• HeddaBigBum

Go Fika!

Här håller Go-Fika-gänget till!

Det hela började med en ljuvlig liten tjej i november 2004. Några månader senare hade skaran fyllts på med 4 supersöta flickor till och 2 minst lika gulliga pojkar!

Men vi var inte nöjda där! Oh no! Här produceras småsykon på löpande band!
    Hittills har 4 bakats klart, en kanske är på G i skrivandets stund , och en är fortfarande på jäsning! Flört
    ... och fler lär det bli... planerade eller inte!! Räcka ut tungan
    Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • Svar på tråden Go Fika!
  • hejlis

hej hej! Hemma igen efter en snabbvisit i Dalarna. R. har varit och cyklat Mountainbike tävling så jag och Hanna har varit ivriga påhejare Morfar var också med och cyklade en kortare variant på 3mil (R cyklade långa på drygt 11 mil och slog sitt personliga rekord i år). Gick jättebra för båda och jag tror/vet att morfar var speciellt nöjd då han ju hade hjärtinfarkten i januari i år. Stolt över båda! Kan tillägga att vi var ganska trötta igår kväll, men det är kul! Åkte hemåt mitt på dagen i dag. Hanna tycket det var lagon kul, men hon somnade efter att vi ätit lunch och sov sedan hela vägen hem. Bra med tanke på köerna som var genom stan...inge kul!

Ang. gympaskor så har vi köpt både jättebilliga och lite dyrare till Hanna. De billiga slet hon ut direkt, 2-3 veckor? de dyrare har räckt hela sommaren. Men å andra sidan har hon mest använt sina "foppaskor", men jag tcyker mig se en tendens till att de håller längre iaf. Tror att skor som man "vet" att de ska ha nästan dagligen och mkt, lönar det sig nog att köpa lite bättre kvalitet. Men man behöver ju å andra sidan inte överdriva, och köpa värsta dyraste märket för det.

• JessicaåIda

AaaaarrrgghhhSkrikandes
    japp där satt den, lite lagomt gömd på dörren... på dagis alltså.
    Kunde de inte satt den på entrégrinden istället?? Så jag kunnat
    vänt innan Ida hittat kompiar & hon fortfarande ville gå hem?
    Lappen alltså, den där det stod;

"Vi har springmask och löss på förskolan.
     Ta en extra titt på era barn för säkerhets skull."

Tydligen ett fall av båda varianterna men de säger inte på vilken avdelning.

Jämrans vad det kliar i hårbotten.... Räcka ut tungan

Jag är övertygad om att de flesta människor är ungefär så lyckliga som de tillåter sig att vara - A. Lincoln
  • HeddaBigBum

Alltså, jag är väldigt förvirrad angående dagisplatserna och kösystemet.

Malin (Ebbas lillasyster) har fått plats på vita. De har önskat startdatum i november.
    Jag har önskat startdatum för Alexis i oktober (31 oktober).
    Jag resonerade som så att om Malin, som har senare startdatum, fått plats, då borde ju Alexis också fått det.
    Men nej, Malins föräldrar anmälde behova av dagisplats innan oss. Men jag trodde att man inte ens aktiverades i kön förrän 4 månader innan man behövde plats. Och jag ansökte minst 4 månader innan! Jag kan förstå om vi hade ansökt om samma startdatum att den som anmälde först "vinner", men vad är poängen med 4-månaders-regeln om det ändå är den som anmälder först som placeras först- oavsett startdatum?

Vi kommer få erbjudande om Park... no thanks!

• JessicaåIda

Elsa ställdes i kö när hon var tre veckor... bara pga det där kö systemet

Jag är övertygad om att de flesta människor är ungefär så lyckliga som de tillåter sig att vara - A. Lincoln
  • HeddaBigBum

ja, jag fattar noll tydligen.
    Enligt den här sidan, som faktiskt är från Barn -och Utbildningsförvaltningen i Hanige Kommun (www.haninge.se/upload/2683/Riktlinjer%20fsk-sbo%2006-01-01_rev070509.pdf) står det så här:

- att yngre syskon erbjuds plats (om fler barn har samma behovsdatum) om äldre syskon har plats i förskoleverksamheten p.g.a. föräldrarledighet.
    ____________________________________________________________________________

Alltså, det LÅTER ju som om syskonförtur existerar lite??

Men för att uppdatera... jag har pratat med dem, och de hade skrivit in fel datum i Malins ansökan, så hon hamnade för Alexis trots att hon inte skulle. Och jag vet (inte officiellt än) att ett barn på Lukes avdelning ska flytta. Så Alexis kommer nog klämmas in.
    Men fan, rätt ska vara rätt!!!

• HeddaBigBum

Alexis har fått plats. Start 6 november!
    *hjälp* Inget jobb, ingen A-kassa!!!
    Men det hade ju inte spelat någon roll vilket datum hon börjat, att jag kommer bli arbetssökande utan a-kassa är ju läget tyvärr.
    Min lilla plutta!!!!! Som max har hon varit ifrån mamma/pappa i en timme!!! Oh boy!

• Maria från Bahia

Ja detta med dagis! Har inget svar om Troy som har ködatum 1okt färutom att vi tackat nej till park. Skulle ju ev få dagmmam. Jag ställde Troy i kö ca 2 veckor efter födelse när allt var klart med personnummer!

Maiilat 1000gr och får ju inga svar då hon nu har semester. Försökt ringa till någon annan men ej kommit fram. Mark måste ju vara hemma från Nov om ingen plats och behöver meddela sig på jobbet!
    Tror jag blir galen. Måste försöka få tid att sitta och telefonterra någon dag så man kommer fram, men det är inte det lättaste just nu om jag ska vara ärlig. Idag borstade jag tänderna och klädde på mig när jag skulle hämta Naomi pga sån full fart
    Har mig själv att skylla med Naglar, bord på Tungelstadagen, Me&I, göra om i barnens rum etc etc.
    Nu ska jag hänga tvått som var klar för flera timmar sedan.
    Vi ses i kväll ni som kommer.

OBS, glömde handla något till de som inte vill dricka vin och hann inte iväg idag som beräknat.
    Så det får ni gärna ta med i så fall.......

• Maria från Bahia

PS Hedda: Är sååååå avis på dig som får dina barn på samma dagis

• HeddaBigBum

Tack för igår Maria (och annat trevligt sällskap )!

Magister Tjeder stiger neder
    från sin sjuvånings-kateder:
    Mycket mat mor Margareta,
    böcker kan man inte äta
    för de är så vinkelräta!

Taget från en av ungarnas böcker. Nu till min fråga... uttalas Margareta med ä (margarÄta), eller äta och vinkelräta med e (Eta, vinkelrEta)? Räcka ut tungan Undrar om författaren är stockholmare?

• HeddaBigBum

Barnen och jag satt och läste några böcker, som också är pussel (2-in-1... ta-dah! ) och följande "konversation" tar plats:

L: Ta en annan "pejs" säger pappa.
    H: Place?
    L: Nej! Han säger så. Pappa säger så!
    H: Vad säger pappa? Jag hörde inte...
    L: Ta en annan peeeeeeeeeeejs, säger han!
    H: Piece?
    L: *nickar nästan osynligt och mumlar* piece...
    H: När ni lägger pussel? Säger pappa "try another piece"?
    L: Go take a nap!
    H: Sa pappa "go take a nap?"
    L: Nähä... jag säger inte det!
    Fundersam Eh, va?

Svar på tråden Go Fika!