• Izamoon

schäfer xxl

Hejsan jag undrar om det är någon som vet hur en schäfer xxl är till sättet och vart man ev kan få tag på en , kanske rent av finns nån här inne som har en sån. Är lite intresserad av en sån tycker dom är så fina.

• Svar på tråden schäfer xxl
  • stina72

Bara för att man har ägt schäfer betyder inte det nödvändigtvis att man är kunnig i linjer och stamtavlor.

Hur som helst verkar vi har olika syn på vad en bra schäfer är. Jag fördrar de som går bra på brukstävlingarna (svensk bruks) iag. Och det är bara att kolla resultatlistorna så ser man vilka linjer som är mest förekommande

• trollkarl
    stina72 skrev 2007-09-09 15:00:38 följande:
    Bara för att man har ägt schäfer betyder inte det nödvändigtvis att man är kunnig i linjer och stamtavlor.Hur som helst verkar vi har olika syn på vad en bra schäfer är. Jag fördrar de som går bra på brukstävlingarna (svensk bruks) iag. Och det är bara att kolla resultatlistorna så ser man vilka linjer som är mest förekommande
    en bra schäfer för mig skall vara robust, bra täckning, bra muskelmassa, rak i ryggen, nästan lite fyrkatig från sidan...
  • stina72

Och vad har teckningen med en bra schäfer att göra?
    Är det inte bättre att den har en kropp lämpad för sin uppgift som brukshund eller tjänstehund samt en mentalitet för att klara av uppgiften.

Du skrev nyss att du gillade Gothias schäfrar och sedan ska de helt plötsligt vara fyrkantiga. Rimmar illa

• trollkarl
    stina72 skrev 2007-09-09 15:05:56 följande:
    Och vad har teckningen med en bra schäfer att göra?Är det inte bättre att den har en kropp lämpad för sin uppgift som brukshund eller tjänstehund samt en mentalitet för att klara av uppgiften.Du skrev nyss att du gillade Gothias schäfrar och sedan ska de helt plötsligt vara fyrkantiga. Rimmar illa
    ÅTERIGEN ETT MISSTAG AV MIG!!!! LYSSNA! jag tog fel namn... marias kennel ligger i samma ordåde, men jag kom inte på vad dom hette.. så jag tog fel namn...
  • stina72

Jaja, för skoj skull... Nämn en hund, kennel eller linjer som Du tycker är en bra hund/hundar

• trollkarl
    stina72 skrev 2007-09-09 15:30:15 följande:
    Jaja, för skoj skull... Nämn en hund, kennel eller linjer som Du tycker är en bra hund/hundar
    ööhhh???
  • stina72

Vad är det du inte förstår?

Det skulle vara kul att veta vad för slags schäfrar Du gillar.
    Du kanske man nämna någon eller någon linjer du föredrar

Du skrev ju att tyska linjer var bäst. Det måste väl ändå finnas fler kennlar än den där Marias kennel som du hade glömt namnet på, eller hur

• trollkarl
    stina72 skrev 2007-09-09 16:03:44 följande:
    Vad är det du inte förstår?Det skulle vara kul att veta vad för slags schäfrar Du gillar. Du kanske man nämna någon eller någon linjer du föredrar Du skrev ju att tyska linjer var bäst. Det måste väl ändå finnas fler kennlar än den där Marias kennel som du hade glömt namnet på, eller hur
    inge som jag håller koll på, du menar väl ändå inte på allvar att man skall kunan namn o linjer för att man stödjer den tyska linjen??

maria som hon heter som har kennel i GBG, har tyska fina gener i sin kennel.. dom är rakryggade, bastanta och kanon i sinnet, polis etc etc, står i kö för hennes hundar..
  • stina72

Jo, det menar jag faktiskt. Är man seriöst intresserad så tar man ju reda på fakta och stödjer sig inte bara på vad en uppfödare säger.
    Oftast kollar man ju på hunddata/avelsdata för att se hur ledstatistik och övriga resultat ser ut. Inte bara på avelshunden utan även på syskon och längre bak i stamtavlan. Man kikar på resultatslistor och så vidare.

Hur vet man annars är det "tyska fina gener" om man inte kollat upp det?
    Och "kanon i sinnet"..vad innebär det? Att de är trevliga när man hälsar på hos uppfödaren?
    Lite mer än så måste man väl ändå kräva. Det finns ju officiella tester.

• zegra

Hmm, ja om man hävdar att något är bäst/bra så vore det bra om man kunde lägga upp lite info om sina belägg. Bara för att en linje är tysk behöver inte det betyda att det är en bra brukslinje. Finns skithundar i tyskland också. Precis som i sverige. Jag har ägt/tävlat med Schäfer själv för flera år sedan och eftersom jag är intresserad av avlel så vet jag vad jag skall titta efter i en Schäferlinje även idag. Även bruksuppfödare tar in tyska hundar för avel så att svensk bruksschäfer skulle vara sönderavlad tvivlar jag på eftersom de leder statestiken på friska arbesdugliga hundar. Och det har nog inte med de tyska linjerna att göra.

trollkarl skrev 2007-09-09 16:07:23 följande:
    inge som jag håller koll på, du menar väl ändå inte på allvar att man skall kunan namn o linjer för att man stödjer den tyska linjen?? maria som hon heter som har kennel i GBG, har tyska fina gener i sin kennel.. dom är rakryggade, bastanta och kanon i sinnet, polis etc etc, står i kö för hennes hundar..
Svar på tråden schäfer xxl