• Iorlover

spyfobi!!!!!

Nu har dagis o skola börjat o alla sjukdommer kommer! Hörde att en tjej gått hem från sonens dagis i torsdags efter en kräka!
    Så var den dagen förstörd...känner efter, ångest, stenkoll på sonen mm.
    Finns det flera än jag med denna totala skräck för magsjuka? Kan knappt skriva ordet!

• Svar på tråden spyfobi!!!!!
  • Buus85

Pepa77 skrev 2007-12-04 09:31:59 följande:

Såg nån nämnde rotavirus. Skulle verkligen hoppas att de fick vaccin mot det här. För det är verkligen hemskt!!! Vill inte skrämma upp någon. Men jag o lillkillen hade det i februari. Sitter i ca en vecka, o man vill verkligen dö. Skalade äpplen, o gärna fått bli lite bruna lugnar magen när man har magsjuka. Kräksjuka vet jag inte... Men det hjälper. Älskar äpplen sen dess.  
    Spydde inte du när du hade magsjukan? DU skriver att du åt äpplen mot det, men det kanske inte hjälper om man spyr, eller?
  • mal

Ett tips: Shoppa alla julklappar på nätet. Det kommer jag göra för jag vägrar utsätta mig för mer vks-risk är nödvändigt.

Iorlover skrev 2007-12-03 13:18:37 följande:
    Skulle jag gärna gjort men lyckas inte riktigt få till det med ekonomin. Skulle lagt undan så man har innan o så. Men i år har jag handlat mycket via nätet.Sen är jag ute i friska luften o går ett par mil i veckan, inbillar mig att det hjälper mig att stå emot!
  • Pepa77

Stargirl: Jag frågade här o beskrev avföringen, o fick då svaret rotavirus. Lukten går ej att beskriva. Man blir lös, o det är gulaktigt.
    http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/rotavirusinfektion/

Buus85: Klarade mig från att spy, men mådde illa. När jag tänker efter så var det på vippen att jag skulle spy, när jag hade rotaviruset, men det lana efter ca en timme, försökte knapra i mig äpplet. Går sakta, så den hinner gulna. Illamåendet gick över.
    men i det tillstååndet ville! jag faktiskt spy. Man vet ju att man mår bättre efteråt. Inbillar jag mig i a fall. 

• Stargirl
    Pepa77 skrev 2007-12-04 12:12:59 följande:
    Stargirl: Jag frågade här o beskrev avföringen, o fick då svaret rotavirus. Lukten går ej att beskriva. Man blir lös, o det är gulaktigt.www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/rotavi.../Buus85: Klarade mig från att spy, men mådde illa. När jag tänker efter så var det på vippen att jag skulle spy, när jag hade rotaviruset, men det lana efter ca en timme, försökte knapra i mig äpplet. Går sakta, så den hinner gulna. Illamåendet gick över.men i det tillstååndet ville! jag faktiskt spy. Man vet ju att man mår bättre efteråt. Inbillar jag mig i a fall. 
    Oki fast det är inget säkert sätt att bestämma vilket virus det är. Alltså FL är bra men så bra är den inte att folk kan diagnostisera virus på lukt beskrivning. Det krävs lab tester även för utbildad sjukvårdspersonal för att veta säkert.
  • jezzie

Läser här ibland men försöker inte kika in för mycket, det finns nog många saker som gör en påmind om denna hemska sjukdom iaf. Är hemma, fl med minsta sonen så nu har jag haft hemma den stora från dagis ett par dagar för de har misstänkt att det finns magsjuka där. Undrar hur det sk gå sen då vi båda ska jobba, blir ju svårt att hålla hemma barnen i förebyggande syfte då....

Har frågat förr, men finns det någon bevisad effekt av att äta semopers magdroppar, alltså att man står emot magsjuka bättre???

• SaramedM

Samma med mig, försöker att inte läsa så mycket

Jag ger M magdropparna för att hon alltid har haft problem med magen och det är en enorm skillnad!
    Jag hoppas också att de har effekt mot magsjuka, men det vet jag inte

jezzie skrev 2007-12-04 12:40:20 följande:
    Läser här ibland men försöker inte kika in för mycket, det finns nog många saker som gör en påmind om denna hemska sjukdom iaf. Är hemma, fl med minsta sonen så nu har jag haft hemma den stora från dagis ett par dagar för de har misstänkt att det finns magsjuka där. Undrar hur det sk gå sen då vi båda ska jobba, blir ju svårt att hålla hemma barnen i förebyggande syfte då.... Har frågat förr, men finns det någon bevisad effekt av att äta semopers magdroppar, alltså att man står emot magsjuka bättre???
  • Iorlover

Var på lasarettet idag. Så gick jag på toa, frid o fröjd med handspriten i högsta hugg! Sen skulle jag gå ut o vid ingången står en stackars pojke med världens spya på golvet och sin förtvivlade pappa brevid!!!!
    Hjälp!!!!! Gissa vem som fick brottom hem?

• zasata

ucsh fy, men det är nog ingen fara. var säkert bara nån medecin han inte tålde. dom tar ju inte in "magsjuka" folk direkt!

Iorlover skrev 2007-12-04 14:32:03 följande:
    Var på lasarettet idag. Så gick jag på toa, frid o fröjd med handspriten i högsta hugg! Sen skulle jag gå ut o vid ingången står en stackars pojke med världens spya på golvet och sin förtvivlade pappa brevid!!!!Hjälp!!!!! Gissa vem som fick brottom hem?
  • Buddaboll

Zasata; man tar visst in magsjuka personer på sjukhus.
    JAg har bla varit in med min son när han var magsjuk och inte nes orkade lyfta huvudet från sängen och även en kompis till mig fick åka in med sin son då han var rejält dålig.
    Hade även en x- pojkvän som blev jätte dålig, (han var desutom bodybuilder och vägde 100kg) och han blev så dålig att han svimmande av hemma, och när jag då ringde sjukvårdsupplysningen så sa de att om jag kände att jag inte orkade med att ansvara för honom hemma så skulle jag ta ambulans in med honom, så skulle de hjälpa honom på sjukhuset. Men som tur var svimmade han inte av mer.
    Så man tar visst in magsjuka/vks personer på sjukhus för vård om det behövs.

Här är vi klarat av ett magsjukt barn, pepper pepper klarade vi osss övriga,men det är tur att maken är snäll och tar allt, städniong och tar hand om den sjuka (även mig om jag blir sjuk), då jag absolut inte klarar av kräk i någon form, varken magsjuka, åksjuka eller fyllesjuka.

• zasata

men det e på sepciella avdelningar osv..

Svar på tråden spyfobi!!!!!