En liten katt skrev 2007-09-14 19:27:18 följande:
Ok. Det där får stå för dig. Jag tolkar det som att du skrev något du inte kunde stå för. Trevlig helg.
Arrr.. om du nu tvunget måste bråka...
Jag suckar lite lätt åt klassiska stereotyper som white-trash familjerna och de snobbigare "akademikerna". Kalla dem vad man vill, vissa stereotyper finns alltid.
Iakttagelserna kommer från den tiden då jag jobbade i butik och satt mycket i kassan.
Vissa familjer köpte godis, läsk, glass, halv- och helfabrikat, hade ett koppel av smutsiga osnutna ungar som skulle fingra på allting. Här suckar jag för att de stereotypiskt hade noll koll på ungarna, och framstod som ganska sluskiga om sanningen skall fram.
På andra änden av klass-skalan återfann man de högutbildade. Stressade familjefäder som för en gångs skull tog med sig barnen till affären. Färsk pasta, dyraste parmaskinkan och tapas-tillbehör. Trendigt och fint, Gant-skjorta och dyra glasögon. Även här suckar jag lite, eftersom det i många fall var helt tyligt hur stark statusjakten var. Dyrt är fint, och ju dyrare desto bättre. Lyckan finns bakom nästa köp, nästa bil större TV.
Så visst suckar jag lite åt folk. Det gör jag för mig själv i min ensamhet, när jag ser något tråkigt i min omgivning. Det är trist när barn inte får den uppmärksamhet de förtjänar från föräldrarna, vilket i detta fallet var den gemensamma nämnaren.
Om du inte är nöjd med denna förklaringen utan vill fortsätta sidodiskussionen, kan du väl vara vänlig och skicka ett mail/PM istället. Tack och trevlig helg.