• Izamoon

schäfer xxl

Hejsan jag undrar om det är någon som vet hur en schäfer xxl är till sättet och vart man ev kan få tag på en , kanske rent av finns nån här inne som har en sån. Är lite intresserad av en sån tycker dom är så fina.

• Svar på tråden schäfer xxl
  • trollkarl

en hund fel av alla... okej, vi vänder på det, varför plockas det in så mycket tyska gener i dom svenska?? jo, för att i sverige har vi ett blod som inte håller längre... titta rent statistiskt på hur mycket skador en schäfer har...

• Joppis

Trollkarl: Vissa mig nån statistik så tittar jag gärna där ...Rent bullshit att vi har gjort slut på våra svenskalinjer... Däremot är det aldrig fel att utveckla våra svenska linjer...

• trollkarl
    Joppis skrev 2007-09-10 13:12:12 följande:
    Trollkarl: Vissa mig nån statistik så tittar jag gärna där ...Rent bullshit att vi har gjort slut på våra svenskalinjer... Däremot är det aldrig fel att utveckla våra svenska linjer...
    prata med försökrningsbolagen, dom har färsk statestik...
  • snusmumriken2

Personligen tror jag att schäfern (gäller andra raser också)blivit så utsatt pga dess enorma popularitet o mindre nogräknade uppfödare... De som inte lagt ner tid på sitt avelsarbete utan bara vill producera valpar.

Sen diskuteras det ju om utställningarnas del i det hela, att domare premierar en viss typ av hund som anses vackrare men kanske inte ha de arbetande egenskaper en schäfer ska besitta. Uppfödare avlar sedan på denna hund o får fram hundar som till slut ligger mil ifrån den egentliga rasstandarden. O eftersom dessa hundar premieras så fortsätter man avla på dem...
    Tror absolut att det kan ligga nåt i det.

Men i slutändan är det ändå uppfödarens ansvar att avla på friska, rastypiska hundar för att få fram en vacker, frisk o arbetsduglig hund!
    Oavsett gener...

• Joppis

Du menar denna lista?...Schäfern är inte med bland dom topp 10

1. Boxer 26,0%

2. Irländsk varghund 24,1%

3. Grand Danois 23,9%

4. Dobermann 22,9%

5. Riesenschnauzer 22,0%

6. Berner Sennen 21,4%

7. Airdaleterrier 21,2%

8. Rottweiler 21.2%

9. Mellanschnauzer 20,3%

10. Flatcoated Retriever 19.9%

• Joppis

Så här ser du ut hos ett antal bruksschäferuppfödare när det gäller HD/AD statistik... Observera att det är mycket "svenska" linjer oxå

HD ua/A/B 97%
    AD ua 95%

HD ua/A/B 91%
    AD ua: 89%

HD ua/A/B 89%
    AD ua: 93%

osv, osv....

• Izamoon

Ja jag vill ha en hund som jag kan träna ev agilliyt , spår eller nått sånt men ska ju även kunna vara en bra familjehund eftersom jag har 2 små barn oxå.

• snusmumriken2
    Izamoon skrev 2007-09-10 21:51:34 följande:
    Ja jag vill ha en hund som jag kan träna ev agilliyt , spår eller nått sånt men ska ju även kunna vara en bra familjehund eftersom jag har 2 små barn oxå.
    Alla hundar kan bli bra familjehundar, det beror helt o hållet på dig som ägare

Om jag får ge dig ett tips så tycker jag att du ska sätta dig ner tillsammans med din familj o fundera ut vad för typ av hund ni vill ha (Om ni inte redan gjort det).
    Hur ser er situation ut? Ekonomi (en stor hund kostar mer i tex mat)? Hur mycket tid vill ni lägga ner på träning (en del hundar kräver mer än andra)? Vill ni lägga ner tid o pengar på pälsvård? Vill ni ha en dvärghund eller en jätte? mm mm.
    När ni ringat i de egenskaper ni tycker er hund ska, då är det dags att börja kika på vilken ras som kan passa. Se er INTE blinda på utseendet!

Sen läser ni på om den ras ni fastnat för! Var ärliga. Den hund ni tycker är såååå vacker kanske inte passar er livsstil. Ärlighet vinner både ni o hunden på.

Man kan aldrig vara för mycket förberedd, genom att läsa på har man en bra grund att stå på. Även om det kanske inte alltid blir som man tänkt sig ändå

O som sagt (tjatar lite här ), se till att ni köper er valp från en seriös uppfödare som har ett uttalat mål med sin avel! Det har ni garanterat igen!

Känner ni att en schäfer skulle passa er livsstil som handen i handsken så finns det inget hinder att skaffa en sådan Bara man är medveten om att det faktiskt är en arbetande brukshund som kräver sitt för att må bra!

