• Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6

Sjätte tråden! I vilken våra barn lär sig äta mat, sitta, krypa, stå!

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-05 11:47:07:
    Nostaligtrip!

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m10491351.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m12955607.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m18507283.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21691654.html

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6
  • Zul

Hello,
    har haft en lugn dag efter en hektiskt helg på stan med en 15 månaders o min kompis. Var på BVC idag med min lilla goding, hon väger nu 8,7 kg, 70,5 cm lång. Ska nog tejpa henes öron på natten med kirurgtejp, de står ut rätt mkt! Lilla Dumbo... Fick tips att nu kan man ge henne typ det vi äter. Tips var pannkakor, avocado, blodpudding, fiskpinnar utan paneringen, korv... Men - har en känsla av att det blir mest burkar ändå! Lilla Alice fick i hegen en bit knäckebröd i halsen, hon hostade upp den, men läskigt när hon blev helt röd. BVC sa att man inte ska ge dem hårda matbitar de inte kan smälta med saliven och gommen (typ morot, äpple). Bra tips inför framtiden tycker ag.

Hellur: kul att se er på Room i lördags!

Björklöv: va kul med ålningsframsteg! Här sitts det fortfarande mest...

Swe: hmm, jobbigt med sovningen. Vi brukar precis som Sole ge gröt o sen välling ganska tätt inpå inför natten, då sover hon 12 h.

• bianca2

Zu - vem är Alice? heter inte din sötis Agnes? eller menade du nån annan? jag e lite förvirrad.

var oxå på 8 månaderskontroll.

77 cm och 9900g!!

• Hellur

Zul - Ja roligt att ses i lördags. Köte två kuddar till soffan, en tvålmugg och ugnsvante med matchande kökshandduk. Lite nytt för stylningen av lägenheten

Sole och Zul - När ni ger gröt och sedan välling inför natten, ger ni det som nattmålet? Har de då ätit vanlig mat till middag? Hur långt går det mellan middag till gröten och sedan vällingen?

• Zul

Bianca: Oj va lång han e lille A!
    min polare var här med sin lilla Alice.Hon är 7 mån äldre och ville krama o klappa Agnes på huvudet. Dock sa vi fel namn HELA tiden!

Hellur: kul att ni ska styla. Vi har inte börjat med lagad mat än 2 ggr per dag, men nu ger vi stor port gröt ca kl 17-18. Sen ger vi runt 2,2 dl välling vid 19.30.

Ett problem vi har är att vi knockar henne med välling, hon somnar AV den, har inte vant henne att somna UTAN typ mat/att vi ligger bredvid. Har ni tränat på att somna HELT själv?

Sovning: Inte konstigt kanske att de små börjar sova sämre igen. De äldre närmar ju sig 9 mån nu och jag kommer ihåg att jag när jag var gravid fasade för 9-mån-åldern, det stod överallt att de skulle sova sämre då... De lär sig så mkt, börjar ställa sig upp. Dessutom börjar separationsångesten från mamman/pappan.

• Zul

Hellur: glömde säga att hon äter lagad mat till lunch ca 12-13.

• Swenglish

frill- trist med allt på ända!

Hellur- sjuk igen?! Stackars!

Zul- fy vad läskigt att sätta i halsen, är livrädd för det!

Björklöv- grattis till ålningen!

Undrar också vilka tidsspann ni har mellan måöen på kvällen? Just nu har vi mat vid 17 (en stor burk), amning vid 18 och välling strax innan sänggåendet, dvs vid kvart i 7. Ska man ge grö också kanske? Byta ut amningen mot det?

• Sole

vi ger V mat kl 17 (stor burk + fruktpuré) och sen får han gröt kl 19 ca. ingen välling på det, han har precis börjat gilla välling så än så läge får han det på morgonen. så för honom är det 2 grötmål per dag och 1 vällingmål samt 2 lagade mål.

vi ger gröt till mellanmål istället för tex fruktpuré

hellur
    skönt att du är frisk nu!

• bianca2

Vi ger Gröt 17.30 ca (middag) och sen välling runt 19.30. A äter bara ett mål lagat mat perdag. Tänkte börja med två efter Thailand. Allt för att det ska bl så smidigt som möjligt under resan. Vi ger sammanlagt 2 mål välling, 1 gröt, 1 mat och frukt/smörgås/ersättning (mellanmål) vid behov.

• Zul

Swe: ja det kanske är en bra idé, byta ut amning eller välling mot gröt? Känns som de står sig bra på det! Alla barn är ju så olika och man får försöka hitta det som passar just ens eget barn, som sagt... Du kanske bara blir förvirrad av alla andras matvanor...

• Sofffy

Hallå tjejer o bebisar!

Nu har vi kommit hem från Göteborg.
    Kom hem i förra veckan, men har varit mkt att göra. O precis som många andra har Ebba kommit in i extra mammig period nu så hon hänger konstant i byxbenet så fort man inte engagerar sig i henne, så det blir inte så jättemkt gjort. Nu är iaf vår hall någorlunda färdig o vi har hämtat oss från den intensiva vistelsen i Göteborg (som vanligt).

Tack Sole för senast! Länge sedan nu, har säkert varit massor med träffar sedan dess men iaf, det var jättemysigt.

Tänkte kanske ha fika hemma hos mig på onsdag efter lunch någon gång om det är någon som kan då?! Tyckte det va dax att jag bjöd in för en gångs skull

Har läst lite o sett att ni ska ha lyxlunch, rolig idé! Tyvärr börjar jag ju jobba i januari så kommer inte ha möjlighet att vara med men får komma på ngn snabblunch om ni lunchar på söder ngn gång vilket ni ju brukar

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6