• Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6

Sjätte tråden! I vilken våra barn lär sig äta mat, sitta, krypa, stå!

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-05 11:47:07:
    Nostaligtrip!

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m10491351.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m12955607.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m18507283.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21691654.html

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6
  • bianca2

hej tjejer o bebbar!
    Hoppas ni mår bra och haft en härlig helg. Själv är jag rätt sliten. var på 30-års fest o sen ute igår. kom väl hem nån gåg efter 04 och sov till 11.30 idag. känner mig ändå lite trött.

Jag börjar bli lite orolig för 8-månadersfasen när jag läser cad ni skrivit. A verkar lika glad som vanligt och sover fortfarande 19.30-0.30 utan att vakna. Det har han gjort i snart 2 månader nu och det vore ju typiskt om det skulle ändras om 2 veckor när vi drar till Thailand.

Imorgon ska vi på 8 månaderskontroll. sk abli spännande att se hur lång A är och vad han väger.

kram på er!

• Plutten forever

Nu är jag gladare Blev bara så besviken.... nu är han hemma och sitter och matar A. Just det- de senaste dagarna har det verkat som att matvägran är över. Han har ätit riktig mat till både lunch och middag sedan i fredags, peppar peppar! Hoppas han fortsätter.
    Emma3: Alvin får ganska stora bitar och det går oftast bra. När jag gör pasta brukar jag ta risoni, det är pasta i form av riskorn. Ris brukar jag inte mosa/mixa, blandar det med sås som är helt slät. Och 8-månadesburkar funkar också bra.

Bianca: jag håller tummarna för att din A inte kommer i någon jobbig 8-månaderskris när ni åker till Thailand. Det är ju inte lika illa för alla barn tydligen. Spännande med 8-måmkontroll!

Förresten så har Alvin börjat med en jättegullig grej, det är att han vill mata mig när jag matar honom. Om han håller i ett kex och man säger: "får mamma smaka?" så stoppar han in det i min mun och skrattar. Och sitter Dan bredvid och man sen säger "får pappa smaka nu?" så börjar han mata Dan istället. Så himla sött!

• bianca2

Plutten! Låter ju sjukt gulligt! Måste jag prova imorgon

• Emma3

Ja det går ju bra med pasta, kan vara nästan hur stora bitar som helst och det går ner. Kanske är för de är mjukare. Men ska testa mosa potatisen med gaffeln som du skrev Sole och så får jag hoppas han vänjer sig snart

Bianca: Hoppas på att A inte kommer in i någon 8 månadersfas när ni är i Thailand

Plutten: Hihi låter gulligt.

Leo har börjat pussas, får mamma en puss brukar jag säga då kommer han med en halvöppenmun och ska pussas

Mamma till underbara Leo 070320
  • Lillenlillen

Plutten: Precis så gör Inez med, jag ska smaka på ALLT sedan ett par veckor tillbaka.. Napp, kex, majskrok... Yum yum!

Bianca: Jag tror A kommer fortsätta vara ett litet ljus! Hoppas det för er skull!

Nu kör vi sova hela natten.. Mer om det på bloggen, måste äta middag nu!

Inez äter inte 8-månadersmat alls, äckelpeck tycker hon med bitar.. Det är jättevanligt!

• bianca2

Lillen: även om A är et litet ljus (oftast) så är han så himla aktiv och vild. en riktig liten busunge. inte still en endaste sekund. phu...
    Hoppas sova-hela-natten funkar nu. e ju så sjukt bortskämd så jag hoppas lilla I sover hela nätterna utan att vakna som A gör!

jag har faktiskt inte prövat 8-månaders burkarna. A blir ju 8 månader på tisdag och jag har faktiskt tänkt vänta till efter Thailand. Vi ger i och för sig ganska stora bitar bröd, mat av oss etc och det har funkat men vi får se hur det blir.

Emma: Gulligt att Leo vill pussa dig. A pussar i luften till mig och andra om vi gör det. det var i och för sig ett tag sen nu. hmmmm, han har säkert tröttnat på det. ska testa det imorgon igen.

• Lillenlillen

Bianca: Ja nej still är han ju inte, det har jag sett Inez blir ju underhållen av att umgås med honom, så inte behöver hon röra på sig!! haha

Inez får också brödbitar (typ 5x5 cm) av typ polarbröd eller nåt annat mjukt. Och så får hon hårt bröd och det gnuggar hon sönder tills det bara är slams kvar!

Plutten: Har inte läst nåt i Barnaboken men hört att AW har rätt speciella åsikter. Men å andra sidan så testar vi ju sova-hela-natten nu och hittills funkar det jättebra så jag kanske ska börja sålla mig till hennes anhängare iaf Efter att ha läst Sova hela natten tror jag inte att det är "sanningen" som hon vill få en att tro, men kanske EN möjlig lösning av många? Tror också att det beror på förälder och barn hur metoder funkar i varje fall. En helt annan sak - man kan göra fuskrisotto på risoni, det är kanongott!

kram på er, nu ska jag njuta av att barnet sover!

• Plutten forever

Helt otroligt! Alvin har sovit sin bästa natt hittills, först 19-04 utan att vakna en enda gång (!) sedan vidare till 6.50. Till saken hör att han somnade jättefint och snabbt i sin säng, jag stod bara bredvid och tittade på. Sa inget, sjöng inte, buffade inte. Mellan 19-04 hörde vi honom ett par gånger, men han somnade om själv utan att vi gick in. Jag fattar ingenting! Från att ha varit mitt i en period av jättedålig sömn till det här! Hoppas, hoppas verkligen inte att det är tillfälligt utan att han äntligen känner sig trygg i sitt rum!

• Swenglish

Plutten- åh vad roligt!

Lillen- lycka till med kuren!

Här har vi haft en dålig natt. f vaknade många gånger på kvällen och grät, och vid 4 grät han helt otröstligt, J tog över, det blev ännu värre. Till slut tog jag upp honom och vaggade och vyssade. Han blev tyst men somnade ALDRIG, till slut ammade jag honom och lade tillbaka honom i sängen. Vid sex grät han igen och J lyckades få honom att somna om till 10 i 7. NÄR ska det bli bättre och hur ska vi göra? Han har hållit på med att vakna och gråta hur länge som helst nu!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6