• Izamoon

schäfer xxl

Hejsan jag undrar om det är någon som vet hur en schäfer xxl är till sättet och vart man ev kan få tag på en , kanske rent av finns nån här inne som har en sån. Är lite intresserad av en sån tycker dom är så fina.

• Svar på tråden schäfer xxl
  • trollkarl
    stina72 skrev 2007-09-09 11:32:51 följande:
    En schäfer är en brukshund och de ska ha en storlek på högt 65 cm för hanar. Allt annat är bara av ondo för hunden.Köp en annan ras om du vill ha en stor hund som är fin. En schäfer köper man för att träna, tävla och leva ett aktivt liv.
    missuppfattning....
    en schäfer kan man köpa även för sällskap..
  • ixxia
    stina72 skrev 2007-09-09 11:32:51 följande:
    En schäfer är en brukshund och de ska ha en storlek på högt 65 cm för hanar. Allt annat är bara av ondo för hunden.Köp en annan ras om du vill ha en stor hund som är fin. En schäfer köper man för att träna, tävla och leva ett aktivt liv.
    min har haldrig haft problem med sin storlek, har A höfter, hög rak rygg.
    svälj hövve å köp ny kröpp
  • trollkarl
    ixxia skrev 2007-09-09 11:35:55 följande:
    min har haldrig haft problem med sin storlek, har A höfter, hög rak rygg.
    precis, har man mycket tyska fina gener så är det inga problem med kroppen på en stor schäfer..
  • Izamoon

Har sett flera sånna anonser på nätet vet ej riktigt men det kan vara samma som shilo schäfern vet bara att dom är större å hållbarare än dom vanliga enligt vad det stått iaf har bara läst om dom. För jag har ingen aning om vad det var innan jag såg vissa anonser men nu finns det inte så många längre kan ju vara nå blandras men jag vet ej är väldigt nyfiken.

• stina72

Visst du kan ju avla på slöa schäfrar och vips så har du fått en soffhund. Men om man nu inte vill ha en brukshund så förstår jag inte varför man ska gynna oseriös avel genom att köpa dessa hundar. Det finns hundratals andra raser att välja på.

Fundera på varför polisen har så svårt att få bra BRA schäfrar idag?

• trollkarl
    stina72 skrev 2007-09-09 11:51:20 följande:
    Visst du kan ju avla på slöa schäfrar och vips så har du fått en soffhund. Men om man nu inte vill ha en brukshund så förstår jag inte varför man ska gynna oseriös avel genom att köpa dessa hundar. Det finns hundratals andra raser att välja på.Fundera på varför polisen har så svårt att få bra BRA schäfrar idag?
    inga problem att hitta bra schäfer för polisen, dom vill däremot inte betala det som kenneln vill ha =)..

jag känner själv en kennel som har tyska gener... kanonhundar i kropp, sinne..
  • stina72

Jo, polisen har problem att hitta hundar som håller i 10 år.
    Så du menar att mallekennlarna vill ha mindre betalt för sina hundar?
    Varför välja tyska stamtavlor när vi har så många fina svenska linjer

• trollkarl
    stina72 skrev 2007-09-09 11:55:17 följande:
    Jo, polisen har problem att hitta hundar som håller i 10 år.Så du menar att mallekennlarna vill ha mindre betalt för sina hundar?Varför välja tyska stamtavlor när vi har så många fina svenska linjer
    dom svenska är sönderavlade... sen är tyska mer stabila i kropp samt sinne... kroppen på tyska är mer rak och fyrkantig som en schäfer skall vara...
  • MajaLinnéa

Jag tror inte att "schäfer xxl" är nån speciell ras, utan de som säljer valparna menar nog bara att valparna är storvuxna

• stina72

trollkarl --> det där är ju rena dravlet Och vad grundar du det på?
    Om du kollar på t.ex SM för brukshundar så ser du ju ganska snabbt att det är övervägande svenska linjer i de hundarnas stamtavlor.
    Det samma gäller nog de flesta av polisens hundar.

Svar på tråden schäfer xxl