• Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6

Sjätte tråden! I vilken våra barn lär sig äta mat, sitta, krypa, stå!

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-05 11:47:07:
    Nostaligtrip!

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m10491351.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m12955607.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m18507283.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21691654.html

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6
  • Pippil8

Björklöv - usch vad jobbigt! Inte roligt med så ledsen liten tjej Hur går det om W är ensam med K då? Här funkar det nämligen bättre för M om jag inte är hemma än om E vet att jag finns där nånstans... Fast det kanske inte är så kul att vara iväg om du ska sitta och tänka att hon gråter en massa å andra sidan.

• Björklöv

Swe & Pippil8 - Vet inte hur länge hon hade gråtit när jag gick in, men några minuter var det nog. Under den tiden hörde jag oxå hur W blev mer och mer irriterad och inte alls särskilt tröstande... Så även om jag oxå tror att K skulle vara lugnare om jag inte alls var hemma så känns det verkligen inte kul att veta att hon KOMMER att gråta och risken finns att W inte kan trösta henne...

(Nu har hon iaf somnat i sjalen, får sova kvar där tills jag tittat klart på CSI)

• Plutten forever

Men gud vad det skrivs här, nu kommer jag att missa flera, men jag kommenrterar det jag kommer ihåg..

swe: jag vet inte vad som är "rätt" enligt AW, jag gör ju inte SHN-kuren alls! Bara lite AW-tänk med att inte ta upp ur sängen, lugna på plats osv. Men A har inte blivit hysteriskt ledsen, bara gnällt lite. Tror inte att jag skulle klara att inte ta upp om han var hysterisk. Och ramsa? Vi säger bara: "godnatt, sov så gott, vi ses imorgon!" (jätteglatt och mjukt) (eller om det är på dagen: "sov så gott, vi ses om en liten stund!" Vad har ni för ramsa?

Ang. längd så sa min bm att Alvin skulle blir 195 cm (!!!) om han följer sin kurva och om man tänker på våra längder. Helt sjukt ju! Dan är ju "bara" 186 så det verkar konstigt att A skulle bli nästan en decimeter längre än sin pappa.

A somnade snabbt iknäll kl 19 med Dan, hittills har han inte vaknat. Hoppas på en lika bra natt som igår! Men man vågar ju kanppt hoppas.

TH: Ida är jättesöt i sina glajjer! Gud så sött!

• bianca2

Plutten! eftersom min kille är 184 cm och jag 176 (du är väl inte lika lång?) så borde väl min A oxå bli 195? fast de kasnke utgår från hur långa de var när de föddes och A var ju hela 54 cm!

• SanniXx

Fast hur kan dom redan räkna ut hur långa dom ska bli? Hur räknar man ut det på en som var 42.5cm när hon föddes?

ღ Mamma till Ida född 070115 i v.31+6 ღ
  • bianca2

TH : jag tror man ska ta deras uträkningar m en nypa salt (även om det stämde på mig). man ska tydligen multiplicera hur långa de är vid en viss ålder m något. o följer de sim kurva kan man "räkna ut" hur långa de kommer att vara (troligtvis) vid 2 års ålder. Men jag gissar att det förutsätter att de inte föds för tidigt?

• Plutten forever

TH och bianka: Enligt min BM ska man ta det där med en rätt STOR nypa salt. Men ja, de utgår från födelselängden och föräldrarnas längd. Och jag antar att man räknar annorlunda för prematurer. Jag är 170 så jag är inte lika lång som du bianka. Jag tror det är att man multiplicerar med två när de är två år. (kollar mitt gula kort...) Jag var 88 cm när jag var två år, vilket betyder att jag borde vara 176 nu. Stämmer ju alltså inte.

Rätt bra natt här, men inte lika bra som igår. Och uppgång kl 5.50 *suck*

• Plutten forever

Nu kom jag på att jag läst någonstans att det är annorlunda för tjejer, eftersom de oftast slutar växa på längden när de kommer i puberteten (dvs när de får mens). Det är alltså en mer tillförsiktig uträkning för killar. Jag var så här lång när jag var 12 (längst i klassen) så det stämmer på mig iallfall.
    Å! Tänk att våra barn ska komma i puberteten, gud vad gulligt!

• Sole

godmorgon!

här var V vaken kl 07, inte lika sent som han har vaknat förut alltså, men det är ok!

plutten
    gulligt med pubertetet? hmmm tror inte vi kommer tycka det är så gulligt när vi är där

swe
    hur gick natten?

björklöv
    vad jobbigt, vet ju själv att man kan känna en irritation mot bebis ibland, kanske var hans komemntar att han kände sig otillräcklig?

Fika hos Soffy på Kungsholmen efter kl 13 på onsdag:

Bianca
    Ginger
    sole

• Swenglish

Godmorgon!

F sov....inte så bra. Eller läggningen var OK, men sen vaknade han 12, somnade om snabbt, 2, somnade om snabbt, 4.30, somnade inte om snabbt, jag slängde Anna Wahlgren ut genom fönstret och ammade honom, han sov en timme, vaknade och skrek, jag kunde inte lugna honom och J tog över, han sov en timme, vaknade och skrek, sov en timme vaknade och skrek... J tog alla uppvak, han är mycket lugnare och tar inte upp lika lätt som jag. F lugnar sig direkt när man tar upp honom men skriker desto värre när man lägger ner honom igen sen så egentligen är det ingen bra ide att ta upp.
    Förlåt att det alltid blir så långt om våra nätter, måste bara ösa av mig lite...

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6