• Anonym (nytt liv)

Reductil

Idag fick jag Reductil av min läkare. Detta ska hjälpa mig på traven ner till min målvikt och ett sundare liv. Jag har själv lyckats gå ner 18kg och har inte så mycket kvar att gå ner.
    Min viktuppgång beror främst på en svacka i livet samt min ämnesomsättning.
    Någon mer som precis fått reductil och vill följas åt. Du får om du vill vara anonym liksom jag.
    Jag vet att det finns trådar om reductil men jag har inte stött på någon där man får lov att vara anonym om man så vill.

Jag ska väga mig imorgon på dag 1.

Jag har gått ner mina 18kg genom att ändra kosten samt röra på mig...

• Svar på tråden Reductil
  • Anonym (2 månader)

Jag har ätit Reductil c:a 2 månader nu och viktminskningen är helt ok. Har väl gått ner 7 kg sen jag började emd tabletterna och 17 totalt. Har en massa mer att gå ner. Det var ingen som sa till mig att man var tvungen att gå ner i vikt själv innan som någon skrev och den enda biverkningarna jag upplevt är torr i munnen samt yrsel vid enstaka tillfällen.

Har ingen aning om om det är så att man ska ha en viss BMI för att överhuvudtaget få reductil. Däremot så ska man (enligt FASS) ha en BMI på över 35 för att få det inom högkostnadsskyddet (dvs att man max betalar 1500 kronor per år för all sin medicin). Om man inte får medicinen förmånsbelagd inom högkostnadsskydd så kostar den c:a 600 kronor för 28 dagar.

Kan tänka mig att vissa med lägre BMI kan få den förmånsbelagd också, tex diabetiker...

• Anonym (nytt liv)

carina6, du kanske behöver en annan styrka på dom nu? Om du ätit 10mg så kanske du behöver öka till att äta 15mg...Tycker du ska prata med din läkare.

anonym (2 månader) Grattis till ditt resultat! Tycker det är toppen att gå ner 7kg på två månader. Skönt att du inte känner av några extrema biverkningar.
    Yr blir jag också men då ska jag lägga till att jag har lågt blodtryck samt lågt järnvärde...

Jag struntar sen i om jag får betala dessa själv eller få dom till ett reducerat pris. Nu vet jag att dom hjälper å så länge läkaren gå med på att skriva ut dom och så länge jag inte känner mig redo å klara allt på egen hand kommer jag att köpa dom...

• mammacatta

Högkostnadsmaxet är på 1800/år, men det finns folk som får det redan vid bmi 32 typ.

• Anonym (nytt liv)

Jag har 28 men måste ha legat högre innan jag sökte medicinsk hjälp. Innan jag sökte hjälp så lyckades jag på egen hand gå ner 18k...

• Anonym (nytt liv)

pufffffff puffffffff

• tessan001

Jag vill också vara med!

Jag började med mina Reductil i går. Vaknade i dag med enorm huvudvärk, men försöker dricka så mycket vatten som möjligt.
    Men det känns redan mycket bättre.

• Anonym (nytt liv)

tessan001, drick mycket så ska du se att det flyter på. Kroppen ska ju ställa in sig...

Idag så var jag sugen på pizza. Här i stan har dom nu börjat med fullkorn så jag tänkte jag ska testa. Innan jag började med R så kunde jag trycka i mig en hel pizza plus lite till av sambon. Idag så blev jag mätt av 1/4 pizza...Jag blev super förvånad och inte minst sambon. Han skojade med mig och erbjöd lite av sin egen men nej tack. Jag är så mätt så jag håller på å spricker å jag kan inte fatta att mer än halva pizzan är kvar

Nu ska vi ut på prommis innan jag börjar jobba...

Trevlig helg på er!

• Elias Emil

Hej, jag hänger gärna på här med. Har ätit reductil i två veckor. Det har inte hänt jättemycket på vågen men jag har inte hållt mig till mina dagliga kalorier då vi nästan hela tiden varit på semester. Men om jag gämför andra semestrar har jag inte alls ätit lika mycket glass, godis och fika som det brukar bli. Nog första semestern då jag inte gått upp. Inte har jag tränat heller. Ska till vårdcentralen sen och väga mig. Får se hur det går.

Innan jag fick reductilen gick jag till en undersköterska och berättade att jag gått ner ett par kilo och att jag verkligen vill lyckas den här gången. Reductilen kanske kunde vara en hjälp på vägen. Då bokade hon tid med min läkare och jag fick medicinen utskriven.

Nån annan av er hade PCO och det har jag med, häng på på den här sidan så kan vi alla stötta varandra.

• Anonym (nytt liv)

Elias Emil, varför ska du till vc för vägning? Är det någon rutin ni har?

Ikväll äts det här snacks i form av valnötter, russin, torkad frukt, mandel och hasselnötter Mums!! Jag som trode att jag aldrig skulle kunna sitta å "festa" på sånt Ett glas vin till...

• mammacatta

Anonym (nytt liv) skrev 2007-06-29 22:01:23 följande:

Elias Emil, varför ska du till vc för vägning? Är det någon rutin ni har?Ikväll äts det här snacks i form av valnötter, russin, torkad frukt, mandel och hasselnötter Mums!! Jag som trode att jag aldrig skulle kunna sitta å "festa" på sånt Ett glas vin till...
    De flesta som äter R väger sig faktiskt varje vecka på VC. Det är iofs inget konstigt. Vi som väger oss själva är i undantag.
    Kan bero på startvikten kanske. Eller möjlighet.
    Vad vet jag.
Svar på tråden Reductil