• Izamoon

schäfer xxl

Hejsan jag undrar om det är någon som vet hur en schäfer xxl är till sättet och vart man ev kan få tag på en , kanske rent av finns nån här inne som har en sån. Är lite intresserad av en sån tycker dom är så fina.

• Svar på tråden schäfer xxl
  • trollkarl
    snusmumriken2 skrev 2007-09-10 11:13:06 följande:
    En hund som ser upp till sin flockledare visar repekt på andra sätt än att krypa för sin förare...En hund som kryper är ingen glad hund. En hund som inte är glad är inte lycklig... osv...Tänker inte diskutera huruvida din hund är bra eller inte då jag inte känner den.Nyfiken, tävlar du nåt med din hund? (Är det en schäfer? har inte riktigt fått det klart för mig).
    nope, jag jobbar på andra sätt med min hund.. tävlingar är i mina ögon prestige, och inget annat, och ett sätt för att en kennel skall bli större o större o ta mer betalt =)... min åsikt, ingen annans, jag kan tänka snett, mitt val..

jag ser till hunden och inte till kennelnamnet eller bakgrund..

en hund lever i nuet och inte på vad den har tävlat i tidigare..
  • snusmumriken2
    trollkarl skrev 2007-09-10 11:09:29 följande:
    ja, titta på rogramen du så kan du skaffa dig en egen uppfattning..jag har min, och det är att han är riktigt duktig..på hund som inte kan gå i koppel, till aggresiva hundar..han har en pondus som ni nog inte har tillstymmelse till =)
    Jo tack, jag har sett programmen o kan därmed säga att jag inte är särskilt imponerad av honom...
    Tycker dessutom att det är skrämmande att så många orutinerade hundägare försöker sig på hans metoder med sina hundar.

Hur duktigt är det att inte kunna få ordning på en hund utan att använda verktyg som stackel o el?

Vad menar du med pondus?

*kennelnamnet, host host...*
  • snusmumriken2
    trollkarl skrev 2007-09-10 11:16:12 följande:
    nope, jag jobbar på andra sätt med min hund.. tävlingar är i mina ögon prestige, och inget annat, och ett sätt för att en kennel skall bli större o större o ta mer betalt =)... min åsikt, ingen annans, jag kan tänka snett, mitt val..jag ser till hunden och inte till kennelnamnet eller bakgrund..en hund lever i nuet och inte på vad den har tävlat i tidigare..
    Oj!

Tävlingar är ett sätt att meritera upp sin hund, att se vad den går för o vilka egenskaper den har o se om den följer den rasstandard varje ras har.
    VARJE seriös uppfödare ska meritera upp sina hundar för att veta vad som ryms i den hunden o om dess egenskaper är värda att avla vidare på.

Att inte bry sig om vare sig kennel eller föräldrar anser jag vara otroligt dumdristigt!

Okunskap kallar jag detta!
  • Joppis

Ta mer betalt? Jag vet inte i vilken fantasivärld du lever i..

Bruksprov och liknade är en mycket viktig del i avelsutvärderingen... Avel handlar om så mycket mer än att hunden är "söt, snäll och lydig"....

• ixxia

måste få slänga in en fråga... Vad är Stackel?? som tydligen CM använder sej av.

svälj hövve å köp ny kröpp
  • snusmumriken2
    ixxia skrev 2007-09-10 11:23:20 följande:
    måste få slänga in en fråga... Vad är Stackel?? som tydligen CM använder sej av.
    Stackel är en form av halsband med vassa piggar som är vända in mot hundens hals. helt förkastligt att använda ett sådant o dessutom förbjudet!
  • Joppis

Stackel är kort och gott ett halsband med "taggar" som är vända in mot halsen... Smärtpåverkan...

• Joppis

Förbjudet är det inte.... (det finns ingen lag mot det)...Dock så tar SBK avstånd ifrån det (och JBV)

• ixxia

ett sådant såg jag en tysk gubbe hade på sin gula labbe igår på stan, såg hemskt ut! Då vet ja vad det heter. Tack!

svälj hövve å köp ny kröpp
  • snusmumriken2
    Joppis skrev 2007-09-10 11:26:02 följande:
    Förbjudet är det inte.... (det finns ingen lag mot det)...Dock så tar SBK avstånd ifrån det (och JBV)
    Mitt misstag, jag var otydlig, menade att det inte var tillåtet att använda hos oss i SBK
Svar på tråden schäfer xxl