• Fröken svår

WT-namn??????

Vad är WT-namn?? Nyfiken i en strut....

• Svar på tråden WT-namn??????
  • heku

omedveten underklass= Någon som lever på socialbidrag och är nöjd med det???

Relax Take It Easy........Äla heilu
  • Mjolle

En liten katt skrev 2007-09-14 20:30:40 följande:

Vad skulle du vilja använda för ord? Vi måste ju ha benämningar för fenomen i vårt samhälle, annars kan vi inte tala om dem. Har du något mer passande? Jag menar att arbetarklass inte räcker då "white trash" ofta syftar till obildade människor utan större politisk och social medvetenhet. Många människor i arbetarklassen är raka motsatsen.
    Jag håller med dig, men sättet många talar om vissa samhällsgrupper är tråkiga, som om de vore - just som namnet antyder - skräp.
  • PD77
    heku skrev 2007-09-14 20:33:49 följande:
    omedveten underklass= Någon som lever på socialbidrag och är nöjd med det???
    Ja typ. Någon som inte intresserar sig för omvärlden, barnuppfostran osv.
  • PD77
    Mjolle skrev 2007-09-14 20:22:24 följande:
    Haha, jag säger då det... Skall försöka återvända till ämnet då. Tråkigt är det med hela white trash-syndromet. Samma personer som kallas white trash brukade väl mest kallas sluskar innan white trash-stämpeln kom till Sverige med Jerry Springer och allt sådant.Tycker det låter lite trist, omedveten underklass låter inte mycket bättre. På något vis får jag vibbar till "untermensch", och det är inte alls några roliga vibbar.
    Omedveten ointresserad klass? Är det bättre?
    Vet inte vad man ska säga? Jag vet, du vill inte ha klasser och att man sätter folk i fack. Men folk är ju olika, det betyder inte att man är mindre värd, bara olika. Överklass = snobbar, medelklass = tråkiga, arbetarklass = också tråkiga, Wt = stökiga. Alla har sina negativa sidor.
  • heku
    PD77 skrev 2007-09-14 20:50:34 följande:
    Omedveten ointresserad klass? Är det bättre? Vet inte vad man ska säga? Jag vet, du vill inte ha klasser och att man sätter folk i fack. Men folk är ju olika, det betyder inte att man är mindre värd, bara olika. Överklass = snobbar, medelklass = tråkiga, arbetarklass = också tråkiga, Wt = stökiga. Alla har sina negativa sidor.
    apropå fack och klass, medelklass och arbetarklass, skillnad?
  • En liten katt
    Mjolle skrev 2007-09-14 20:45:23 följande:
    En liten katt skrev 2007-09-14 20:30:40 följande:
    Jag håller med dig, men sättet många talar om vissa samhällsgrupper är tråkiga, som om de vore - just som namnet antyder - skräp.
    ja precis.

Därför efterlyser jag ett annat begrepp. Jag blir tossig på det här uttrycket "white trash" men jag vet inte vad jag ska använda när jag talar om det faktiskt existerande fenomenet.

Gillar ni oou?

Eller har någon ett bättre begrepp? Underklass? Tveksamt va?
  • En liten katt
    PD77 skrev 2007-09-14 20:50:34 följande:
    Omedveten ointresserad klass? Är det bättre? Vet inte vad man ska säga? Jag vet, du vill inte ha klasser och att man sätter folk i fack. Men folk är ju olika, det betyder inte att man är mindre värd, bara olika. Överklass = snobbar, medelklass = tråkiga, arbetarklass = också tråkiga, Wt = stökiga. Alla har sina negativa sidor.
    Pyttsan! Arbetarklassen är inte tråkig, arbetarklassen är stolt!
  • Mjolle

En liten katt skrev 2007-09-14 20:56:47 följande:

Pyttsan! Arbetarklassen är inte tråkig, arbetarklassen är stolt!
    Jag vågar nästan påstå att arbetarklassen är allt annat än tråkig. De som är närmst jorden brukar ha roligast på sina fester.

Ju högre upp på den samhälleliga näringskedjan man vandrar, desto fler tvång och stelhet finns att hitta. Nobelmiddan? Tjo vad det var livat i holken i lördags.. ;)
    Frack och liknande har ju sin charm, men ge mig en härlig fest med mycket öl, god mat och trevliga människor... så är jag nöjd!
  • PD77
    heku skrev 2007-09-14 20:53:19 följande:
    apropå fack och klass, medelklass och arbetarklass, skillnad?
    För mig är det nog: medelklass = akademiker
    Arbetarklass = arbetare
    Nåt sån't.
  • heku
    En liten katt skrev 2007-09-14 20:53:31 följande:
    ja precis. Därför efterlyser jag ett annat begrepp. Jag blir tossig på det här uttrycket "white trash" men jag vet inte vad jag ska använda när jag talar om det faktiskt existerande fenomenet.Gillar ni oou?Eller har någon ett bättre begrepp? Underklass? Tveksamt va?
    fattar vad du menar...menmen, människor som lever under soc och nöjer sig??
Svar på tråden WT-namn??????