• Fröken svår

WT-namn??????

Vad är WT-namn?? Nyfiken i en strut....

• Svar på tråden WT-namn??????
  • Röda

ÖK-namn då? (Överklassnamn)

Ebba
    Alexander

• xxmeyaxx
    Röda skrev 2007-09-13 22:03:50 följande:
    ÖK-namn då? (Överklassnamn)EbbaAlexander
    Absolut inte Alexander.

Börja prata om Carl istället. Där har vi ÖK
    När man föder barn får man en extra hjärna. Man blir tydligen jättesmart då. *Ironi?*
  • Cammie86

Gabriella S skrev 2007-09-13 21:58:54 följande:

Nja - jag har svårt att tänka mig medelklassföräldrar som döper sin dotter efter ett ABBA-barn, faktiskt... Men Linda har ju alltid funnits med, mer eller mindre. Jag har inte kollat upp det nu, men jag gissar att det kommer från gamla namn som Rosalinda etc.
    Jag menade att Linda blev ett sånt vanligt namn att alla knappast gav det för att Agnetas dotter heter så. Linda blev ett namn son inte stannade i WT-kateogrin, det är min åsikt i alla fall.
  • Gabriella S

Alexander är inte något typiskt överklassnamn i Sverige. Jag skulle säga:

Carl och ett antal dubbelnamn med Carl-
    Fredrik
    Eric
    Johan
    Philip (med den stavningen)
    Gustaf
    Oscar
    Henric

Och sedan finns det vissa släkter som har sina egna släktnamn som kommer tillbaka. I dom släkterna hittar man bl.a.:

Truls
    Peder
    Jacob
    Marcus

• Cammie86

ÖT:

Isabella
    Louise
    Carolina
    Hedvig
    Antonia

• Gabriella S
    Cammie86 skrev 2007-09-13 22:09:22 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-13 21:58:54 följande:
    Jag menade att Linda blev ett sånt vanligt namn att alla knappast gav det för att Agnetas dotter heter så. Linda blev ett namn son inte stannade i WT-kateogrin, det är min åsikt i alla fall.
    Så menar jag också! Medelklassföräldrarna kan ju ha hittat det i en namnbok, eller blivit inspirerade någon annanstans, utan att ha en tanke på ABBA-Agnethas dotter.

Men nu har jag en känsla av att Linda har sjunkit rejält, efter Linda Rosing och även ett par andra kända Lindor av hennes typ.
  • Cammie86

Gabriella S skrev 2007-09-13 22:14:26 följande:

Så menar jag också! Medelklassföräldrarna kan ju ha hittat det i en namnbok, eller blivit inspirerade någon annanstans, utan att ha en tanke på ABBA-Agnethas dotter.Men nu har jag en känsla av att Linda har sjunkit rejält, efter Linda Rosing och även ett par andra kända Lindor av hennes typ.
    Okej, då förstår jag dig!
  • Sötling

Vad tycker ni om Chaspher då? Uttalas Kasper och inte 'Schjasffer' som man kanske kunde tro...

Det är faktiskt en gammal bekant som jag stötte ihop med efter 10 år som döpt sin son till just det namnet. Tänk vilka problem den stackars gossen kommer få när han växer upp med alla som kommer stava och uttala namnet fel.

Och bekantingen är faktiskt mekaniker!

• idiblon

Chaspher. Jag ryser. Det ilar i benmärgen. Jösses.

• Sötling

Trodde faktiskt inte det var sant först... men tyvärr är det faktiskt det!

Svar på tråden WT-namn??????