• Iorlover

spyfobi!!!!!

Nu har dagis o skola börjat o alla sjukdommer kommer! Hörde att en tjej gått hem från sonens dagis i torsdags efter en kräka!
    Så var den dagen förstörd...känner efter, ångest, stenkoll på sonen mm.
    Finns det flera än jag med denna totala skräck för magsjuka? Kan knappt skriva ordet!

• Svar på tråden spyfobi!!!!!
  • Stargirl
    Buus85 skrev 2007-12-05 12:37:21 följande:
    Stargirl skrev 2007-12-05 12:17:34 följande:Nej men jag tänkte mer innan personen kräks, då kan det ju inte finnas några kräkpartiklar i munnen/salivet?Sen så är det nog rätt klart att man inte hånglar med nån som spytt, förhoppningsvis.
    Precis, magsjuka är till skillnad från förkylning inte smittsamt innan det brytit ut enligt experter.
  • fialotta75

Som jag skrev tidigare så härjar magsjukan på dagis så nu har jag varit och inhandlat div. bra-å-ha-hemma-mat ifall vi skulle bli sjuka. Coca-cola, äpple, proviva, skorpor, bananer och yoggi. Har jag glömt något? (Självklart har jag redan tagit 10 pepparkorn idag.)Ska hämta sonen tidigare idag och hålla honom hemma resten av veckan. Synd bara att hans bröder måste vara i skolan, hade gärna hållt dom hemma också.

• Tesssan82

Hejhej!!
    här är en till med fobi!! '
    Pratade nyss med min granne och där härjar magsjukan, pratade med min mamma och där har min syster oxå åkt på skiten...
    Vi hade en lättre sväng med sjukan för ca. 3 veckor sedan.. men jag klarde mig! enda gången på 7år... Men då blev sambon sjuk istället han som klarat sig alla 7 åren!
    Jaja... NU hoppas jag att det snart finns ett vaccin att ta, för denna fobi tar knäcken på en... jag får även fobi för att sova, är livrädd att vakna av en kräka fån mig eller någon av barnen som kräks på en... men men... Alla säger det går ju över... men har man fobi så har man..
    Ne, nu skall jag på jobbet! Hoppas att dom klarar sig iår! Jobbar på ett sjukhem.. Skall proppa i mig 10 vitpeppar innann jag far dit!
    Ha det så bra ni kan alla emetofober!!
    Styrkande kramar till er alla!

• zasata

jag har funderat på en sak.

om min sambo skulle bli magsjuk, inte spy utan bara får diarré. om jag blir smittad då, hur stor är risken att jag skulle spy eller "bara" få diarré?

• Lenis80
    zasata skrev 2007-12-07 00:18:25 följande:
    jag har funderat på en sak. om min sambo skulle bli magsjuk, inte spy utan bara får diarré. om jag blir smittad då, hur stor är risken att jag skulle spy eller "bara" få diarré?
    Det där är ju så olika visas får diarre och vissa kräks..men det lutar väl mest åt diarre tycker jag.
  • MiaS82

jag tror på att de blir diarré
    dom säger att magsjukan som går denna gången är nästan bara diarré o att man inte mår illa  men
    det kanske bara är här omkring...
    jag äter vitpepparkor för att lugna mig o städar toa ofta o spritar händerna o tvättar dom ofta så klart  ..
    mer kan jag nog inte göra...

jag har funderat på en sak. om min sambo skulle bli magsjuk, inte spy utan bara får diarré. om jag blir smittad då, hur stor är risken att jag skulle spy eller "bara" få diarré?
  • Stargirl
    Alla reagerar olika. Vissa kräker aldrig och får diarrè andra kräker massor och får diarrè. Det beror på hur man brukar regaera på magvirus.
    Nu har hon gått sina första steg *stolt*
  • PillanE

på mina döttrars dagis har det gått magsjuka i drygt en vecka och går fortfarande fram & tillbaka mellan avdelningarna.

De har som tur var inte varit där under denna tid pga VAB (förkylning/hosta) och att min syster ställt upp som barnvakt & lediga dagar hos oss föräldrar. Men på måndag måste vi nog lämna dem... annars lär vi väl upplevas som UFO:n.

Jag skulle önska att Kommunen stängd förskolan under t.ex måndagen & tisdagen för att få bukt med detta. Kan man begära det av rektor/kommunen? Vad tycker ni?

På det sättet kan man ju komma åt problemet & få slut på smittspridningen.

Pernilla

• Buddaboll

Stargirl; din teori kan omöjligt stämma. för 2002 var min mamma, min bror och min sons pappa hemma hos oss, en person på brorsan jobb hade spytt tidiage på dagen, utomhus, brorsan hade ej varit närvarande just då.
    Sedan träffas brorsan, min mamma och min sons pappa hemma hos oss på kvällen, Ingen direkt närkontakt mellan dem, utan de pratar som vuxna gör och på natten blir de alla sjuka i vinter kräksjukan, dvs kräkningar, diarre och feber!
    jag och sonen klarade oss konstigt nog.

Men med din teori skulle de inte kunnat bli sjuka, så jag tror visst att det kan smitta innan det bryter ut!

Svar på tråden spyfobi!!!!!