• Alvia

vuxen adhd/add!!!

Här är tråden för oss speciella vuxna med ADHD/ADD, både med eller utan diagnos.
    Här är det fritt att prata ut och fråga. Även få bra tips.

Välkommen in!

ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder
    ADD = Attention Deficit Disorder

Det finns 3 typer av ADHD:

1. Kombinerad typ
    2. kuvudsakligen bristande uppmärksamhet
    3. huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet

Riksförbundet Attention

www.attention-riks.se/site/

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m14882190.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m17815131.html

Är du anhörig till någon med ADHD?
    Här är tråden för dig: www.familjeliv.se/Forum-4-51/m18763790.html

Då inte alla vill visa vem dom är så ligger denna i Känsliga för deras skull. Så här går det bra att vara anonym!

ღ ♥ ღ Jag har en dröm! ღ ♥ ღ
  • Svar på tråden vuxen adhd/add!!!
  • Anonym (ADD)

Nåt har jag faktiskt att komma med! Struntade i Concertan i två dagar, blev galet yr, nån som har upplevt detta? Väl inkörd på den så känns det ju som om den inte gör nåt, men avbryter man så börjar man ju fundera hur mycket som har justerats i huvvet... Ska träffa psykiatrikern snart och fråga, jag återkommer när jag har utsagan. 

Har nån av er upplevt samma?
  • Anonym (vissautism)
    Anonym (ADD) skrev 2007-06-16 00:06:09 följande:
    Nåt har jag faktiskt att komma med! Struntade i Concertan i två dagar, blev galet yr, nån som har upplevt detta? Väl inkörd på den så känns det ju som om den inte gör nåt, men avbryter man så börjar man ju fundera hur mycket som har justerats i huvvet... Ska träffa psykiatrikern snart och fråga, jag återkommer när jag har utsagan.  Har nån av er upplevt samma?
    Jag tycker ritalin o dyl går ur kroppen fort, alldeles för fort. Däremot metaminan tycker jag är mer långtidsverkande. Har dock inte provat concerta.
    Snowwoman skrev 2007-06-16 00:04:37 följande:
    när ni bärjade på utredning hur lång tid tog det att få det bekräftat?
    ½-år kanske? Något sånt, det är några år sedan nu... 8-9 år faktiskt.
  • Snowwoman

vissautism: Okej så det kan ta upp till ett ½ år innan den är fast ställd.

• Anonym (konstig)

Håller på med en utredning på psyk angående ADHD, depression mm. Är 27 och började gå på psyk i Januari pga att jag mådde så dåligt. Under våra samtal och tester så har de börjat misstänka ADHD och de ska förmodligen skicka en remiss till sjukhuset så jag får bättre hjälp där.
    Det känns jättebra ifall man kan få en diagnos iaf, för jag vet ju inte varför jag är som jag är. Ibland mår jag jättedåligt och ibland mår jag bra, det jobbigaste är ju på jobbet när man inte mår bra för de vet ju inte vad det handlar om. Min "chef" vet att jag går regelbundet på psyk pga depressionen, panikångesten och ev ADHD, men likförbannat så ber han mig att ta en ipren eller alvedon och att jag ska bita ihop, hur i hela friden kan han me och säga så till en som absolut inte mår bra?? Han vet mycket väl hur dåligt jag mår så jag fattar inte varför han bara inte kan visa lite sympati eller nåt.
    Jag orkar bara inte med såna människor. Nä nu orkar jag inte med detta, ska nana.. Ha det.. Behövde skriva av mig lite..

• Anonym (ADD)

Ida, hur har det gått, fick du tag på psykiatrikern? Tycker du att du har fått någon klarhet i det här med ADHD eller känns allt snurrigt fortfarande?

• Elinar

Hej tjejer (och killar?). Hur har ni det med officiella papper? Jag passar aldrig in i de där rutorna man ska kryssa i utan börjar skriva i marginalen, på baksidan, på särskilda egna bilagor, etc etc in absurdum och de kommer aldrig in och folk blir förvirrade och skickar fler nya papper och mitt hela arbetsliv går åt till dessa jävla papper (iställer för det jag egentligen skulle göra). Fattar att alla tycker det är svårt och trist med dem, men för mig så tar det ju tjugo gånger mer tid och femtonhundra gånger mer energi än för 'andra'. Känner någon annan igen sig, eller är det här 'min egen grej' utanför adhd-knorkel-grejorna?

