• Dulia

Sollentunamammor!!

Det skulle vara roligt att komma i kontakt med andra mammor som bor i Sollentuna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-08 22:19:00:
    Även gravida är välkomna att delta i tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-17 09:30:12:
    Fika- och presentationstråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22862893.html
  • Svar på tråden Sollentunamammor!!
  • BeccaGrodan

lillmondinos: haha ja tråden dör när camabo åker bort
    här har det vart fullt upp i veckan ...
    föresten skulle väl jag sluta skriva här o skriva i min press istället, eller hur sa vi?

nä måste göra mig klar, Alvin sover o sen ska vi till öppnis här nere hos oss i kärrdal!
    kram o hej

Att man kan älska någon så mycket så fort!
  • Modesty2000

Tänkte oxå just på att det blir tyst när Camabo reser bort! Är impad av att hon alltid är lika talför och rapp i fingrarna....här hemma går jag som i sirap eftersom Fia har fått för sig att sova på natten är för bebisar och hon är en stor tjej nu :D! Hon är inte ens hungrig utan ligger och småsnackar mest hela natten...naturligtvis efter kl 24 då vi har gått och lagt oss....det börjar blir skarpt läge att lägga henne i eget rum...det här går inte!

• Dulia

Jag har haft lite fl-paus under veckan. Bianca började på dagis i måndags så jag och Alma har haft det lugnt hemma. Det har varit så lugnt så Alma har sovit mesta delen av tiden Bianca varit på dagis Själv har jag hunnit sy ett örngott som jag sen sprättade upp och ska göra om (jag tänkte fel från början, var så längesen jag hade tid att sy), städat och fixat här hemma samt bara tagit det lugnt och tittat på friidrott.
    Idag är Bianca sjuk. Hela tre dagar hann hon med på dagis innan bacillerna tog henne! Hoppas inte Alma blir sjuk för hon ska få sin första spruta imorgon. Min lilla tjej blir hela 3 månader imorgon. Jag fattar inte att tiden gått så fort!!

• Siljelin

Dulia, kan tänka mig att det blir lite lugnare hemma nu. Skönt att Alma sover lite på dagen också! Jessica sover rätt lite på dagen men från denna vecka har jag börjat kunna göra saker medan hon är vaken, typ äta frukost, dricka kaffe och till och med sortera lite papper sittande bredvid babygymmet :o)

Modesty, Jessica har också börjat nattvaka igen, jag som trodde den tiden var förbi, hihi. Ok, erkänner att jag var otroligt lyckligt lottad. Hon sov så bra ett tag och slutade till och med med den helt ok nattamningen (som hon alltid somnade i). Men nu ska det vaknas nån gång mellan 1 och 3, ätas, snuttas, slicka bröst, snacka, le och inte somna om på flera timmar. dessutom vaknar hon nog flera gånger per natt utan att kräva nåt, men gör så mycket ljud att det bara inte går att sova själv! Ska börja sova med öronproppar, tror jag, även om då sambon vaknar först och måste väcka mig. Hellre att han vaknar en gång av ett skrik än att jag vaknar 100 gånger för att hon rör på vänster armbåge!

Bögs gård låter kul, nästan min bakgård, hihi. Ska kika in i fikatråden o titta.

• Modesty2000

....dessutom undrar jag om Fia är på väg in i nästa utvecklingssprång för så här mammig har hon ALDRIG varit. Hon sover bara längre stunder om hon får ligga i min famn och eftersom jag är så trött idag accepterade jag att vara en mänsklig hängmatta i 2,5 timme!

Siljelin: öronproppar är ett måste! Testa, jag tror du kommer att sova som en prinsessa och jag har upptäckt att jag vaknar innan Fia ens skriker utan det hörs igenom när hon morrar till lite extra högt!

Nästa vecka börjar Mark jobba igen och då kommer jag att haka på allt möjligt! Det märks att Fia behöver lite mer stimulans än vad jag kan ge och i ärlighetens namn...jag börjar bli lite less på att sitta vid filten och och rikta hennes uppmärksamhet på bitringen för 511 gången. Inga barnvisor eller ramsor kan jag heller men nu har jag hört att de har sångstund på öppnis i Rotebro kl 11 på måndagar så jag ska försöka mig på det!

• Dulia

Modesty, här har du en ramsa

Tåtisse (greppa tårna)
    Fotbisse (greppa fötterna)
    Benborre (greppa vaderna)
    Knäkorre (greppa knäna)
    Lårveckan (greppa låren)
    och lilla vällingsäcken (kittla på magen)

• Siljelin

Jag kan också tänka mig gå på sångstund i Rotebro på måndagar. Fast nu på måndag kan jag nog inte.

