• Dulia

Sollentunamammor!!

Det skulle vara roligt att komma i kontakt med andra mammor som bor i Sollentuna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-08 22:19:00:
    Även gravida är välkomna att delta i tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-17 09:30:12:
    Fika- och presentationstråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22862893.html
  • Svar på tråden Sollentunamammor!!
  • GoåGlad

Hej på er.
    Jo visst är det säkert så att man först pratar o ältar om allt det negativa i sin tillvaro. Det gäller ju inte bara barn utan även allt annat ju. (Jobbet, pengar, kärleken, svärmödrar osv.) Och är man dessutom trött, stressad eller har taskigt med pengar för att man är föräldraledig så är det ju 9 av 10 som klagar och berättar allt det jobbiga först. Men vad skulle hända om man gjorde tvärtom???
     Håll med om att livet/samhället kanske skulle lite trevligare om vi alla kunde lära oss att prata lite mer om glädjeämnen än om tråkigheter. Jag är själv av den trorn att jag tror att det blir som man tänker. Och vill jag vara lycklig o ha glada, positiva människor omkring mig så måste jag ju vara den första att sprida det. Skrattande 
    Jaa.. jag ska väl inte sprida en massa moralkakor i tråden men jag tycker det är en intressant tanke. Och det är nåt som min man o jag ofta diskuterar. Kommunikation och positivt tänkande kan man komma långt med.

Förresten så älskar jag mina svärföräldrar oxå. Tyvärr bor dem 60 mil härifrån (Umeå) så det är inte så ofta vi ses. Jag om min svärmor har många gemensamma intressen, som konst, yoga och att måla , vilket gör det hela mycket trevligare.

• strojes

En till som heller inte har några problem med svärisarna. Men som goåglad bor de långt från oss, svärmor i Hemavan och svärfar i Lycksele (100mil från oss, så någon spontanfika blir det inte tyvärr...). Då har vi närmare till mina föräldrar som bo i Kallhäll.

• Siljelin

Undrar bara, när och hur många gånger är livräddningskursen? Om man går båda, kan man ta med barnet då? Sorry, är dåligt påläst, men jag hinner tyvärr inte läsa hela den här tråden utan måste försöka skumma lite...

Igår gick sambon runt och sa att det luktade så gott om något men visste inte vad, och jag tänkte att "oh, tänk om det är jag, jag kanske för en gångs skull fick på mig lite deodorant i morse och är lite fräsch" men efter ett tag började han säga att det var Jessica som luktade gott och jag tänkte att "vadå, har det tagit dig 12 veckor att upptäcka det?" Men så gick jag dit och luktade på henne (han bar henne) och då luktade hon grann-tant så att det yrde om det! Granntanten hade typ badat i Chanel inför en kräftskiva hon skulle på och fick sedan hålla Jessica 3 minuter i trappuppgången innan hon skulle iväg. Så nu vet man. Sambon föredrar den medelålders granntanten framför mig!!

• Armino

Mina svärföräldrar är skit. Eller rättare sagt; min svärfar är skit. Men allt det där har jag ju redan dragit väl? Min svärmor är helt okej. Hon är jättebra på att sticka så Armica har fått en fleecefilt med virkar spets runtom och en blå omlottkofta. Sen är det tydligen sockor och annat på gång. Det är jättbra. En egen liten klädfabrik liksom Glad

Jag försöker att alltid hitta andra sätt att se på saker och ting (vilket ibland kan bli rätt snurrigt eftersom jag snurrar och snurrar på saker och ting tills jag inte riktigt vet vad jag tycker) och det finns ofta nåt bra sätt att se på det mesta. Glaset är ju alltid halvfullt för nån liksom. Jörgen har lite svårare för det där så när jag tröttnar på att lyssna på hans klagosång om bilen, fotgängare, bredbandsbolaget, andra bilister, hans pappa med mycket mera så brukar jag säga "Nu får du säga nåt som är bra." Då brukar han bli tyst en stund, men han kommer alltid på nåt som är bra. Och det gör både honom och mig gladare Glad Jag tror att en anledning till att man ofta tar upp negativa saker innan positiva är att man vill ha hjälp med dessa negativa känslor/uppgifter/händelser. Det positiva klarar man ju oftast av själv liksom.

Camilllla --> I slutet av nästa månad skulle i alla fall passa oss bättre. Vad säger ni andra?

Lillmondino --> Det skulle ju vara jättekul om vi hamnar i samma grupp! Vi får väl ta med oss en sån där timer som de har när de debaterar. Så får de dela ut att vist antal minuter till dig och mig och när vi pratat i de minutrarna så sätter de munkavle på oss Räcka ut tungan

CaS --> Ja det var ju kul att träffas utanför nätet, även om det var av en ren slump! Armica blev inte glad när vi skulle på nästa buss kan jag säga. Hon kände nog att hon fått nog av varma, kvava gamla skitbussar Flört

Siljelin --> Jag känner igen det där. När min mamma håller i Armica kan hon lukta mamma-parfym i flera dagar efteråt. Undrar om deras hud suger åt sig bättre än vår eftersom lukten sitter kvar så länge Vad bra att det funkade fint på babysimmet! Det gick bra för oss också. Men vi hade fått fel tid. Vi skulle tydligen varit där kl 11 och inte 11.30 så simläraren var inte så glad men sa att det naturligtvis inte var vårt fel. Armica tyckte att det var mycket roligt att flyta både på mage och på rygg. Jag uppfattade det dessutom som att man kan ta med barnet på räddningskursen.

