• Alvia

vuxen adhd/add!!!

Här är tråden för oss speciella vuxna med ADHD/ADD, både med eller utan diagnos.
    Här är det fritt att prata ut och fråga. Även få bra tips.

Välkommen in!

ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder
    ADD = Attention Deficit Disorder

Det finns 3 typer av ADHD:

1. Kombinerad typ
    2. kuvudsakligen bristande uppmärksamhet
    3. huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet

Riksförbundet Attention

www.attention-riks.se/site/

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m14882190.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m17815131.html

Är du anhörig till någon med ADHD?
    Här är tråden för dig: www.familjeliv.se/Forum-4-51/m18763790.html

Då inte alla vill visa vem dom är så ligger denna i Känsliga för deras skull. Så här går det bra att vara anonym!

ღ ♥ ღ Jag har en dröm! ღ ♥ ღ
  • Svar på tråden vuxen adhd/add!!!
  • Anonym (Ida)

Anonym (vissautism) skrev 2007-06-20 12:27:53 följande:

Jag kom på mig själv där när jag lämnade in pappret och påpekade stavningsfelet... *hrm* Vem behöver test när man har beteendet?!
    Hi hi känner väl igen mig i detta... jag måste alltid påpeka när nån annan gjort såna fel..
  • Anonym (add)

Jag undrar vad det finns för hjälp till en person med ADD, kalendrar whiteboard, mediciner.... vilken hjälp får man vid diagnos???

• Anonym (ADD)
    Anonym (add) skrev 2007-06-23 10:26:20 följande:
    Jag undrar vad det finns för hjälp till en person med ADD, kalendrar whiteboard, mediciner.... vilken hjälp får man vid diagnos???
    Förutom medecinen Concerta kan du nog få idéer från din psykiatriker om hur du kan underlätta vardagen. Du kan kanske behöva fråga honom/henne. 
    Jag har ADD och planering är min bästa hjälp och att inte ta tag i för mycket samtidigt. Har jag många olika bollar i luften samtidigt försöker jag sätta undan några till sedan för att inte huvudet ska koka över.
    I den här tråden kan du nog också få hjälp och tips!
  • Anonym (add)

Vad tror ni??? är det "lättare" för en man att komma undan misstanke om diagnos..... tänker på att det i många fall är kvinnan som oftast(läs oftast, inte alltid för att inte såra någon man)ska hålla alla bollar i luften och fixa det mesta och att mannen kan lixom bara glida med, eftersom han i vanliga fall inte tar lika mycket ansvar???

Lite mansgris/fått hjälp av mamma typ?? (vet att det är INTE alla!!!)

• Anonym (add)

Ni som fått er diagnos, vilka symptom har ni?

• Snowwoman

Ida: varför får du prova medicin direkt? lite knepigt det där?

• Anonym (vissautism)
    Anonym (add) skrev 2007-06-23 12:12:20 följande:
    Vad tror ni??? är det "lättare" för en man att komma undan misstanke om diagnos..... tänker på att det i många fall är kvinnan som oftast(läs oftast, inte alltid för att inte såra någon man)ska hålla alla bollar i luften och fixa det mesta och att mannen kan lixom bara glida med, eftersom han i vanliga fall inte tar lika mycket ansvar???Lite mansgris/fått hjälp av mamma typ?? (vet att det är INTE alla!!!)
    Förstår inte vad du menar riktigt. Menar du att kvinnor oftare får problem pga diagnos eller att karlar oftare får diagnos för att de inte har samma krav på sig?
    Det är väl först nu man börjar på allvar prata om vuxendiagnos öht. Och flickor /kvinnor har ju nästan inte alls ansetts ha ADHD, eftersom de oftast inte är lika utåtagerande, lika hyperaktiva.

...min man föreslår hjälp som att alla dörrposter skulle vara mjuka, klockor och tid skulle avskaffas och inga tentor borde få finnas här... hmm. Jag tror han måste vakna till lite här och bli mer allvarlig. Annars har han fått en hel del hjälp pga sin diagnos. Han kanske kan berätta vad man kan vara berättigad till.
    Den enda "hjälp" jag fått när jag bett om det har varit stödfamilj och kontaktperson (som ska ta hand om barn under ett år som inte får ha stödfamilj) via soc. Kan säga att jag och neuropsyk här inte riktigt är överens...
  • Anonym (Ida)
    Snowwoman skrev 2007-06-23 19:59:59 följande:
    Ida: varför får du prova medicin direkt? lite knepigt det där?
    som jag skrev tidigare så har de inte resurser att utreda alla. Så därför provar de concerta på de misstänkta fallen. Reagerar man bra på medicinen så får man diagnosen ADHD, om inte kanske de utreder vidare.

Jag tyckte själv först att det lät helt sjukt. Men jag är så desperat så jag litar på hennes prel diagnos och börjar med concerta snart. Psyk. säger att om jag inte har ADHD så händer ingenting särskilt om jag provar medicinen. Så vad ska jag göra???? Fortsätta må dåligt eller ta Concerta....
  • Anonym (Ida)

Anonym (add) skrev 2007-06-23 12:12:20 följande:

Vad tror ni??? är det "lättare" för en man att komma undan misstanke om diagnos..... tänker på att det i många fall är kvinnan som oftast(läs oftast, inte alltid för att inte såra någon man)ska hålla alla bollar i luften och fixa det mesta och att mannen kan lixom bara glida med, eftersom han i vanliga fall inte tar lika mycket ansvar???Lite mansgris/fått hjälp av mamma typ?? (vet att det är INTE alla!!!)
    Jag tror jag förstår vad du menar... Att kvinnor oftast förväntas hålla ihop ett hem... Mannen kan ibland OM han vill glida med lite, ta igen sig efter arbetet m.m. Så kan det ju vara... Om det skulle vara så så är det ju lättare för den mannen att DÖLJA sin sjukdom. Sjukdomen blir inte lika påtaglig som tex en kvinna som förväntas hålla hemmet, karriären och barnen flytande. Hoppas du förstår vad jag menar. Men jag tror att i dagens samhälle så är det nog lite mer jämfördelade uppgifter mellan man och kvinna, så jag tror faktiskt din teori stuper lite grann i och med detta.

Sen så har jag hört att många kvinnor blir diagnostiserade senare i livet för deras symtom märks inte lika väl när man är liten. Det skulle ju innebära att många av männen med ADHD/ADD blir diagnostiserade som barn.
    Bara några tankar... nån som håller med eller säger emot?
  • syndabocken

Pinkar ett skvätt här bara för att få tråden i favoriterna...

Svar på tråden vuxen adhd/add!!!