• Fröken svår

WT-namn??????

Vad är WT-namn?? Nyfiken i en strut....

• Svar på tråden WT-namn??????
  • Mjolle

heku: Som alltid är det kul för folk att tissla och tassla. Snacka lite skit. Peka och skratta lite.

I detta fallet är det folk som döper sina barn till populära namn, i de flesta fall iallafall.
    Låt dessa människor ha sin trevliga människosyn ifred, alla är inte lika mycket värda för dem. White trash är som du själv säger, skräp, för vissa människor.
    Påminner lite om en europeisk trend som gick på sent trettiotal i något land i söder.. :)

• heku
    Mjolle skrev 2007-09-14 18:53:52 följande:
    heku: Som alltid är det kul för folk att tissla och tassla. Snacka lite skit. Peka och skratta lite.I detta fallet är det folk som döper sina barn till populära namn, i de flesta fall iallafall.Låt dessa människor ha sin trevliga människosyn ifred, alla är inte lika mycket värda för dem. White trash är som du själv säger, skräp, för vissa människor.Påminner lite om en europeisk trend som gick på sent trettiotal i något land i söder.. :)
    Skrattande
    Relax Take It Easy........Äla heilu
  • heku
    Mjolle skrev 2007-09-14 18:53:52 följande:
    heku: Som alltid är det kul för folk att tissla och tassla. Snacka lite skit. Peka och skratta lite.I detta fallet är det folk som döper sina barn till populära namn, i de flesta fall iallafall.Låt dessa människor ha sin trevliga människosyn ifred, alla är inte lika mycket värda för dem. White trash är som du själv säger, skräp, för vissa människor.Påminner lite om en europeisk trend som gick på sent trettiotal i något land i söder.. :)
    men att tycka att vissa människor är skäp, kan man tycka så?? helt ärligt?
    Relax Take It Easy........Äla heilu
  • Mjolle
    heku skrev 2007-09-14 18:56:23 följande:
    men att tycka att vissa människor är skäp, kan man tycka så?? helt ärligt?
    Skräp var väl kanske lite att ta i av mig.
    Nog tror jag väl att det förekommer ett ganska stort förakt.

Exempelvis tycker många ur överklassen att arbetslösa och socialbidragstagare skall "ta sig i kragen". Har själv hört det sägas ett par gånger... Som om det skulle få utslagna och fattiga på fötter igen. Visst saknas initiativförmåga ibland, men det känns lite hårt.

Med ett sådant tankesätt följer ofta en tendens att se ner på folk från vissa samhällsklasser.
    Jag skall inte kasta sten i glashus, jag suckar också lite lätt när jag är ute och handlar och stöter på en härlig familj med farsa med lastbilsförarmage, morsa med blonderat hår och tre-fyra snoriga och smutsiga barn. White trash brukar det kallas, men det är viktigt att tänka på att vi alla är lika värda. De gör inte som jag, och jag gör inte som dem.

Likaså suckar jag lite lätt och ler när man ser de typiska karriäristerna. Akademikerna, som de ofta kallar sig. Välutbildade med dyraste designerbågarna till glasögonen, och dyra kläder. Dyr och fin mat, för man måste unna sig lite av livets goda..

Huvudsaken är att alla är glada? Livets goda för den ena är ostbågar, för den andra är det 70% choklad.

Här sitter jag, Conny, i ett hus mitt ute på en åker. Kör Audi A4 och Volvo 940. Käkar helst spaghetti och köttfärssås. På kvällen är det godast med 70% choklad (haha, jo faktiskt) och en ISKALL Coca Cola.. Har ett arbetarjobb och ett mediajobb, samt högutbildade föräldrar.
    Vet inte riktigt vilken kategori jag hamnar i, men någon kanske vill berätta? :)
  • Moomin
    heku skrev 2007-09-14 18:50:41 följande:
    men jösses...
    Jössesa allt du vill men det finns statistik och forskning på att olika namn förekommer olika mycket i olika samhällsskikt. Det betyder inte att någon är bättre eller sämre. Bara att vi är olika och har olika smak.
  • PD77

Mjolle o heku:
    Men om vi nu inte skulle kalla namnen för WT utan bara konstatera att folk från olika "klasser" (kommer tyvärr inte på ett bättre sätt att beskriva det) döper sina barn till olika sorters namn. Det bara är så. har ni aldrig tänkt på det? Det behöver inte vara att man pekar och hånar. Man kanske bara konstaterar.
    Eller?

• En liten katt
    heku skrev 2007-09-14 18:29:37 följande:
    Men jag kan fortfarande inte fatta att folk, svensk folk dömer mig till WT pg av ett namn!Namnet Kevin har placering nr 29 på namntoppen tex. Kika in namntoppen vet jag. Otroligt många Wt mammor och pappor?Du tar upp underklassen och överklassen, allt där emellan då??
    Du får fråga de som "dömer dig till wt", jag vet ingenting om dig.

Jag nämnde inte medelklassen för jag trodde budskapet skulle gå fram ändå. Det finns nog flest Kevin i underklasse, några i medelklassen (nedre medelklassen) och sen tror jag antalet Kevinsar är färre, även om det säkerligen förekommer.

Ja men det är väl inte så konstigt at namnet hamnar högt på namntoppen när väldigt väldigt många väljer samma namn. Sen att de flesta som väljer detta namn kommer från samma samhällsskkt är väl inte så himla konstigt?

Har du nån som helst uppfattning hur befolkningen är placerad klassmässigt så skingras nog dina frågetecken.
  • Mjolle
    PD77 skrev 2007-09-14 19:10:46 följande:
    Mjolle o heku:Men om vi nu inte skulle kalla namnen för WT utan bara konstatera att folk från olika "klasser" (kommer tyvärr inte på ett bättre sätt att beskriva det) döper sina barn till olika sorters namn. Det bara är så. har ni aldrig tänkt på det? Det behöver inte vara att man pekar och hånar. Man kanske bara konstaterar. Eller?
    Om man lägger undan WT-titeln blir det bättre menar du?
    Hela white trash-begreppet bygger ju på förolämpande och hån av en "lägre stående" samhällsklass.

Självklart är olika namn populära i olika kretsar. Inte många svenskar döper sönerna till Muhammed. Inte många asiater döper sönerna till Sven-Johan.

Att "konstatera" vad som är white trash eller ej, är att med eller mindre direkt peka ut vad som är "fel" eller mindre värt.
    Går inte riktigt att kalla någon för White Trash utan att vara förolämpande.
  • En liten katt
    heku skrev 2007-09-14 18:49:36 följande:
    mmhhh, men att placera mig och min familj i ett fack, utan fakta utan bara pg av namnet på min stora pojk,tycker jag är helt otroligt fjantigt... det kanske är mammorna som ska sitta i sandlådan istället för barnen?? Och jag bor på ett område med bara en massa svenssons, och alla ropar på sina kevins???
    Vlka placerar just dig i ett fack?

Du skulle kunna vara miljardärska, jag har ingen som helst aning.

Bara för att jag tror att de flesta Kevins kommer från arbetarklassen betyder inte det att jag tror att exakt ALLA gör det.
  • Mjolle

Jag ser inte många trådar om mellanklassnamn eller namn som är vanliga hos höginkomsttagare... :)

Svar på tråden WT-namn??????