• Fridapida

Smink Smink Smink!

Nu är hösten här och solbrännan är ett minne blott! Huden förlorar lite av sin lyster. Mina första två tips är därför:

i.d. clear/bare radiance
    blanda i foundationen eller lägg på efteråt. Huden få fin och frisk lyster omedelbart.

ACO bronze gel
    en lätt gel som ger någon nyans mörkare hud. För ansiktet - blanda i dagcremen, för kroppen - smörj in efter body lotionen.

På hösten och vintern har man ofta en mer täckande bas och för att hindra att foundationen lägger sig i porerna, speciellt runt näsan, gillar jag:

Clinique pore minimizer instant perfector
    en pudrig creme som lägger sig i porerna och ger en slät och len yta. Läggs före foundationen och gör porerna i stort sett osynliga. Tvättas lätt bort. Trolleri!

Min senaste favorit att sota med:

Devil dust Make up store
    ett snyggt mörkt lila eyedust som är lätt att jobba med. Passar dessutom utmärkt ihop med Make up stores storsäljare Muffin.

Trevlig höst!

Den förra tråden:

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m21743107.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-02 22:48:27:
    Gillar du mineralsmink? Här följer länkar till några sidor där du kan köpa mineralsmink, dessa säljer sitt eget märke.

Från USA:
    alimacosmetics.com
    everydayminerals.com
    meowcosmetics.com
    pureluxcosmetics.com

Från UK:
    lilylolo.co.uk/home.php

Eller om du vill göra ditt eget mineralsmink:
    shenet.se
    tikei.se

Jag vill även lägga in länkar till sidor där man kan köpa alla möjliga märken som inte går att få tag på i affärerna i Sverige eller inte finns där just du bor. På dessa sidor kan du även hitta dyra märken till lägre priser!

Sidor från Sverige:
    accessora.se
    beautyplanet.se
    blush.se
    eleven.se
    inezza.com
    parfym.se
    satine.se

Från USA:
    essentialdayspa.com
    makeup.com
    sasa.com
    skinstore.com
    strawberrynet.com

Från UK:
    asos.com
    harleycosmetics.com
    hqhair.com
    jerseybeautycompany.co.uk/index.php
    lookfantastic.com

• Svar på tråden Smink Smink Smink!
  • Fridapida

Familjen Heimer Öhlin skrev 2007-09-12 20:28:58 följande:

Lägger denna till favoriterna och läser när jag kommer hem..Sitter på jobbet nu..=(
    Välkommen
  • Fridapida

Lone Star State skrev 2007-09-12 17:19:50 följande:

jihoo.. Ser jag fram emot
    Hmmm vilka borstar är det du funderar över?
    Jag tänkte ta upp de vanligaste, vissa vet jag inte det exakta namnet på men du kommer nog att förstå. De flesta går att ha till fler användningsområden och det går att ha andra borstar än de jag tar upp. Jag väljer att göra det ganska basic, så börjar vi därifrån.

Bas

Kabuki - en ganska stor och tät borste (ofta utan skaft). Används för att lägga mineralfoundations med. Är gjord i äkta hår.

Foundationpensel - ganska platt och tät borste som man lägger foundation med. Ger ett ganska täckande resultat.

Concealer - ser ut som en liten foundationborste. Är det för concealer i cremeform så är den oftast gjord i syntet.

Puderborste - en stor och mjuk borste att lägga puder och bronzer med. Används för att ge den sista släta "touchen". Ska vara riktigt mjuk, ska kunna borsta alla små hårstrån rätt.

Rougeborste - lite mindre än puderborsten. Ska vara lite fastare än en puderborste men mjuk. Rouge ska kunna läggas mer preciserad än puder o bronzer.

Ögon

Liten skuggborste - för att lägga skuggan på plats. Ska vara ca 5 mm lång och fast, inte hård.

Stor skuggborste - för att sudda och jobba ihop skuggorna. Ska vara mjuk, men inte för mjuk.

Angelbrush - eller snedställd pensel. Ja, den är alltså snedställd och fast. Den används för att lägga eyeliner som man inte vill ha supertunn. Kan även sotas med. Används för att måla brynen med. Finns även mycket mjuk och då suddar man i globlinjen.

Cylinderformad skuggborste - sudda i globlinjen.

Fan - en mycket mjuk och tunn solfjäderliknande borste som man borstar bort nedfallen ögonskugga med. Används inte under sminkningen direkt.

Det är de vanligaste jag kom på...

Jo, syntetborstar använder man för att lägga våta produkter. De är stabilare och mycket lättare att rengöra.
  • neoaliya

ooops verkar ha fört över mitt sminkintresse på min treåriga tjej, hittade henne i vardagsrummet i full karriär målandes läppstift på sin 6 månaders lillasyster

• Fridapida

Borstar bör man rengöra en gång i veckan. Man kan köpa specialmedel. Jag använder frisörshampo (bara det bästa är gott nog för mina bebisar ) och min kabuki o rougeborste får även lite balsam... Ja, jag är störd.

• lata kocken Johanna
    Fridapida skrev 2007-09-12 21:05:43 följande:
    Kabuki - en ganska stor och tät borste (ofta utan skaft). Används för att lägga mineralfoundations med. Är gjord i äkta hår.
    har en kabuki i äkta hår och en syntet (taklon) och synteten är uuuuuuuuuunderbar!

verkar bli vanligare och vanligare med syntetkabukis
  • Glam

Fridapida : Haha.. du e inte störd.. jag brukar också alltid tvätta med schampo o balsam.. ibland lägger jag in en inpackning spec puderborste då blir den härligt mjuk! Tycker att penselrengörningar torkar ut dom alldeles för mycket, det är mycket bättre med schampo o balsam

• Majestic
    neoaliya skrev 2007-09-12 07:07:40 följande:
    Jag gillar Armanis foundation. Inte super täckande , men man blir fin i hyn
    Neoaliya- Armanis foundation är SUVVE, jag är sååå nöjd med den !!

Linny- Jag var också inne å MUS idag och köpte inte heller nåt. Bara provade på och dreglade som 17. Kollade in Devil dust, tyckte inte om den i början men den är fin och Muffin gillade jag inte, färgen är inte så WOW !! Ska tänka på saken!!
    Vilka jeans köpte du på JC, måste också köpa svarta jeans, dock ej stuprörs!!

Jag var dock på Lush och köpte en massage kaka !!
    I´m not deaf, I´m just ignoring you!!
  • Majestic
    Fridapida skrev 2007-09-12 21:07:44 följande:
    Borstar bör man rengöra en gång i veckan. Man kan köpa specialmedel. Jag använder frisörshampo (bara det bästa är gott nog för mina bebisar ) och min kabuki o rougeborste får även lite balsam... Ja, jag är störd.
    Ärligt ??
    I´m not deaf, I´m just ignoring you!!
  • Billy och Jag

Tack Fridapida!!

Får jag besvära dig lite till? Vilka av dessa borstar tycker du är viktigast i sminkväskan? Som du inte skulle klara dig utan?

Jag har pinsamt nog bara två små penslar och en rougepensel... :P Så jag ska köpa på mig några.. Vill ha en till foundation för det känns äckligt å gegga med fingrarna och svampar känns så sunkiga... Och en snedställd borste känns som nått jag vill ha,,

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Fridapida
    Majestic skrev 2007-09-12 21:23:19 följande:
    Ärligt??
    jaaa...

Muffin ser väldigt enkel ut. Det är nog det som gör den så fin. Man får ingen wow-upplevelse precis.
Svar på tråden Smink Smink Smink!