• Iorlover

spyfobi!!!!!

Nu har dagis o skola börjat o alla sjukdommer kommer! Hörde att en tjej gått hem från sonens dagis i torsdags efter en kräka!
    Så var den dagen förstörd...känner efter, ångest, stenkoll på sonen mm.
    Finns det flera än jag med denna totala skräck för magsjuka? Kan knappt skriva ordet!

• Svar på tråden spyfobi!!!!!
  • Buddaboll

PillanE; Tror inte att ni kan begära att förskolan skall hålla stängd för att det gått magsjuka en vecka! HAr aldrig hör något sådant.
    På barnens förskola har det varit i över en månad och varit på lite olika avd, och aldrig varit tal om att man skulle stänga.
    På mitt jobb (är förskollärare hade vi magsjuka i nästan 6 månader och vi stängde inte heller, fick inte ens kräva att syskon till magsjuka barn skulle vara hemma, därför gick det bara runt runt.

Så dessvärre tror jag inte att man lär stänga för 1 veckas magsjuka, det är ju inget ovanligt.

• Lenis80

Det måste man väl kunna kräva att syskon till magsjuka barn SKA vara hemma..det måste ju höra till förnuftigt vett..
    vi var ju magsjuka nu och jag hade alla tre hemma tills 48 timmar hade gått..nu blev ingen av barnen sjuka men ändå.

• PillanE

Buddaboll: Fick ni inte ens begära att syskon till magsjuka skulle vara hemma? På vår förskola är det en regel att om någon i familjen är magsjuk så skall alla vara hemma. Sen går den ju givetvis inte att kontrollera. Det är kanske inte alltid som alla talar om att de har magsjuka utan kanske skyller på VAB av någon annan anledning.

Pernilla

• Stargirl
    PillanE skrev 2007-12-07 14:42:15 följande:
    på mina döttrars dagis har det gått magsjuka i drygt en vecka och går fortfarande fram & tillbaka mellan avdelningarna.De har som tur var inte varit där under denna tid pga VAB (förkylning/hosta) och att min syster ställt upp som barnvakt & lediga dagar hos oss föräldrar. Men på måndag måste vi nog lämna dem... annars lär vi väl upplevas som UFO:n.Jag skulle önska att Kommunen stängd förskolan under t.ex måndagen & tisdagen för att få bukt med detta. Kan man begära det av rektor/kommunen? Vad tycker ni?På det sättet kan man ju komma åt problemet & få slut på smittspridningen.Pernilla
    Nej det går inte att rekomendera. Kommunen måste erbjuda barnomsorg till alla barn (undataget är planeringsdagar) då skulle man ju eventuellt få stänga flera ggr per termin och kanske flera ggr per vecka och hur skulle det bli??
    Nu har hon gått sina första steg *stolt*
  • Buddaboll

Nix vi fick inte begära detta för våran chef, då det inte ansågs nödvändigt. Alltså hade vi syskonen till magsjuka barn i huset. Något som jag personligen tycker är hel kansigt.

• MammaHela

Min mamma jobbar på ett dagis, och de fick stänga 1 dagar för att sanera för magsjuka och för att alla barn skulle bli friska.

Men då hade det gått runt runt i 3 månader och det fanns inte enda fast personal på dagis. På det dagiset så lämnar folk sina barn även om de har kräkits på natten

Min mamma har den turen att aldrig få magsjuka, hon är 52 år och har aldrig i hela sitt liv haft magsjuka.

mammahela.bilddagboken.se ♥ Nu är Liv här ♥
  • zasata

ucsh jag tror dottern e kass..
    kräktes lite i morse och e nu lös i magen oc bytt 4abajs blöjer idag..

• MammaHela
    zasata skrev 2007-12-07 18:25:53 följande:
    ucsh jag tror dottern e kass..kräktes lite i morse och e nu lös i magen oc bytt 4abajs blöjer idag..
    Fast när hon är så liten som hon är så är det säkerliogen INTE magsjuka, så små barn blir lösa i magen av allt möjligt, tänder om de är snoriga osv osv osv

och att kräkas är inget ovanligt om det inte kommer kaskader och hela tiden efter hon har ätit nått..
    mammahela.bilddagboken.se ♥ Nu är Liv här ♥
  • zasata

hoppas verkligen det.. e livrädd nu,. måste ju liksom byta blöjan ändå..
    men jag har ringt och ska börja kbt på frdag om en vecka! hoppas verkligen det kan dempa ångesten på nått sätt, hjälpa med det

MammaHela skrev 2007-12-07 18:35:22 följande:
    Fast när hon är så liten som hon är så är det säkerliogen INTE magsjuka, så små barn blir lösa i magen av allt möjligt, tänder om de är snoriga osv osv osvoch att kräkas är inget ovanligt om det inte kommer kaskader och hela tiden efter hon har ätit nått..
  • Frosk

Hej! Vad jobbigt att dottern är dålig. Min dotter blev har blivit bra igen och vi är friska än så länge. Vågar inte känna mig helt säker ännu, men nästan. Så man har kanske tur och slipper åka på det varje gång

Hoppas det går bra med kbt! Du måste berätta mer om det sen.

Svar på tråden spyfobi!!!!!