• Iorlover

spyfobi!!!!!

Nu har dagis o skola börjat o alla sjukdommer kommer! Hörde att en tjej gått hem från sonens dagis i torsdags efter en kräka!
    Så var den dagen förstörd...känner efter, ångest, stenkoll på sonen mm.
    Finns det flera än jag med denna totala skräck för magsjuka? Kan knappt skriva ordet!

• Svar på tråden spyfobi!!!!!
  • Lenis80
    Frosk skrev 2007-12-05 10:33:02 följande:
    Usch och fy! Dottern har spytt fyra gånger i natt! Som tur var hade jag bokat tvättstuga så vi får rent allt kräk, men shit..jag är livrädd nu!
    Stackars dig men god handhygien så ska det nog gå bra...Jag vart iaf oxå smittad av sambon så nu ligger man här ensam med tre barn...
  • mal

Oj vad jobbigt. Är barnen också sjuk? Känns det ok, eller ångest hela tiden? Vet du "hur" du blev smittad? Använde samma toa eller kom det via luften tror du?

Lenis80 skrev 2007-12-05 10:47:27 följande:
    Stackars dig men god handhygien så ska det nog gå bra...Jag vart iaf oxå smittad av sambon så nu ligger man här ensam med tre barn...
  • Frosk

tack tjejer. Men med vinterkäksjuka ska man väl ha feber och så med? Dottern verkar pigg nu och har velat dricka lite och så. vi får se om det kommer upp igen.

Lenis80 är du kräksjuk och ensam med tre barn? Går det??

• Buus85
    Frosk skrev 2007-12-05 10:52:51 följande:
    tack tjejer. Men med vinterkäksjuka ska man väl ha feber och så med? Dottern verkar pigg nu och har velat dricka lite och så. vi får se om det kommer upp igen.Lenis80 är du kräksjuk och ensam med tre barn? Går det??
    Har hon blivit sjuk nu altså? Usch va trist.
    Du får satsa på att tvätta händerna noga o käka massa vitpeppar, brukar funka! Håller tummarna för att du klarar dej!
  • SaramedM

Panik...
    En tjej kräktes just här och har gått hem nu

Det känns som säkert att någon mer blir sjuk och smittar mig eller att hon smittade mig

Jag klarar inte att se min dotter lika sjuk som i fjol igen

• milla2

hur smittar kräk å magsjukan genom luften eller direkt kontakt?

• Stargirl
    milla2 skrev 2007-12-05 11:47:35 följande:
    hur smittar kräk å magsjukan genom luften eller direkt kontakt?
    Det som smittar är partiklar ur kräket eller avföringen. Det räcker med få partiklar så de är precis som alla virus inte eynliga för ögat. Så viruset kan sitta på handtag, leksaker, pengar, bankomaten osv. Att smittan är luftburen på vissa virus som Noro virus (vinterkräksjukan) har det pratats om men jag vet inte om det finns bevis för det. Partiklarna kan ju färdas i luften men då i samband med en kräkning eller diarrè.
  • Buus85

Stargirl:

Så då ska det va säkert o hångla med en person som får kräksjukan inom 2 timmar? MAn blir inte smittad genom kyssar/hångel, utan bara genom kräkningar o bajs, eller?

Sen om man hånglar med nån som spytt så är ju risken rätt stor, men jag menar innan personen har kräks.

• Stargirl
    Buus85 skrev 2007-12-05 12:14:50 följande:
    Stargirl:Så då ska det va säkert o hångla med en person som får kräksjukan inom 2 timmar? MAn blir inte smittad genom kyssar/hångel, utan bara genom kräkningar o bajs, eller?Sen om man hånglar med nån som spytt så är ju risken rätt stor, men jag menar innan personen har kräks.
    Ja alltså det finns ju en väldigt stor risk att du får i dig en massa kräkpartiklar eftersom det krävs så liten mängd. Det kan ju komma in i kroppen genom andra slämhinnor än genom munnen som näsan och ögonen. Så jag skulle inte rekomendera hångel med en magsjuk person. Det är alltså inte personens saliv som smittar utan bara viruspartiklar som sitter i kräk och avföring men att veta att det inte finns rester i salivet kan ju ingen garantera om inga prover tas.
  • Buus85

Stargirl skrev 2007-12-05 12:17:34 följande:

Ja alltså det finns ju en väldigt stor risk att du får i dig en massa kräkpartiklar eftersom det krävs så liten mängd. Det kan ju komma in i kroppen genom andra slämhinnor än genom munnen som näsan och ögonen. Så jag skulle inte rekomendera hångel med en magsjuk person. Det är alltså inte personens saliv som smittar utan bara viruspartiklar som sitter i kräk och avföring men att veta att det inte finns rester i salivet kan ju ingen garantera om inga prover tas.
    Nej men jag tänkte mer innan personen kräks, då kan det ju inte finnas några kräkpartiklar i munnen/salivet?

Sen så är det nog rätt klart att man inte hånglar med nån som spytt, förhoppningsvis.
Svar på tråden spyfobi!!!!!