• Fridapida

Smink Smink Smink!

Nu är hösten här och solbrännan är ett minne blott! Huden förlorar lite av sin lyster. Mina första två tips är därför:

i.d. clear/bare radiance
    blanda i foundationen eller lägg på efteråt. Huden få fin och frisk lyster omedelbart.

ACO bronze gel
    en lätt gel som ger någon nyans mörkare hud. För ansiktet - blanda i dagcremen, för kroppen - smörj in efter body lotionen.

På hösten och vintern har man ofta en mer täckande bas och för att hindra att foundationen lägger sig i porerna, speciellt runt näsan, gillar jag:

Clinique pore minimizer instant perfector
    en pudrig creme som lägger sig i porerna och ger en slät och len yta. Läggs före foundationen och gör porerna i stort sett osynliga. Tvättas lätt bort. Trolleri!

Min senaste favorit att sota med:

Devil dust Make up store
    ett snyggt mörkt lila eyedust som är lätt att jobba med. Passar dessutom utmärkt ihop med Make up stores storsäljare Muffin.

Trevlig höst!

Den förra tråden:

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m21743107.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-02 22:48:27:
    Gillar du mineralsmink? Här följer länkar till några sidor där du kan köpa mineralsmink, dessa säljer sitt eget märke.

Från USA:
    alimacosmetics.com
    everydayminerals.com
    meowcosmetics.com
    pureluxcosmetics.com

Från UK:
    lilylolo.co.uk/home.php

Eller om du vill göra ditt eget mineralsmink:
    shenet.se
    tikei.se

Jag vill även lägga in länkar till sidor där man kan köpa alla möjliga märken som inte går att få tag på i affärerna i Sverige eller inte finns där just du bor. På dessa sidor kan du även hitta dyra märken till lägre priser!

Sidor från Sverige:
    accessora.se
    beautyplanet.se
    blush.se
    eleven.se
    inezza.com
    parfym.se
    satine.se

Från USA:
    essentialdayspa.com
    makeup.com
    sasa.com
    skinstore.com
    strawberrynet.com

Från UK:
    asos.com
    harleycosmetics.com
    hqhair.com
    jerseybeautycompany.co.uk/index.php
    lookfantastic.com

• Svar på tråden Smink Smink Smink!
  • Armani
    elma skrev 2007-11-07 19:42:57 följande:
    armani: jag smörjer ut den med fingrarna, oftast pekfingern!
    Ok, då ska jag testa den imorrn. Ska bli väldans spännande!
    En vacker dag hoppas jag att du kommer för att stanna hos oss!
  • Fluffguf

Lone star state: Jag har också massor av knottror i pannan. Jag vet inte vad det beror på och jag har haft det i flera år. Det försvinner lite när jag skrubbar ordentligt, men sedan är det tillbaka efter några dagar. Men jag har märkt en liten förbättring sedan jag började med mineralsmink (använde typ aldrig foundation innan, men det tar ju inte lång tid att bara borsta på!) och pore minimizern.

Izze: Jag har inte använt färgad dagcreme, men jag blandar ibland flytande foundation med fuktighetscreme, det blir lättare och lägger sig jämnt.

• Linny
    April Mamma skrev 2007-11-07 19:51:55 följande:
    Ok..vart köper du den? Lägger du på den med borste? Är den täckande (Inte helt..men ändå täckande..)
    Jag köper den på www.everydayminerals.com. Om du är osäker på din nyans, beställ ett "sample kit" först. Då får du välja tre nyanser foundation och lite andra grejer gratis. Det kostar bara med frakten.

Sedan köpte jag ett Everydaykit. Supernöjd!

Jag lägger på med en "flocked sponge" (en slags svamp jag köpt därifrån) och kompletterar med deras foundationborste. Man kan även använda kabukin. Det blir mer eller mindre täckande beroende på hur mycket man lägger på. Jag är nöjd
  • Hallonmopeden

Linny; vilken "sort" har du (matte eller semi-matte eller nåt annat?)??? Vilket blir mest täckande? Med svamp eller borste?

• April Mamma
    Linny skrev 2007-11-07 20:12:40 följande:
    Jag köper den på www.everydayminerals.com. Om du är osäker på din nyans, beställ ett "sample kit" först. Då får du välja tre nyanser foundation och lite andra grejer gratis. Det kostar bara med frakten. Sedan köpte jag ett Everydaykit. Supernöjd!Jag lägger på med en "flocked sponge" (en slags svamp jag köpt därifrån) och kompletterar med deras foundationborste. Man kan även använda kabukin. Det blir mer eller mindre täckande beroende på hur mycket man lägger på. Jag är nöjd
    ok..tack.

