Kanintråd #3
Startar en ny tråd........
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-07 20:24:58:
Lägger in den gamla tråden här då......
www.familjeliv.se/Forum-5-82/m20334963.html
Hoppas jag har gjort rätt nu, Momsie.
Startar en ny tråd........
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-07 20:24:58:
Lägger in den gamla tråden här då......
www.familjeliv.se/Forum-5-82/m20334963.html
Hoppas jag har gjort rätt nu, Momsie.
Kaninpest eller Myxomatos Myxomatos är en smittsam virussjukdom som också kallas för kaninpest. Myxomatosvirus sprids via insekter, framförallt via myggor. Även gräs och andra underlag där smittade kaniner har varit kan föra viruset vidare. Dödligheten kan vara så hög som 99%. När kaninen smittats kan det dröja 3-4 dagar innan sjukdomen bryter ut. När viruset tagit sig in i kroppen förökar det sig och ger upphov till svullnader i huden. Kaninen får inflammation i ögon och nos med kraftiga flytningar. Om kaninen överlever, utvecklas svullnad och blåsor på huvudet och även runt könsorganen. Blåsorna sprider sig till olika delar av kroppen. Det finns ingen behandling, men det finns vaccin. I områden där sjukdomen finns hos vilda kaniner, kan man vaccinera tamkaniner för att hålla sjukdomen under kontroll. Vaccination görs på våren, ev kan man vaccinera 2 ggr per år om man bor i högriskområde. Hör med din veterinär!
Detta fick jag fram när jag sökte på Google
Tack snälla, tänkte inte på att googla. Brukar vara ganska snabb med det annars ![]()
Men då borde det ha brutit ut nu eftersom det är 1½ vecka sen dom lämnade hennes gård!
Andra sjukdomar vet jag att hon inte har på dem, det var mest pesten jag var rädd för eftersom den härjar vilt häromkring. MÅNGA har fått avliva djur dom köpt av mej förra året. INTE SKOJ!
Go Natt på er, är helt slut efter att ha jobbat idag. Ska gå ut & natta kanineran innan jag kryper ner i sängen.
Natti natti.. har nyss suttit o sovit i soffan. Men nu ska jag krypa till kojs..
Hej!!! : ) Har inte hunnit en titta in här på ett tag, dottern har börjat skolan och vi har haft så mkt att jag bara dråsat i säng på kvällarna.
Dino mår jättebra, verkar ha fått tåligare mage nu också, förut var han rätt känslig mot sallader, men nu g¨r allt mkt bättre, men han gillar fortfarande inte att bli lyft men det är iaf lättare nu när det är mer att ta i ; )
Några frågor, dels till dig om hur mkt pellets en lite större kanin ska ha, Dino är nu drygt 4 månader...för ur länge växer dom små ninerna egentligen??
Sen undrar jag om ngn annan här ger Lola fröstänger??
Dino älskar dom och det är så bra för tänderna att gnaga på : )
Förresten, här i mitt senaste inlägg i min blogg kan ni se en liten film på kaninungarna nu!
http://randigt.bloggspace.se/
Det menar du inte? ; )
SÅ dom växer typ hela första året då?
Han är ju iaf dubbla storleken nu...och dubbelt så gammal : )
Han är ju så picky med grenar, det ska ju BARA vara prärongrenar och jag undrar hur man gör på vintern när allt frusit??