Det är alltid för sent att vara efterklok.
  • Modesty2000

Min granne är en sån där nästan förståndshandikappat glad människa och så positiv att hälften hade varit nog men jag tror att det beror på att hon har gått kurser i personlig utveckling :D! Fanns för några år sedan något som hette Landmark som i princip var sektklassat som sysslade med personlig utveckling och säga vad man vill om det men flera som gått deras kurser är såna där lyckliga människor som ser till att glaset är halvfullt när vi andra dödliga ser det som halvtomt :D..

Idag ska vi testa att göra friterade räkor hemma....det kan bli precis hur som helst!

Fia har upptäckt att hon har en konstig grej i munnen (tungan) så hon sitter/ligger med inåtvänd blick och rullar med tungan...tuggar lite på den...killar gommen...låter den åka in och ut ur munnen...

• Bess

Ja vi går oxå gärna kursen nästa månad, om det e ok? Var har vi planerat att hålla till?

• CaS

Jag har också fina svärisar. De bor ganska nära också så famo hjälper till då och då! Det är verkligen guld värt! Värre är det med min egen mor som vill sååå mkt mer får sååå lite. Iaf är hennes egen uppfattning sådan och den stämmer väl ganska bra. hon bor inte så nära så det spontana uteblir och då blir det ju inte så ofta man ses. Förutom det har stora grabben lite svårt att komma överens med henne vilket är väldigt jobbigt, inte minst för mig! Att bli mormor blev kort sagt inte som hon tänkt sig (hon hade nog sett framför sig att vi bodde grannar eller något) och det har jag ständigt på mitt samvete *Suck*

Apropå bussar. Idag stötte jag på en rätt udda person som högljutt började be om ursäkt när jag började prata i mobilen (alltså jag ringde, den ringde inte) "Ursäkta, jag måste flytta på mig, jag tål inte mobiltelefoner. Ursäkta, jag får ont i huvudet av dem" osv. Så där gick hon på medan hon flyttade på sig. Viste inte riktigt hur jag skulle reagera... Mysko typ.

• Camilllla

Skönt att ni har trevliga svärisar.. Min är typ tvärtemot lillmondinos... Lägger sig gärna i vad och hur vi gör saker med Noel och även fast hon har det ganska gott ställt har hon inte bidragit med något särskilt... Förutom att hon ville pracka på oss alla hennes gamla bebissaker och jag gillar inte "gamla" saker... Är det nyare begagnat och ser fräsht ut så visst men 25 år gammalt är inte min grej...
    Känns som vi har heelt olika åsikter om det mesta...

Siljelin: Kursen är bara en gång, i 2-3 timmar och som jag förstår det går det bra att ta med barnen.

CaS: Problemet med din mamma låter lite som jag har det med min svärmor... Jag tror inte det blivit som hon tänkt sig att vara farmor... Från början verkar hon ha haft nån uppfattning om att man är pensionär när man bli farmor men dit är det ju 12 år kvar... Och det är inte direkt vårt fel att vi ses sällan för hon gör sjuttioelva saker hela tiden och jag förstår inte vad hon har för sig...

Vart tycker ni vi ska ha kursen då? Och ska vi börja diskutera tider och dagar så kan jag ringa och höra vad som finns? Eftersom Johan jobbar till 19 när han jobbar och han gärna vill vara med måste det nog bli en dag då han inte jobbar för annars blir det ju rätt sent.. Och tror Bess sambo jobbar samma dagar?

• Modesty2000

Det är det inte min svärmor jag ogillar mest utan Marks syster som för 3 år sedan skrev ett fruktansvärt elakt mail till honom om hur illa hon tyckte om mig, jag var egotrippad, tyckte varken om djur eller barn och hade till skillnad från hans ex ett hjärta av sten...naturligtvis stod han på min sida, annars skulle vi inte levt ihop idag, men hans mamma tog systerns parti.
    Vad jag kan lista ut är detta för att hon kanske inte egentligen tyckte att jag var så hemsk utanför att systern annars skulle sett till att hon inte fick träffa sina barnbarn...
    Mark och hans familj hade ingen kontakt med varandra efter det men när Fia låg i magen tog jag!!!! steget att berätta för hans mamma att hon skulle bli farmor men problemet kvarstår fortfarande, vi har inte pratat ut om detta och varje gång vi ses så är vi båda spända som fiolsträngar och efter en insident då hon fräste åt mig att jag minsann inte var den första kvinnan som fick barn så skyr jag henne som pesten.

Däremot har jag sagt till Mark att så fort Fia inte ammar så kommer deras kontakt att få ske utan mig.

Dilemmat är ju att Mark inte gillar min mamma heller men som jag försökt förklara....min mamma gillar faktiskt Mark medans hans mamma avskyr mig...

• Mondino

Shit va hände med tråden??!! Tänk att när Camabo reser bort då blir det tyst, hehhee... Satt å funderade häromdan, och nu måste vi alla försöka gno våra geniknölar så vi kan komma på nåt ställe där vi alla kan ses, och så får vi ta ett datum lite längre fram i tiden, kanske en månad framåt, så man kan planera in redan nu. Ni som har lite tider att anpassa er till kan väl föreslå dag/tid (själv går jag ju mest å drar omkring hela dagarna så jag kan typ närsomhelst, förutom när nåt är inbokat på BVC för Theo)
    Men VAR?? Vi är ju några stycken i tråden så kanske är i tuffaste laget att invadera nån öppen förskola. Men kanske en promenad/biltur till Bögs Gård och titta lite på djuren och en fika på fiket som finns där.. tror nog vi kan tränga in oss där. Och blir vi många tror jag kanske man kan ringa å förvarna så dom kan rigga lite med kaffe, ev mackor eller dylit. Jag lägger upp förslaget i träfftråden så får vi se om vi får fram nåt datum eller om vi får fram nåt annat ställe att ses på

Svar på tråden Sollentunamammor!!