• kattengustav

Rottweiler

Hej

Är det många här som har renrasiga rottweiler med papper på? Vi har 4 stycken och dom är helt underbara.

• Svar på tråden Rottweiler
  • Tjej 83

passar en rotteiler just nu i en vecka. hon är 3 år o så supersnäll.
    vår dotter på 1 år klänger på henne haha.
    men jag är så livrädd för hundar, men inte denna. så snäll

• figurehead

Det verkar som att du får vara mer bestämd med hunden. Fast man ska ju inte vara dumdristig. Ligger hon i korgen så låt henne ligga. Kommer hon till dig, klappa henne visa kärlek till henne.

Morrar hon och visar tänder när ni tex klipper klorna så markera bestämt utan att skrika att det inte är ok.

Men att hon först vill bli klappad och sen börjar morra låter mysko.

Testa att knuffa bort henne när hon börjar morra.

Är hon väldigt påflugen? Hoppar hon på er?

• Muminmamman

jimmys bejb: Skulle tipsa om ledarskapsövningar av varierande slag, te.x "förbjudna godiset", att aldrig passera först genom dörrar/utförtrappor etc.

Smärta är vekhet som lämnar kroppen
  • Liten Stjärna

muminmamman: Utveckla gärna mer om "förbjudna godiset" Att vi alltid först går in och ut ur dörren gör vi..och att hon måste vänta till att äta tills vi säger varsegod.. (men då kan hon istället vilja äta först när vi gått ur rummet)

ngn som trors sig veta varför vår rottis beter sig så?

• Muminmamman

Jb: det är ungefär samma som att de inte får käka innan man sagt ok.

Man lägger en godisbit framför hunden och när hunden försöker ta den säger man nej. Lyssnar inte hunden får man ta tag i den och "läsa paragrafer" och börjar om. När hunden sitter fint och tittar på dig i stället för godisen får den klartecken att ta den.
    Enkel och bra ledarskapsövning tycker jag.

Smärta är vekhet som lämnar kroppen
  • Liten Stjärna

mumin: Jo, det där kör vi också med..no problem..men det är just morrningen som är besvärlig. Hon är annars väldigt lydig och tillgiven med ledarskapen..lyssnar på inkallning osv.. Mmh..det är riktigt besvärligt det där..hoppas ngn kan veta vad det beror på.

• figurehead

JB,

Jag tror morrningen är ett försök att få dominera lite.

Eftersom att hunden verkar lydig i övrigt av din beskrivning av henne så tycker jag det verkar som att hon försöker dominera dig.

Frågade dig tidigare ifall hon är hoppig och om hon är påflugen.

Det var bra förslag du fick av muminmamman och det är bra att du tränar med hunden.

• kattengustav

Det är ingen rolig hund. Det är en hund som har fått bestämma från första början, så ska absolut inte en rottis vara. Tyvärr måste jag säga detta, men det är hon som bestämmer hos er inte ni som bestämmer över henne.

jimmys bejb skrev 2007-07-25 13:10:55 följande:

är ngn duktig med just rottweilers beteende? Vår rottis får man inte röra i syfte att ex kolla pälsen efter fästingar eller annat pilla på henne..då morrar hon (visar lite tänder ibland men det är sällan) Hon vill alltid vara den som "kommer fram" till personer, men skulle jag ex gå fram till henne och klappa henne när hon vilar så kan hon bli skitsur och morra (??!) rolig hund
  • kattengustav

Den mannen du pratar om använder otillåtna medel för att kunna bestämma över hunden så det är inte så konstigt att han är så duktig.

figurehead skrev 2007-07-25 13:46:23 följande:
    Vår hund var också lite sån. Han markerade när han ville vara i fred och morrade då ganska ordentligt. Ibland var man ju ändå tvungen att gå fram till honom och även om han morrade så stannade det alltid vid det.Man måste ju visa hunden vem det är som bestämmer."Mannen som talar med hundar" som sänds på 4+ pratar i varenda avsnitt om hur viktigt det är att hunden får veta vem som bestämmer.Vet inte om morrandet har med just dominans att göra men vår hund gjorde aldrig nåt mer än morrade.
  • burret84
    kattengustav skrev 2007-07-25 16:36:09 följande:
    Den mannen du pratar om använder otillåtna medel för att kunna bestämma över hunden så det är inte så konstigt att han är så duktig.
    vem då? han på 4+?
Svar på tråden Rottweiler