Jessica blir snarare överstimulerad av allt jag gör för min skull även om jag kamouflerar det till "för hennes skull", som babysim och öppnis och träffa jämnåriga (andra 3-månaders, med andra ord). Ni har ju sett henne på öppnis, antingen vrålar hon eller så sover hon (i min famn, märk väl, eller mot min axel, om man ska vara noga). Men jag får så långtråkigt hemma. När vi babygymat och babysittrat och bytt blöja och ammat och sovit och allt annat hundra gånger så är klockan ändå bara tre och det är tre timmar tills sambon kommer. Idag gjorde jag misstaget att gå ut med vagnen för att JAG ville ha lite luft (som i ur och skurare får man abstinens av det här innelivet!!), men hon vrålade som en gris, jag provade sjalen, misslyckades, trasslade in mig, la henne i vagnen igen och vände om hemåt. Hon höll på att vråla ut lungorna, jag lovar. Hon var tvungen att pausa för att hosta och hämta andan, sedan började hon om. Sedan fortsatte hon hela kvällen hemma! Sov en halvtimme i min famn, annars gnäll och skrik. Och däckade halv åtta. Alldeles för tidigt för en bra natt. Å andra sidan somnade hon halv tio igår och vaknade ändå redan vid ett, så man vet tamejfasen aldrig!!

• Mondino

Siljelin: vad du är tapper!! Vilket tålamod.. men det är väl så att tålamodet ökar ju stökare det är..det som går hand i hand på nåt märkligt sätt. Jag förstår till fullo att du vill ha andra intryck. Är det lika grinigt varje dag eller skiftar det från dag till dag? Tänker på hur känslig Theo uppenbarligen är för vad jag äter.. men du kanske redan har gått igenom hela det kittet..

• Camilllla

Det märks att man är mamma när man inte kan ge sig ut dagtid utan att träffa på nån man känner I söndags var jag på Stinsen med min syster och träffade Dulia med familj (inte bara en gång utan säkert fyra, mammor som vi är går vi ju på samma affärer och samma avdelningar ). Idag var jag och Bess på Stinsen och först träffade vi en tjej med son ur min föräldragrupp och sen träffade vi Becca och Alvin med mormor..

Modesty: Noel fick eget rum vid 4 månader, jag blev så less på att han småvaknade så fort man själv vände sig i sängen, och jag blev klarvaken så fort jag hörde minsta suck från honom... Det skulle bara vara på prov men sen har han inte kommit tillbaka och vi sover alla bättre såhär!

Dulia: Så skönt att du fått lite tid för dig själv Hoppas att Bianca är stark och frisk igen till nästa vecka och inte sjuknar in igen då... Tiden går sjukt fort.. Idag när vi stod på Lindex kikade jag på en body och byxor, rosa i stl 56 och började längta efter en ny bebis så det gjorde ont i hjärtat nästan

Siljelin: Känner igen det där, man gör hundra saker och ändå är det fortfarande massor av timmar tills sambon kommer.. Positivt är väl att jag än så länge tycker det går lite bättre nu när Noel är lite större och dessutom kan man oftast distrahera honom när han blir sådär tokvrålig... Så förhoppningsvis har du bättre tider att vänta

• Camilllla

Tar fram den här igen om det är nån som inte sett.. Vi pratade lite om såna här utbildningar igår på föräldragruppen, och bvc-sköterskan sa att man får låna lokal där för sådant. Det lät som hon sa Kosmos (öppna förskolan) men jag är inte helt säker.. Kan ju dock kolla upp det om det verkar intressant?

Kvällstid måste väl passa bäst, 18-19 nånting kanske? Tittade lite på slutet av nästa månad men det är svårt att komma på vad som passar.. Johan jobbar till 19 två vardagar varje vecka så då funkar ju inte det för oss eftersom han inte hinenr hem... Hur är det för er andra, några dagar som absolut inte passar? Sen får man väl utefter det ringa och kolla vilka dagar de kan komma...

Intresselista - livräddnings/säkerhetskurs inriktad mot barn, 300 kr/vuxen www.mbrescue.se

1. Camilla
    2. Johan
    3. Rebecca
    4. Christoffer
    5. Camilla
    6. Jörgen
    7. Jennie
    8. Claes
    9. Karin
    10. Mattias
    11. Eva
    12. Jonny