• HeddaBigBum

Go Fika!

Här håller Go-Fika-gänget till!

Det hela började med en ljuvlig liten tjej i november 2004. Några månader senare hade skaran fyllts på med 4 supersöta flickor till och 2 minst lika gulliga pojkar!

Men vi var inte nöjda där! Oh no! Här produceras småsykon på löpande band!
    Hittills har 4 bakats klart, en kanske är på G i skrivandets stund , och en är fortfarande på jäsning! Flört
    ... och fler lär det bli... planerade eller inte!! Räcka ut tungan
    Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • Svar på tråden Go Fika!
  • JessicaåIda

Var hittar jag rit-/målarpapper på rulle??
    Trodde att det fanns på Ikea men icket. Någon som vet?

Jag är övertygad om att de flesta människor är ungefär så lyckliga som de tillåter sig att vara - A. Lincoln
  • fairymi

tack för igår

hemskt påfrestande dag idag. (inte barnen utan allt annat). vi bjöd på huset men då det var vi o en till som bjöd kvar, stoppade vi o drog oss ur då det nådde vår gräns. huset känns inte värt såå mycket ändå. men vi söker vidare så hjärta o hjärna jobbade inte i samma läge överhuvudtaget, ska vi ska vi inte, har vi har vi inte råd osv. fattar inte varför allt ska gå så snabbt från visning till köp o kontraktskriveri, jag undrar hur många som gjort "felköp" pga det.

ringde chefen o sa att jag kommer tillbaka i jan vilket inte var poppis då allt hon sa lät som om det var superkrångligt med vikarien osv....känns verkligen super kul att gå tillbaka så vem vet jag kanske dyker upp på just ert dagis hehee...

ja barn säger kosntiga saker ibland, idag har jag fått vakta en nalle så att inte polisen tar honom för att han inte ätit upp sin mat..hmm...

jessica, ikea har då haft rullar, konstigt.

• hejlis

Hej hej! Maria, tack så mycket för igår! Var länge sedan jag var hemifrån så sent på kvällen

Hedda: Jag läser ramsan med "e" de första tre raderan, och med en blandning av "e/ä" de två sista...

• JessicaåIda

På lördag så har brandstationen i Haninge öppet hus - & på söndag så är det gratis entré till skansen för alla med coop kort mellan 11-16

Jag är övertygad om att de flesta människor är ungefär så lyckliga som de tillåter sig att vara - A. Lincoln
  • HeddaBigBum

Tack för tips Jessica!

Lite tidsfördriv så här mitt i natten... för vilken 2-barnsmor behöver sömn?
    Här kommer 4 olika varianter av mig. Afro-Caribean, maskulin, öst-asiatisk och som gammal.
    (morph.cs.st-andrews.ac.uk/Transformer/)

• Fragglerock

På den med maskulint utseende ser du snarlik ut Robbie Williams om man kollar snabbt! *hehehe*

Oh no... do you think I was born tomorrow?!? ~Junior Gorg~
  • HeddaBigBum

Luke har kommit in i en svacka när det gäller dagis.

På hans avdelning byttes ju all personal ut samtidigt för några veckor sen. Han totalt älskade ju sin gamla fröknar, Malin & Alexandra. Jag förstår inte hur ledningen tänkte, eller om de ens har någon slags utbildning inom pedagogisk och barnpsykologi, när de bestämde sig för att byta ut hela personalstyrkan samtidigt!
    Det är inte det att de nya fröknarna är dåliga, tvärtom! Underbara tjejer! Den ena kallar Luke t.o.m. "min Milla (Camilla)", så han ogillar dem ju inte! Men det tar ju ett tag att lära känna någon, så är det ju alltid. Och är man då 2½ och inte har någon man känner ordentligt...det är jobbigt.

Luke är inte den som skrikar och vrålar och gråter större delen av dagen. Vi måste vara väldigt lyhörda med honom. På morgonen kan han skifta mellan att vilja gå till dagis, till att inte vilja. Men aldrig några hysteriska protester. Om jag frågar " Vill du inte gå till dagis? Vill du inte gå och leka med dina kompisar?" Då kan han svara "Ja mamma! Jag vill gå till dagis!"
    Men jag vet inte om han säger så för att göra MIG glad, för att inte oroa mig? Han är ju en liten people pleaser, trots allt.

Men, framför allt ser vi att han inte mår helt bra när det kommer till att gå på toaletten. Innan personalbytet kunde det på sin höjd ligga ett par kalsonger med 5 droppar kiss i en kissepåse på hyllan. Oftast hade han inte "olyckor". Han kissade aldrig på sig fullt ut, utan då var det några droppar.
    Nu... minst 1, ibland 2 kissepåsar. Alltså, han har tömt hela blåsan.

Att han inte mår bra visar sig fysiskt. Som förälder får man ont i magen, särskilt eftersom han inte kan säga varför han mår dåligt. Känner han sig otrygg? Ensam?
    Dessutom har de stora barnen på hans avdelning flyttat upp till storbarnsvadelningen, så hans bästa kompis finns inte i hans grupp längre.

Jag har pratat med personalen idag och det kändes bra. Jag togs verkligen på allvar! En av dem sa att hon har sett liknanade beteende förut och att de kommer vara extra lyhörda och försöka ge honom extra uppmärksamhet. Jag undrade om jag skulle korta ner hans dagar, eller gå färre dagar, men det trodde de inte på. 9-14 som det är nu ger inte så himla mycket lektid som det är. De äter och sover ganska stor del av den tiden. Och att korta ner hans tid kan få bakslag; att han kommer mer utanför gruppen och aktiviteterna.

Usch, det är skitsvårt!
    Idag när jag lämnade tog det ett litet tag, men sen kom han igång att leka med Vide och då var det inga problem att pussas och säga hej då. Men det gnager ändå i bakhuvudet att han inte mår bra när han är där... att någon är fel liksom.

• HeddaBigBum
    Fragglerock skrev 2007-08-29 09:31:56 följande:
    På den med maskulint utseende ser du snarlik ut Robbie Williams om man kollar snabbt! *hehehe*
    Du kommer väl inte börja tafsa å ha dig nästa gång vi ses?? Räcka ut tungan
  • fairymi

Jag förstår din oro Hedda, skönt att du verkade få respons av personalen du pratade med. Min första tanke på att det blivit fler ombyten var att personalen inte sett/hört/varit uppmärksam på att han behövt kissa. Han brukar väl antagligen säga till? Men är det några han inte "känner" så kanske han dragit ut på det. Dessutom kanske kisseriet går på rutin, före samling, efter mat osv men som ny personal har de kankse inte fått in Lukes kiss rutiner ännu. Och visst kan det oxå bero på att kompisarna flyttat över men barn är väldigt anpassningsbara ändå och har de bra personal så borde de märka rätt fort om han inte verkar komma in i gemenskapen med allt det nya runtomkring.
    Det löser sig ska du se

• fairymi

jag testade oxå att göra om en bild...såg föör taskig ut så jag lägger inte upp dom men afro caribean blev ingen ändring på bilden...öhh hallå! är det jag eller datorn som har en skev verklighets upptattning..antagligen den senare då. mycket konstigt iaf. jag gillade manga bilden mest.

Svar på tråden Go Fika!