• Izamoon

schäfer xxl

Hejsan jag undrar om det är någon som vet hur en schäfer xxl är till sättet och vart man ev kan få tag på en , kanske rent av finns nån här inne som har en sån. Är lite intresserad av en sån tycker dom är så fina.

• Svar på tråden schäfer xxl
  • trollkarl
    stina72 skrev 2007-09-09 16:13:54 följande:
    Jo, det menar jag faktiskt. Är man seriöst intresserad så tar man ju reda på fakta och stödjer sig inte bara på vad en uppfödare säger.Oftast kollar man ju på hunddata/avelsdata för att se hur ledstatistik och övriga resultat ser ut. Inte bara på avelshunden utan även på syskon och längre bak i stamtavlan. Man kikar på resultatslistor och så vidare.Hur vet man annars är det "tyska fina gener" om man inte kollat upp det?Och "kanon i sinnet"..vad innebär det? Att de är trevliga när man hälsar på hos uppfödaren?Lite mer än så måste man väl ändå kräva. Det finns ju officiella tester.
    att polisen samt andra instanser står i kö för att få hund från kenneln jag vet talar för sig själv anser jag..
  • stina72

Trollkarl --> Men hur svårt kan det vara att ta reda på vad kenneln heter då?
    Och det måste väl finnas mer en enda kennel som har schyssta hundar med "fina tyska linjer", eller?

• trollkarl
    stina72 skrev 2007-09-09 16:46:26 följande:
    Trollkarl --> Men hur svårt kan det vara att ta reda på vad kenneln heter då?Och det måste väl finnas mer en enda kennel som har schyssta hundar med "fina tyska linjer", eller?
    visst finns det säkert det... ingen jag håller koll på, tittar mer på hunden i sig själv..
  • stina72

trollkarl --> Så du kan se på utsidan att det är en schäfer med fina tyska gener

• ixxia

?????????????? blev det en tävling i schäferkunskap av denna tråden elr?????????????

Lycka till ts i ditt hundval iaf!

svälj hövve å köp ny kröpp
  • trollkarl
    stina72 skrev 2007-09-09 17:02:34 följande:
    trollkarl --> Så du kan se på utsidan att det är en schäfer med fina tyska gener
    kan inte? generellt så kan man se att det finns tyska gener, man kan ju ha fel, men oftast har ajg rätt...
  • stina72

trollkarl --> summa summarum så är du alltså inte intresserad av vad du har i snöret utan huvudsaken är schäfern ser fin och tysk ut?
    Dina tvärsäkra påståenden om att tyska linjer är bäst och svenska linjer är sönderavlade grundar sig alltså i ingenting.

Känns som att diskussionen från min sida är över eftersom dina påståenden är rena nonsens.

Tack och bock.

• trollkarl
    stina72 skrev 2007-09-09 17:45:20 följande:
    trollkarl --> summa summarum så är du alltså inte intresserad av vad du har i snöret utan huvudsaken är schäfern ser fin och tysk ut? Dina tvärsäkra påståenden om att tyska linjer är bäst och svenska linjer är sönderavlade grundar sig alltså i ingenting.Känns som att diskussionen från min sida är över eftersom dina påståenden är rena nonsens.Tack och bock.
    jo jo, jag kommer nog int ekunna ge dig mer info, för det går genom skallen än dock..

tack och bug fran mig... jag vet vad jag ratar om i slutänden..
  • zegra

Nej inte riktigt men men blir lite brydd när någon påstår att endast tyska linjer är något att hänga i julgranen när man själv vet att det inte går att generalisera avel på det sättet. Jag har sett/träffat och "försökt" arbetat med Schäfrar med tyska linjer som har varit helt berövligt dåliga både till kropp och huvud. Huruvida en Schäfer är bra eller dålig har inget att göra med om de kommer från tyskland eller inte att göra. I stort sett alla Schäfrar i Sverige har tyska linjer i sig på ett eller annat sätt. Vissa linjer ger bra brukshundar andra ger snygga utsällningshundar. Precis som våra svenska linjer. Skall du ha en Schäfer till SERIÖST bruksarbete måste du välja med omsorg. Den erfarenhet jag har av Schäfrar i bruksarbete är att den svenska bruksschäfern är mycket mycket bra, både mentalt, arbetsmässigt och de är friska i kroppen.

ixxia skrev 2007-09-09 17:02:55 följande:
    ?????????????? blev det en tävling i schäferkunskap av denna tråden elr?????????????Lycka till ts i ditt hundval iaf!
  • Izamoon

Hmm ja egentligen spelar det nog ingen roll vart den kommer ifrån om den är svensk eller tysk men det finns inget fulare än när dom ser ut som en skidbacke å det kan inte vara speciellt bra för hunden att gå så heller.....många hndar man ser numera tycker jag går så. Tycker det är så jävla synd att schäfern är sönderavlad för det är en jävla fin hund har alltid gillat schäfern och har även haft ett par sj. Alla har ju sin åskit när det gäller allt. Men det finns alltså ingen som kan säga riktigt vad en shilo schäfer eller schäffer xxl är för nått eller?
    Ska se om jag ev kan hitta nån anons där dom finns.

Svar på tråden schäfer xxl