• Fröken svår

WT-namn??????

Vad är WT-namn?? Nyfiken i en strut....

• Svar på tråden WT-namn??????
  • En liten katt
    PoodleMy skrev 2007-09-13 22:47:33 följande:
    Du läste mitt inlägg korrekt.
    Ja jag önskar också att vi inte hade några klasser. Tyvärr är det inte så. Och det måste man kunna tala om. Det är ett första steg mot att minska skillnaderna.
  • lindaha

Det är bara att öppna ögonen och acceptera att vi har samhällsklasser. Det har alltid varit så och kommer förmodligen också alltid att vara så.

Och inom klasserna så finns det namn som är mer populära än andra. Och eftersom dom namnet representerar de sammhällsklasserna så blir namnet per automatik wt.

Om vi tar namnet Liam tex.

Liam är väldigt populärt hos många yngre och outbildade.
    Det är ett faktum att många av dom barnen, absolut inte alla, kommer att ha en mindre bra uppväxt och hamna inom de kriminella och outbildade kretsarna.
    Därför kommer säkert många företag och liknande ha en viss syn på de som heter Liam. De är helt enkelt vana vid att de kanske inte är så bra.
    Alltså blir man faktiskt dömd för enbart sitt namn.
    Och ja det är dumt och det är orättvist men det är så världen fungerar, alla har fördomar.

Så på ett sätt förstår jag att man kanske inte väljer Liam eller liknande namn till sina barn för att kunna ge dom bättre möjligheter i framtiden.
    Jag skulle själv inte vilja döpa mitt barn till några av de här namnen pga att jag inte vill att mitt barn ska bli dömd just enbart pga sitt namn.

Detsamma gäller för utländska namn, som mohammed och liknande.
    Aldrig att jag skulle döpa mitt barn till något utländskt, då många arbetsgivare bara läser på namnet, ser att det är utländskt och sen bara lägger ifrån sig papprena och kollar på nästa.
    Det är svårare att få jobb med sådana namn helt enkelt och det är ingenting jag önskar mitt barn

• En liten katt
    Cammie86 skrev 2007-09-13 22:47:53 följande:
    Jag förstår hur du menar och det finns ju avsolut inga regler över vad som skulle kunna räknas som white trash. Benämningen låter ju också väldigt negativ, arbetarklassnamn skulle kanske vara mer passande. Men det kan vara kul att diskutera vad som skulle räknas till WT eller inte eftersom det är tydligt att t.ex. unga outbildade ger en viss typ av namn. Och fastän det inte finns några regler, så är man ofta överens om vilka namn som skulle räknas dit, vilket ju visar på att finns sådana namn?
    Näj oou heter det!
  • En liten katt
    Cammie86 skrev 2007-09-13 22:59:43 följande:
    Nu förstod jag inte???
    oou-namn säger vi på svenska. Inte wt-namn.
  • En liten katt

(kolla inlägg 44 i denna tråd)

• IHateYourFace

Egentligen är de väl inte det faktum att vi har olika samhällsklasser som är problemet (?) utan att folk dömer andra för att de har en annan bakgrund.

• Gabriella S
    PoodleMy skrev 2007-09-13 22:41:24 följande:
    Vem sjutton bestämmer över vad "andras" namn är el inte är? Namn är namn vad det än vara må.Detta som en del kallar WT.Är så urbota löjligt så det är inte sant!
    Det är förstås ingen som "bestämmer" någonting. Men nu är det här ett diskussionsforum, och då får man skriva vad man har observerat under sitt liv. Under kontakt med olika människor.

Jag har rört mig bland både "hög" och "låg", och jag VET att det finns klara skillnader mellan vilka namn de bär.
  • Rhea
    Gabriella S skrev 2007-09-13 21:58:54 följande:
    Nja - jag har svårt att tänka mig medelklassföräldrar som döper sin dotter efter ett ABBA-barn, faktiskt... Men Linda har ju alltid funnits med, mer eller mindre. Jag har inte kollat upp det nu, men jag gissar att det kommer från gamla namn som Rosalinda etc.
    Jag var på kyrkogården igår, och såg då en gravsten som tillhörde en Linda, född på 1800-talet. Har inte tänkt på just det namnet, men det måste ha varit väldigt annorlunda då?
    Linda-boomen var ju i min generation, precis som Jenny som jag heter. (Fast jag har WT-stavning då då..  )
    Men Jenny vet jag iaf att det funnits väldigt länge.

Jag tycker det är väldigt intressant med namn, hur det än ligger till vad det gäller klasstillhörighet.
    Hittade en Exy där på kyrkogården, det kan väl aldrig ha varit modernt?
    Nu måste jag googla! Lite OT kanske...
  • Gabriella S
    Cammie86 skrev 2007-09-13 22:47:53 följande:
    Jag förstår hur du menar och det finns ju avsolut inga regler över vad som skulle kunna räknas som white trash. Benämningen låter ju också väldigt negativ, arbetarklassnamn skulle kanske vara mer passande. Men det kan vara kul att diskutera vad som skulle räknas till WT eller inte eftersom det är tydligt att t.ex. unga outbildade ger en viss typ av namn. Och fastän det inte finns några regler, så är man ofta överens om vilka namn som skulle räknas dit, vilket ju visar på att finns sådana namn?
    Nä - arbetarklass är inte samma som WT. Även om de flyter ihop mer i de yngre generationerna, än i de äldre där de allra flesta inte hade möjlighet att utbilda sig längre än folkskolan - hur begåvade och ambitiösa de än var.
Svar på tråden WT-namn??????