Låter bra med att testa ett "sample kit"..och gratis är ju också rätt trevligt!
  • Linny
    Fluffguf skrev 2007-11-07 20:11:46 följande:
    Lone star state: Jag har också massor av knottror i pannan. Jag vet inte vad det beror på och jag har haft det i flera år. Det försvinner lite när jag skrubbar ordentligt, men sedan är det tillbaka efter några dagar. Men jag har märkt en liten förbättring sedan jag började med mineralsmink (använde typ aldrig foundation innan, men det tar ju inte lång tid att bara borsta på!) och pore minimizern. Izze: Jag har inte använt färgad dagcreme, men jag blandar ibland flytande foundation med fuktighetscreme, det blir lättare och lägger sig jämnt.
    Jag tycker tvärtemot att det tar mycket längre tid nu, när jag använder mineralsmink. Innan smörjde jag in foundation på fem till tio sekunder. Nu borstar jag runt och håller på och korrigerar för jag har nog blivit mer kräsen och så vill jag inte att det ska se mjöligt ut. Med mineralfoundation blir det jättebra om man bara är noggrann. Men man ska absolut inte lägga det innan dagkrämen sjunkit in ordentligt. Då blir det inte snyggt. Det kunde man däremot göra med den krämiga foundation jag hade innan.

Att jag ändå använder mineralmakeup är för att resultatet blir snyggare, det håller längre och jag märker att min hud och mina porer mår så mycket bättre!
  • lilja71

Linny: du som har koll på det här med mineralfoundation...när jag köpte min ID....för typ 3 år sedan så fick jag ju en genomgång hur man skulle lägga på den...men jag har ju inte använt ID så regelbundet fram till nu och då blev jag lite osäker....men ska man lägga på den med kabukin genom cirkelrörelser....eller hur gör man för att få det snyggast?

• Fluffguf
    Linny skrev 2007-11-07 20:16:52 följande:
    Jag tycker tvärtemot att det tar mycket längre tid nu, när jag använder mineralsmink. Innan smörjde jag in foundation på fem till tio sekunder. Nu borstar jag runt och håller på och korrigerar för jag har nog blivit mer kräsen och så vill jag inte att det ska se mjöligt ut. Med mineralfoundation blir det jättebra om man bara är noggrann. Men man ska absolut inte lägga det innan dagkrämen sjunkit in ordentligt. Då blir det inte snyggt. Det kunde man däremot göra med den krämiga foundation jag hade innan. Att jag ändå använder mineralmakeup är för att resultatet blir snyggare, det håller längre och jag märker att min hud och mina porer mår så mycket bättre!
    Så olika det kan vara Jag tycker att det är lättare att få jämnt med puder än flytande, jag lyckades alltid få det ojämnt så jag var tvungen att sudda och ha mig. Men det kanske har att göra med att jag lägger så lite puder Och så är jag säker på att du får ditt mycket snyggare också
  • lilja71

Jag tycker också att det blir mkt snyggare med puder men jag håller med om att det tar längre tid, i morse så hade jag bråttom och då fick det bli Kanebos Golden Glow istället. Det är en favvo för den är inte så heltäckande men ger ändå fin färg och lyster i ansiktet...men den täcker inte ojämnheter och sånt så bra.

• Linny
    Hallonmopeden skrev 2007-11-07 20:15:39 följande:
    Linny; vilken "sort" har du (matte eller semi-matte eller nåt annat?)??? Vilket blir mest täckande? Med svamp eller borste?
    Jag har "matte". Det sägs att det blir mest täckande med svamp men jag tycker faktiskt att det blir bättre med foundationborsten (ej kabukin).
    lilja71 skrev 2007-11-07 20:19:37 följande:
    Linny: du som har koll på det här med mineralfoundation...när jag köpte min ID....för typ 3 år sedan så fick jag ju en genomgång hur man skulle lägga på den...men jag har ju inte använt ID så regelbundet fram till nu och då blev jag lite osäker....men ska man lägga på den med kabukin genom cirkelrörelser....eller hur gör man för att få det snyggast?
    Alltså, jag har verkligen inte koll på detta med mineralfoundation Jag har ju bara provat en sort och var "oskuld" tills för några månader sedan på det området. Vad jag har hört så är det lite olika hur man lägger på det, från märke till märke. En del säger att man ska cirkla in det (buffa) medan andra säger att man ska svepa på det, i ansiktshårens riktning. Jag gör väl halvcirklar på kinderna. Följer kindernas rundning så att säga. Annars borstar jag mest på.. Med svampen så gör jag som man brukat göra med puder.. Inget speciellt alltså.

Men man får väl pröva sig fram och se vad som ger bäst resultat. jag vill inte ha ett "mjöligt" och pudrigt resultat utan ett naturligt. När jag cirklade med kabukin så upplevde jag att pudret la sig runt alla små pyttehårstrån i ansiktet istället för ovanpå (när jag bara sveper i en riktning) och det gjorde att man nästan såg luden ut
Svar på tråden Smink Smink Smink!