• Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6

Sjätte tråden! I vilken våra barn lär sig äta mat, sitta, krypa, stå!

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-05 11:47:07:
    Nostaligtrip!

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m10491351.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m12955607.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m18507283.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21691654.html

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6
  • Lillie74

Missade att säga GRATTIS Hellur!!

• Lillenlillen

Halloj på er!

Inte skrivit så mycket på sistone... Kanske för att jag går upp typ 11 på dagarna för att jag sover efter att Inez gått upp med Erik vid 7-tiden. Hon har varit kid from hell på senaste tiden. eller ja, senaste dagarna. Vaknar verkligen varannan minut hela natten, somnar om, vaknar, skriker inte men drar i håret, grymtar och ställer till det för mig som försöker sova... Så nu har vi köpt spjälsäng som hon redan hatar (nästan). Idag tog det 1,5 timme att somna och vi tog inte upp henne en enda gång, hon är nämligen allt för medveten om att man kan skrika så slipper man sova och så somnar hon till slut vid midnatt eller senare = inte så funkis. Sen sover hon kanske en timme i vagnen på dagen (sammanlagt). Att hon orkar!

Och så äter hon ju INGET heller. Tutte kanske max 30 sekunder fyra gånger per dygn och ungefär 10 tuggor mat/dygn. = ingen energi kan man tycka. Men jo då, energg har hon och glad på dagarna är hon. och aktiv. Fattar inte hur det går ihop men har bokat tid på bvc för vägning imorgon, även om hon alltid varit "stor" så vill jag ju inte att hon går NER i vikt. Ja ni fattar.. Idag fick hon kladda en del själv och då fick hon väl i sig ungefär 1 dl gröt.. men det är alltså på hela dygnet. Jaja, ska inte älta massa mer nu.

Men som sagt, jag har varit lite busy. Ingen jättesömnbrist och vi håller igång hela dagarna men hur tusan det går runt undrar jag! Funderar nu skarpt på Anna Wahlgrens metod!

Någon som vill komma med bra tips?

Bianca: Är jag med på listan till Kvarnen, eller finns det en lista. Känner mig förvirrad..

• Lillenlillen

Pippil8: Välkomna hem och grattis till brännan

Sole: Vi har köpt vår på babyland men köp inte den om du har en unge som blir svettig, den blir genomblöt på tre sekunder i Inez fall. Snuskigt.. Tror det är massa syntet. Rätt start är det nog vi har, typ 27 cm eller nåt sånt.

Hellur: Grattis till datum i kyrkan Häftigt!

Jag tror att Inez kanske också är i 26-veckorsfasen - burr! Men hon är nog en bit in i den för hon har varit jobbig ett bra tag men det har kulminerat de senaste dagarna. Jag visste faktiskt inte att ungar kunde vara så frustrerande som hon har varit på nätterna nu. Inser att jag måste ha haft ett väldigt lätt barn fram till nu eller så har jag varit täligare? Tålamodet med de där "bebisproblemen" kanske inte är så stort längre heller. Vet inte alls, men om de säger att trotsåldern kan vara värst så lär jag väl duka under då!!

• Plutten forever

Lillen: Kommer du ihåg inlägget "my angel baby" i din blogg? Du bad oss att påminna dig om det när det kom jobbiga perioder. Så- påminn, påminn! Det här är ju en period, snart är hon din lilla ängelbebis igen ska du se! Det verkar ju stämma bra med 26-veckorssprånget, matvägran ska ju vara en grej då. Och sen står det att det börjar vid 26 v men blir värst vid 29 veckor. Det borde ju Inez vara nu? När jag läste det kapitlet fick jag plötsligt mer tålamod och förståelse för pluttens beteende. Fast nu verkar det vara över (vågar jag hoppas?)

Hurra! Idag sov Alvin till 6.20, jag tyckte det var jättelänge. Jag är knäpp! Men han har vaknar kl 5 i över en vecka nu så...

Det är Alvin som är Plutten, jag är Pluttens mamma - Pluttmor!
  • Sole
    lillen
    åh vad jobbigt för dig! men som Pluttens äger, försök tänka att det går över men jag förstår att tålamodet tryter! Man har inte så mkt tålamod för krångel när man har en "snäll" bebis i vanliga fall, konstigt nog!

Lillie
    gud så jobbigt att vara utan internet, man är verkligen beroende!!

idag sov V från 19.30 till 07.30. kom upp halv åtta då jag vaknat av mig själv och sa till L " vad gulligt av dig att ta V på morgonen" Nä det har jag inte gjort sa han, jag har duschat och nu vaknade V.
    12 timmar i sträck!

apropå utvecklingsperioder, får inte alla barn sånna där jobbiga perioder? V är ju 28 veckor och jag har inte märkt av ett smack. Visst lite gnäll här och var men asolut inte mkt!
    *Viktor född 2007-03-18*
  • Vivs

Här verkar det vara fullt ös med 26-veckorsfaser!

Jennifer har också varit skitjobbig ett bra tag men det känns som det har börjat vända lite nu. Hon har vägrat sova på kvällarna, kan skrika i flera timmar, envis som 17.

Hon har också varit svårmatad vilket gjort mig mest orolig eftersom hon redan är pytteliten och dessutom behöver extra smör i maten och så. I vilket fall så har hon nu äntligen börjat äta igen. Sömnen går sådär men lite bättre tror jag.

Fy, vilken jobbig fas! Det märkliga är att man glömmer bort allt jobbigt när man får ett härligt skratt på dagen

• Vivs

Sole - det är livsfarligt att säga sådär.. då kanske V hamnar i fasen nu Nejdå, men jag antar att det är olika från barn till barn, en del påverkas mycket, andra inte. Var glad om du slipper!

• Sole

VIVS
    insåg att jag aldrig borde ha skrivit det där, framför allt så kanske det inte känns så kul för dom som har en jobbig period nu.

*Viktor född 2007-03-18*
  • Swenglish

Lillen- jag sa precis det till nån på BVC igår, att det kanske är extra jobbigt om man blivit bortskämd med en "lätt" bebis innan? Vi har ju också kämpat med F och man bli helt slut! Ang. Anna Wahlgren så provade vi ju men gav upp direkt, han skrek så att vi inte stod ut. Men då vaknade han inte lika ofta som Inez innan, så ni kanske är mer motiverade? det som funkade är att buffa i rumpan. AW säger ju att man ska ha det som sista utväg (och i början av kuren), men vi kör det rätt mycket. Jag tycker ändå att F sover mycket bättre nu, och det vi har ändrat är: Ingen napp (tog bort den från en natt till en annan och ingen napp på dagen heller), sova på mage (oftast, ibland på sidan), buffa ibland. I natt sov han 18.30-03 (vaknade kanske 2 gånger på kvällen och blev buffad), ammades vid 3, vaknade 5, ammades, sov till halv 7, J tog honom, Somnade om 8 och sover än. Jag känner mig pigg! Sorry att det blev långt...

Vivs- skönt att hon börjat äta igen!

• bianca2

stackare som haft jobbiga perioder! (lillen, swe mfl) själv tycker jag det varierar. ena natten vaknar a varannan timme men somnar snabbt om medan inatt sov han 111 timmar i sträck

Lillen - du e m på listan men ni måste alla gå in på hemsidag o bestämma vad ni ska äta innan 20/10

kram på er!!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6