läskigt att hon vill börja medicinera utan en utredning. Fast just nu känner jag mig så desperat så jag går nog med på vad som helst för att bli bättre. Är lite svårt för mig också att veta vilka symtom som beror på utbrändheten el ADHD.
    Jobbigt att de vill skicka dem till stödfamilj... Typ på heltid eller bara som avlastning varannan vecka eller?
    Imorgon ska jag fortsätta att försöka få tag i min psykiatriker, måste få hjälp....

• Anonym (Ida)

Verkar var dålig fart på den här tråden just nu... Ingen som har något att prata om? ;.)

• Anonym (vissautism)
    Anonym (Ida) skrev 2007-06-14 13:29:52 följande:
    Verkar var dålig fart på den här tråden just nu... Ingen som har något att prata om? ;.)
    Nä, jag har fullt upp. Sjuka barn, stundande dop... odiagnostiserade släktingar på väg... (min syrra har just kommit på att hon nog har asperger + att min familj ÄNTLIGEN börjar inse att pappa förmodligen har asperger eller åtminstonde stora drag av).

Men nästa vecka är jag nog åter!

De tänker sig stödfamilj som avlastning några ggr per månad. Får se. Jag ska få stödperson också, vet inte riktigt vad det innebär.

Ang medicineringen så behöver det inte vara så farligt, även om det låter underligt faktiskt.
    Ibland kan man medicinera för att se om medicinen hjälper och på så sätt stärka en diagnos. För min man var det så.
  • Anonym (ADD)

Jag har drabbas av tunghäfta... skrivhäfta??? Ok då, fint väder och gott vin...

• Snowwoman

när ni bärjade på utredning hur lång tid tog det att få det bekräftat?

Svar på tråden vuxen adhd/add!!!