Lycka till med hundletandet !
  • Joppis

"En hund är vacker endast om den kan fylla den funktion för vilken den är ämnad"

• Izamoon

Ja jag är ganska aktiv av mig själv är ofta ute å går i skog och mark men tacklade av lite när vi var tvungna att ta bort vår förra hund....han var min kamrta på alla sätt och vis ( blandning schäfer/gråhund) å han var jättebra med våran dotter när hon började gå hon höll honom i pälsen han härdade ut fast han hade en jättesvår höftskada pga rejäl misshandel från förra ägaren. Känns lite svårt att skaffa ny hund fast det var så längesen det hände nu känner nästan lite skuld. Men jag vet ju att det var det bästa för honom att få komma till grönare ängar å han såg så himmla tacksam ut när han somnade in. Men nu har vi bestämmt att det är dax igen iaf å både jag och min sambo har haft schäfer tidigare å tycker det är underbara hundar å vet att dom kräver en hel del motion å träning men vi är beredda att ta det *L* men har även lite andra raser på planerna vill kolla runt lite oxå först men det lutar åt schäfern. Golden finns oxå i tankarna liksom shabrador äv en shabradoren är ju en underbar hund men man måste ju höra sig för lite om olika raser. Har hört mycket negativt om golden på sista tiden oxå men som sagt var det är ju vi mäniskor som gör hunden till viss del iaf. Men det vi vet iaf är det det är mellanstor hund vi vill ha iaf. Det kanske finns nån här som ev rekomenderar nån annan ras kan ju kanske finnas nån ras som man inte vet finns eller som man kanske inte alls tänkt sig.Ja nu blev det ett ganska lång inlägg om lite allt möjligt tror jag men det blir nog bra

• snusmumriken2
    Izamoon skrev 2007-09-11 09:43:37 följande:
    Ja jag är ganska aktiv av mig själv är ofta ute å går i skog och mark men tacklade av lite när vi var tvungna att ta bort vår förra hund....han var min kamrta på alla sätt och vis ( blandning schäfer/gråhund) å han var jättebra med våran dotter när hon började gå hon höll honom i pälsen han härdade ut fast han hade en jättesvår höftskada pga rejäl misshandel från förra ägaren. Känns lite svårt att skaffa ny hund fast det var så längesen det hände nu känner nästan lite skuld. Men jag vet ju att det var det bästa för honom att få komma till grönare ängar å han såg så himmla tacksam ut när han somnade in. Men nu har vi bestämmt att det är dax igen iaf å både jag och min sambo har haft schäfer tidigare å tycker det är underbara hundar å vet att dom kräver en hel del motion å träning men vi är beredda att ta det *L* men har även lite andra raser på planerna vill kolla runt lite oxå först men det lutar åt schäfern. Golden finns oxå i tankarna liksom shabrador äv en shabradoren är ju en underbar hund men man måste ju höra sig för lite om olika raser. Har hört mycket negativt om golden på sista tiden oxå men som sagt var det är ju vi mäniskor som gör hunden till viss del iaf. Men det vi vet iaf är det det är mellanstor hund vi vill ha iaf. Det kanske finns nån här som ev rekomenderar nån annan ras kan ju kanske finnas nån ras som man inte vet finns eller som man kanske inte alls tänkt sig.Ja nu blev det ett ganska lång inlägg om lite allt möjligt tror jag men det blir nog bra
    Åh, Golden Här har de en inbiten goldenägare! Bomba på med frågor om det är nåt du undrar

Vet hur det är att ta det beslutet att låta avliva sin hund... Usch! Men hur jobbigt det än är så måste man tänka att man gör det för hundens skull.

Precis som Schäfern har Golden blivit rätt utsatt pga oseriösa uppfödare som inte avlat på bra hundar utan bara vill få fram söta valpar som är lätta att sälja...
    Men det börjar rätta till sig. Som valpköpare har man en viss makt där genom att bara köpa valpar från bra uppfödare som har ett tydligt mål med aveln o meriterar sina avelshundar. Själv gillar jag inte "utställningsvarianten" av Golden, de är för stora/biffiga o har tappat den naturliga apporteringslust o arbetsvilja som en bra Golden ska ha!
    En bra Golden är den absolut bästa hund man kan ha

Det verkar ju som om ni är rätt på det klara med vad för typ av hund ni vill ha o vad det kommer att krävas av er
    Tror att det kommer bli hur bra som helst när ni hittat "er" ras!
    Lycka till!
  • snusmumriken2
    Joppis skrev 2007-09-11 09:23:44 följande:
    "En hund är vacker endast om den kan fylla den funktion för vilken den är ämnad"
    Precis
  • Izamoon

Ja så nu får man börja leta lite å kolla runt vad som finns å försöka kolla upp några uppfödare

• Mariii

schäfern kommer ju ifrån tyskland överhuvudtaget så om man köper schäfer här i sverige så har den ändå gener ifrån tyskland ändå. för då är det långt bak. Jag har en schäfer som jag har fått väldigt bra betyg för på utställning att den har bra lutning och allt. Och det finns väldigt bra hundar här i sverige också, quattrogårdens kennel är väldigt bra hundar och monster of speeds kennel.

• Joppis

Allt är ju realtivt... Det finns tyvärr en klar uppdelning på Schäfer...både i Sverige och i Europa... Jag är iofs tacksam för att jag kan välja rena arbetslinjer...

Svar på tråden schäfer xxl