• Svar på tråden Kanintråd #3
  • Some Say Love
    yossis skrev 2007-09-04 08:47:42 följande:
    Om jag köper in nya djur sitter dom i karantän MINST 30 dagar ibland mer, vissa jag känner har nyinköpta djur i karantäni 3-6 månder innan dom får flytta in i kaningården.
    Ok, men om det gäller kaninpest, när bryter det ut tror du ? Brukar det inte vara ett väldigt snabbt förlopp?
    Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • yossis

Kaninpest eller Myxomatos Myxomatos är en smittsam virussjukdom som också kallas för kaninpest. Myxomatosvirus sprids via insekter, framförallt via myggor. Även gräs och andra underlag där smittade kaniner har varit kan föra viruset vidare. Dödligheten kan vara så hög som 99%. När kaninen smittats kan det dröja 3-4 dagar innan sjukdomen bryter ut. När viruset tagit sig in i kroppen förökar det sig och ger upphov till svullnader i huden. Kaninen får inflammation i ögon och nos med kraftiga flytningar. Om kaninen överlever, utvecklas svullnad och blåsor på huvudet och även runt könsorganen. Blåsorna sprider sig till olika delar av kroppen. Det finns ingen behandling, men det finns vaccin. I områden där sjukdomen finns hos vilda kaniner, kan man vaccinera tamkaniner för att hålla sjukdomen under kontroll. Vaccination görs på våren, ev kan man vaccinera 2 ggr per år om man bor i högriskområde. Hör med din veterinär!

Detta fick jag fram när jag sökte på Google

• Some Say Love

Tack snälla, tänkte inte på att googla. Brukar vara ganska snabb med det annars Flört

Men då borde det ha brutit ut nu eftersom det är 1½ vecka sen dom lämnade hennes gård!

Andra sjukdomar vet jag att hon inte har på dem, det var mest pesten jag var rädd för eftersom den härjar vilt häromkring. MÅNGA har fått avliva djur dom köpt av mej förra året. INTE SKOJ!

• yossis

Go Natt på er, är helt slut efter att ha jobbat idag. Ska gå ut & natta kanineran innan jag kryper ner i sängen.

• Some Say Love

Natti natti.. har nyss suttit o sovit i soffan. Men nu ska jag krypa till kojs..

• Momsie

Hej!!! : ) Har inte hunnit en titta in här på ett tag, dottern har börjat skolan och vi har haft så mkt att jag bara dråsat i säng på kvällarna.

Dino mår jättebra, verkar ha fått tåligare mage nu också, förut var han rätt känslig mot sallader, men nu g¨r allt mkt bättre, men han gillar fortfarande inte att bli lyft men det är iaf lättare nu när det är mer att ta i ; )

Några frågor, dels till dig om hur mkt pellets en lite större kanin ska ha, Dino är nu drygt 4 månader...för ur länge växer dom små ninerna egentligen??

Sen undrar jag om ngn annan här ger Lola fröstänger??
    Dino älskar dom och det är så bra för tänderna att gnaga på : )

Vigrid skrev 2007-09-02 12:35:32 följande:
    Hej!Var till gården igår och det kändes såå bra!  Jag tittade in i det utrymme jag ska gör om till mina kaniner och det blir ju kanonbra att bygga åt mina stora niner! Hur jä-la bra som helst! Jag ska se om mamma har ett program så jag kan ägga in lite bilder här på FL. Hon kommer hem i eftermidda och då ska jag fixa och ordna det!Min svärmor tar nog mer än väl hand om mina kaniner, hon fyller matskålarna till max! Mina får ju annars "bara" 3-4 dl/dygn och småttingarna ca 0,5dl/dygn. Jaja, dom lär ju inte svälta i alla fall! Vi ses!
  • LuMa
    Momsie:
    Det där är ju som med allt annat.
    Endel säger att dom ska ha fri tillgång till pellets under första året medan dom växer och andra säger att dom inte ska ha det.
    Jag tror att man helt enkelt får pröva sej fram, märker du att han lägger på sej för mycket så får du dra ner.
    Mina småttingar har fri tillgång till pellets, jag tror att dom behöver lite mer mat då dom är ute hela tiden.
    Jag brukar bara ge fröstänger någon enstaka gång som godis, dom får grenar istället att vässa tänderna på.
    Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • poesi
    Mrs Bean skrev 2007-09-04 08:39:36 följande:
    Linus, Lille-Skutt, Love, Ludde, Lady, Lina, Lille-man, Ludwig, Lillen, Lolli-pop, Lurvas, Latjo, Lajban, Lollo, Limerick, Little Fury, Laban, Lakrits, Laban, Lingo.
    Tack för förslagen!

Nu åker jag bort på en kurs med jobbet, å kommer hem på fredag.
    Kommer bli jobbigt att vara borta från kaninerna i så många dagar men!
    Vi "ses" på fredag igen brudar. Sköt om er!
    ღ Ida heter jag. Faster & moster till världens bästa barn! ღ
  • Momsie

Det menar du inte? ; )
    SÅ dom växer typ hela första året då?
    Han är ju iaf dubbla storleken nu...och dubbelt så gammal : )

Han är ju så picky med grenar, det ska ju BARA vara prärongrenar och jag undrar hur man gör på vintern när allt frusit??

LuMa skrev 2007-09-05 10:45:49 följande:
    Momsie:Det där är ju som med allt annat. Endel säger att dom ska ha fri tillgång till pellets under första året medan dom växer och andra säger att dom inte ska ha det.Jag tror att man helt enkelt får pröva sej fram, märker du att han lägger på sej för mycket så får du dra ner.Mina småttingar har fri tillgång till pellets, jag tror att dom behöver lite mer mat då dom är ute hela tiden. Jag brukar bara ge fröstänger någon enstaka gång som godis, dom får grenar istället att vässa tänderna på.
Svar på tråden Kanintråd #3