• Iorlover

spyfobi!!!!!

Nu har dagis o skola börjat o alla sjukdommer kommer! Hörde att en tjej gått hem från sonens dagis i torsdags efter en kräka!
    Så var den dagen förstörd...känner efter, ångest, stenkoll på sonen mm.
    Finns det flera än jag med denna totala skräck för magsjuka? Kan knappt skriva ordet!

• Svar på tråden spyfobi!!!!!
  • Buus85

Pepa77 skrev 2007-12-04 12:12:59 följande:

Stargirl: Jag frågade här o beskrev avföringen, o fick då svaret rotavirus. Lukten går ej att beskriva. Man blir lös, o det är gulaktigt.www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/rotavi.../Buus85: Klarade mig från att spy, men mådde illa. När jag tänker efter så var det på vippen att jag skulle spy, när jag hade rotaviruset, men det lana efter ca en timme, försökte knapra i mig äpplet. Går sakta, så den hinner gulna. Illamåendet gick över.men i det tillstååndet ville! jag faktiskt spy. Man vet ju att man mår bättre efteråt. Inbillar jag mig i a fall. 
    Skönt att du slapp spy iallafall, fast ibland kanske det är skönare o göra det som du skriver!
    Bra länk förresten, läste att det kan komma ett barnvaccin mot kräksjukan. Lätt att min dotter ska ta det då! Det vore ju helt fantastiskt.
  • Lenis80

Ja han kräks och jag är på helspänn...men han säger själv att det är inte magsjuka utan magen som bara krånglar men det tror jag inte på föränns om nån dag,när jag märker om nån annan blir sjuk.

• Buus85

Lenis80 skrev 2007-12-04 19:22:45 följande:

Ja han kräks och jag är på helspänn...men han säger själv att det är inte magsjuka utan magen som bara krånglar men det tror jag inte på föränns om nån dag,när jag märker om nån annan blir sjuk.
    Om det nu är magsjuka så proppa i dig vitpeppar, det brukar hjälpa! Plus en hutt med wiskey!
  • MiaS82

usch...
    darrar här...vill inte heller...
    var bor ni som har alla utbrott? det går magsjuka på min sons dagis oxå men bara på små barns avdelningen än så länge.... :S

• fialotta75

ÅH,NEJ!!! Nu verkar det som om skiten har kommit till sonens dagis. När jag lämnade imorse så ringde en mamma och sa att barnet inte kom idag för det hade kräkts, vet ni vad fröknen sa? "ojdå, hör av er om ni kommer imorron" VAAA!!!??? När hon hade lagt på så sa jag att "hoppas att hon har vett att hålla barnet hemma tills det är smittfritt,för ni tar väl inte emot barn som inte har varit hemma två dygn efter sista symtomen?" Då svarar hon:"Vi vill ju att dom ska ha börjat äta ordentligt och blivit normala i magen innan dom kommer." Är det bara jag som nojig eller smittar det inte efteråt också?? Det hade tydligen varit ett barn som hade haft diarée igår också, dom fick inte tag på mamman så barnet hade fått vara kvar till hämtning. Så nu sitter jag här och försöker koncentrera mig på naturkunskap (ska ha prov imorron) samtidigt som jag inte vill något hellre än att springa bort och hämta grabben!!! Hur hade ni gjort?? (Behöver väl inte tillägga att jag har riktig fobi för detta)

• Stargirl
    fialotta75 skrev 2007-12-05 09:37:54 följande:
    ÅH,NEJ!!! Nu verkar det som om skiten har kommit till sonens dagis. När jag lämnade imorse så ringde en mamma och sa att barnet inte kom idag för det hade kräkts, vet ni vad fröknen sa? "ojdå, hör av er om ni kommer imorron" VAAA!!!??? När hon hade lagt på så sa jag att "hoppas att hon har vett att hålla barnet hemma tills det är smittfritt,för ni tar väl inte emot barn som inte har varit hemma två dygn efter sista symtomen?" Då svarar hon:"Vi vill ju att dom ska ha börjat äta ordentligt och blivit normala i magen innan dom kommer." Är det bara jag som nojig eller smittar det inte efteråt också?? Det hade tydligen varit ett barn som hade haft diarée igår också, dom fick inte tag på mamman så barnet hade fått vara kvar till hämtning. Så nu sitter jag här och försöker koncentrera mig på naturkunskap (ska ha prov imorron) samtidigt som jag inte vill något hellre än att springa bort och hämta grabben!!! Hur hade ni gjort?? (Behöver väl inte tillägga att jag har riktig fobi för detta)
    Jag skulle tagit ett snack med personalen eller chefen på dagiset. På vårat dagis sitter det stora lappar om 48 timmars regeln. Att 48  timmar ska man vara hemma efter sista kräkningen eller diarèn. Det är ju lätt att räkna ut om barnet är sjuk första dagen på onsdagen så bör de inte komam tillbaka förr än på måndagen. Eftersom barnet omöjligt kan ha varit hemma i 48 timmar efter sista kräkningen eller diarèn innan (om de inte blivit sjuka tisdag eftermiddag iofs)

Det härjar magsjuka på vårat dagis oxå samt på skolan..... *bläää*
  • Frosk

Usch och fy! Dottern har spytt fyra gånger i natt! Som tur var hade jag bokat tvättstuga så vi får rent allt kräk, men shit..jag är livrädd nu!

• mal

Oj, stackare! Hoppas inte någon annan blir smittad! Sprita händerna konstant!

Frosk skrev 2007-12-05 10:33:02 följande:
    Usch och fy! Dottern har spytt fyra gånger i natt! Som tur var hade jag bokat tvättstuga så vi får rent allt kräk, men shit..jag är livrädd nu!
  • Frosk
    mal skrev 2007-12-05 10:36:45 följande:
    Oj, stackare! Hoppas inte någon annan blir smittad! Sprita händerna konstant!
    Vi har inte ens nån handsprit hemma!! men vi tvättar händerna konstant och hoppas på det bästa. Åh vad jag hatar detta!! Att gå och vänta är nästan värst av allt.
  • mal

Håller med, "väntan" är värst

Frosk skrev 2007-12-05 10:38:26 följande:
    Vi har inte ens nån handsprit hemma!! men vi tvättar händerna konstant och hoppas på det bästa. Åh vad jag hatar detta!! Att gå och vänta är nästan värst av allt.
Svar på tråden spyfobi!!!!!