• Snutte83
    Elinar skrev 2007-06-20 11:03:24 följande:
    Hej tjejer (och killar?). Hur har ni det med officiella papper? Jag passar aldrig in i de där rutorna man ska kryssa i utan börjar skriva i marginalen, på baksidan, på särskilda egna bilagor, etc etc in absurdum och de kommer aldrig in och folk blir förvirrade och skickar fler nya papper och mitt hela arbetsliv går åt till dessa jävla papper (iställer för det jag egentligen skulle göra). Fattar att alla tycker det är svårt och trist med dem, men för mig så tar det ju tjugo gånger mer tid och femtonhundra gånger mer energi än för 'andra'. Känner någon annan igen sig, eller är det här 'min egen grej' utanför adhd-knorkel-grejorna?
    Jag brukar be andra fylla i mina papper, så att den ens blir gjort!
    Min soc. sekr. fixade mina papper om Aktivitetsersättning o bostadstillägg nu. Behövde bara skriva under
    Annars så blir det kaos...
    Måste ha minst 2-3 ex av dom, skriver fel hela tiden Fot i munnnen

Har glömt skriva här, haft mycket o göra! Men livet funkar o medicinen. Ska kanske börja praktik nästa vecka! Väntar på svar från komvux om jag kommit in eller inte...
    Jag lider inte av dåligt minne, Jag njuter av det!
  • Anonym (vissautism)
    Elinar skrev 2007-06-20 11:03:24 följande:
    Ja, speciellt rutan "Man/Kvinna" brukar ställa till problem eftersom jag inte vet vilken parameter de vill ha svar efter. Enligt RFSL/HBT-samhället så finns ju X antal faktorer som avgör könet.
    Blev så glad en gång när jag var på PRIDE (känner hon som anordnar det ) och det fanns en "annat"-ruta just vid kön. Äntligen!!

Annars brukar jag kunna bli lite irriterad på stavfel. Har tom stavningskorrigerat en av blanketterna som ingår i utredning av ADHD.
    Jag kom på mig själv där när jag lämnade in pappret och påpekade stavningsfelet... *hrm* Vem behöver test när man har beteendet?!

Fast jag gillar ju att sitta och fylla i blanketter odyl. När jag var liten fick min mamma ta hem blanketter från banken där hon jobbade som jag sen satt och fyllde i (och de misstänkte aldrig någon diagnos... hmm...)

Så, nu ska jag inte skriva längre! *kram i sommarvärmen!*
  • Anonym (Ida)

Hallå!
    Har varit på en minisemester med min familj så det är därför jag varit lite osynligt några dagar!
    Anonym (ADD) skrev 2007-06-17 22:29:56 följande:

Ida, hur har det gått, fick du tag på psykiatrikern? Tycker du att du har fått någon klarhet i det här med ADHD eller känns allt snurrigt fortfarande?
    Jodå jag fick ta på henne, hon ringde faktiskt upp mig så vi pratade över en halvtimme. Jag accepterar mer och mer med det här att jag kanske har ADHD. Men i min kommun utreder de inte alla som har de här "problemen" som de säger. De har inte resurser att utreda alla. Så därför provar de concerta på de misstänkta fallen. Reagerar man bra på medicinen så får man diagnosen ADHD, om inte kanske de utreder vidare. Så har jag fattat det iaf. Det är synd bara att nu när jag väl bestämt mig för att börja med med. så måste jag vänta i en månad för att allt ska hinna samordnas...
  • Anonym (Ida)
    Snowwoman skrev 2007-06-16 00:04:37 följande:
    när ni bärjade på utredning hur lång tid tog det att få det bekräftat?
    Ja, som sagt, jag får inte ens gå på nån riktig utredning utan de provar medicin direkt...
Svar på tråden vuxen adhd/add!!!