• Iorlover

spyfobi!!!!!

Nu har dagis o skola börjat o alla sjukdommer kommer! Hörde att en tjej gått hem från sonens dagis i torsdags efter en kräka!
    Så var den dagen förstörd...känner efter, ångest, stenkoll på sonen mm.
    Finns det flera än jag med denna totala skräck för magsjuka? Kan knappt skriva ordet!

• Svar på tråden spyfobi!!!!!
  • zasata
    milla2 skrev 2007-12-11 14:04:34 följande:
    ok.. men förlåt jag tjatar men det är absolut inte luftburet alltså?
    nej. om inte nån som är sjuktex hostar dig rätt i ansiktet. då kan du blir smittad också. eller du går förbi nån som spyr precis eller bajsar och hat bakterierna.
    tvätta händerna och ansiktet så e det ingen fara
  • Wavva

japp! Så har jag oxå förstått. Men unvik kundvagn eller ta med sprit och dra där barnet har händerna eller kör i egna vagnen annars- gör tramsiga jag. Inget smågodis blir det heller...mest fabriksgodis på storburkar eller påsar.

• D med N och A

Får man tipsa om apotekets antibakteriella våtservetter?
    Om jag nån gång glömmer dem hemma får jag ångest och lägger min jacka runt sonen (spec över handtaget).

milla2 skrev 2007-12-11 13:47:12 följande:
    ok så det är inte luftburet alltså?!! men om min son sitter i kundvagnen då är det liten risk han med får det alltså eller hur funkar denna j-la sjukdom?
  • D med N och A

Gud vad jag tipsar om grejer från apoteket i alla trådar. Jag borde få provision.

• milla2

nu har jag varit å handlat men smittas det om vi säger en person har kräkts i butiken men dom har städat å jag kommer en timme efter säger vi?

• Stargirl
    milla2 skrev 2007-12-11 17:03:04 följande:
    nu har jag varit å handlat men smittas det om vi säger en person har kräkts i butiken men dom har städat å jag kommer en timme efter säger vi?
    Förmodligen så är folk i en butik inte lika bra på att städa som på sjukhus så ja det är möjligt att du får på dig viruspartiklar på händer etc. Det är alltså inte omöjligt.

Följande hände oss.

På tisdagen så hade ett barn kräkat på öppnaförskolans sångrum (inga leksaker eller prylar) på onsdagen så var jag därinne med min son vi stod upp  allihopa och bar våra barn då vi bara var där på rundvandring och barnen var så små. På torsdag kväll insjuknade flera föräldrar och barn. Smittokällan måste ha varit sångrummet då ingen av oss var på samma ställe annars.
    Nu har hon gått sina första steg *stolt*
  • mal

Stargirl skrev 2007-12-11 17:44:14 följande:

Förmodligen så är folk i en butik inte lika bra på att städa som på sjukhus så ja det är möjligt att du får på dig viruspartiklar på händer etc. Det är alltså inte omöjligt.Följande hände oss.På tisdagen så hade ett barn kräkat på öppnaförskolans sångrum (inga leksaker eller prylar) på onsdagen så var jag därinne med min son vi stod upp  allihopa och bar våra barn då vi bara var där på rundvandring och barnen var så små. På torsdag kväll insjuknade flera föräldrar och barn. Smittokällan måste ha varit sångrummet då ingen av oss var på samma ställe annars.
    Usch, vad jobbigt att det sprids så lätt

Sonen fick just diareé. Hoppas det stannar vid det och att ingen annan blir sjuk. Handspritar så händerna blöder..
  • Angelinas mamma
    zasata skrev 2007-12-11 08:52:12 följande:
    Angelinas mamma skrev 2007-12-11 00:36:18 följande: hur har de gått?
    Helt otroligt, jag hänge över toaletten 3 gånger men trotsade spyan, VÄGRADE låta det komma... satt och andades, slänge med hvudet, drog djupa andetag och försökte tänka på annat... det gick över efter 3 timmar och jag slapp kräkas! Det vad tillochmed så pass att jag darrade och skakade, blev helt knäsvag så som man kan bli när man ska spy.

Vad kan det ha varit egentligen, när jag inte spydde trots att jag mådde så jätteilla?
  • Molina

Kan ni hjälpa mig såklart är jag ensam med min dotter som har kräkits en gång nu och jag skakar av rädsla nu såklart att hon åkt på magsjukan, men hon har en riktigt otäck djup hosta och hade hoppat och skuttat omkring och började hosta som slutade med en kräka.
    Det går magsjuka på hennes avdelning på dagis men där har hon inte varit sedan i Fredags förutom idag ca 30min för fotografering.
    Visst kan väl småbarn kräkas av hosta????

• milla2

men om det blev föräldrar som blev sjuka av att vara i ett rum som nån kräkts i då måste det väl vara luftburet eller har jag fel?

Svar på tråden spyfobi!!!!!