• HeddaBigBum

Go Fika

Här håller Go-Fika-gänget till!

Det hela började med en ljuvlig liten tjej i november 2004. Några månader senare hade skaran fyllts på med 4 supersöta flickor till och 2 minst lika gulliga pojkar!

Men vi var inte nöjda där! Oh no! Här produceras småsyskon på löpande band!
    Hittills har 5 bakats klart och den på jäsning kanske tittar ut på vår årliga Halloween-fest
    Förvånad?
    Trick or treat!!!
    ... och fler lär det bli... planerade eller inte!! Räcka ut tungan
    Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • Svar på tråden Go Fika
  • JessicaåIda

Idag mellan 11-15 så är det hästens dag med öppet hus på några ridskolor i Vh & Tungesta. Någon som ska dit?

Att tro är att icke veta
  • JessicaåIda

Men det är just fastheten som är förändrad. Storleken är den samma men utan det där fasta "stunset" som gjorde lite extra åt formen när jag var utan bh.

HeddaBigBum skrev 2007-10-12 10:01:22 följande:
    Det är ju jäkligt konstigt det där! Jag skulle mer än GÄRNA ha små stekta ägg, myggbett eller läkerol! Man är aldrig nöjd! Eller, det finns säkert de som är det, men det kryllar nog inte av dem. Som stortuttad *haha* tror ju jag att det skulle vara så himla mycket lättare att hitta kläder!
    Att tro är att icke veta
  • JessicaåIda
    Uppdaterar bara vår lista Glad

Var:

Brf Åbylunds föreningslokal

När:
    27:e oktober
    14:30

Ideér (nya, och sånt som redan kommit upp):
    Barnen gör sina egna Halloweenpåsar (klipp, klistra, måla, etc på bruna papperspåsar)
    Frallor med diverse pålägg
    ballonger & blåsintrument (sådana där man blåser i, så åker en pappstrut ut, och det låter)
    popcorn
    fruktsallad
    glass
    någon/några leksaker till påsen
    torkad frukt, russin, färsk frukt, etc att stoppa i påsen
    Alla, inklusive föräldrar, kommer i någon slags utstyrsel... typ hatt.
    Ta med några leksaker att dela med sig av
    Saft/Kaffe/etc

Hedda:
    Bruna påsar att "pynta"
    Glass (vilken är A's favorit, Nanny?)
    Ballonger och blåsinstrument (Lukes önskemål)

Nanny:
    Fruktsallad
    Saft

Mia:
    Servetter, kaffe (pulver alltså), typ klistermärken eller nå´t liknande till påsen
    Gör det lite enkelt för mig...då jag ej vet vem/vilka från vår familj som kommer. Men det här kan jag handla nu och överlämna til nå´n av "grannarna" som får ta med sig, OM vi inte skulle kunna komma.

Jessica:
    Frallor
    Ost
    smör
    å kanske en liten gurka eller nåt liknande

Maria:

Marie:

Marianne:
    Popcorn
    Russinaskar
    Någon annan kul torkad frukt
    Att tro är att icke veta
  • Maria från Bahia

Fyller på lite. Ska fundera ut något mer ätbart också att ta med

Var:

När:

Barnen gör sina egna Halloweenpåsar (klipp, klistra, måla, etc på bruna papperspåsar)
    ballonger & blåsintrument (sådana där man blåser i, så åker en pappstrut ut, och det låter)
    popcorn
    fruktsallad
    glass
    Saft/Kaffe/etc

Hedda:
    Bruna påsar att "pynta"

Nanny:
    Fruktsallad
    Saft

Mia:
    Servetter, kaffe (pulver alltså), typ klistermärken eller nå´t liknande till påsen
    Gör det lite enkelt för mig...då jag ej vet vem/vilka från vår familj som kommer. Men det här kan jag handla nu och överlämna til nå´n av "grannarna" som får ta med sig, OM vi inte skulle kunna komma.

Jessica:
    Frallor
    Ost
    smör

Maria:
    Klistermärken till påsarna
    Något kul att lägga i påsen

Marie:

Marianne:
    Popcorn
    Russinaskar
    Någon annan kul torkad fruktVar:

När:

popcorn
    fruktsallad
    glass
    Saft/Kaffe/etc

Hedda:
    Bruna påsar att "pynta"

Nanny:
    Fruktsallad
    Saft

Mia:

Jessica:
    Frallor
    Ost
    smör

Maria:

Marie:

Marianne:
    Popcorn
    Russinaskar
    Någon annan kul torkad frukt

• Maria från Bahia
    JessicaåIda skrev 2007-10-14 10:10:21 följande:
    Men det är just fastheten som är förändrad. Storleken är den samma men utan det där fasta "stunset" som gjorde lite extra åt formen när jag var utan bh.
    Det är precis det jag menar också!!!! Storleken bryr jag mig inte så mkt om. Kan ju ärligt säga att jag gärna inte går runt utan BH numera
  • Maria från Bahia

Öööhhh....blev dubbleinklistrad lista ser jag..... Oups! Nytt försök.

Fyller på lite. Ska fundera ut något mer ätbart också att ta med

Var:

När:

popcorn
    fruktsallad
    glass
    Saft/Kaffe/etc

Hedda:
    Bruna påsar att "pynta"

Nanny:
    Fruktsallad
    Saft

Mia:

Jessica:
    Frallor
    Ost
    smör

Maria:
    Klistermärken till påsarna
    Något kul att lägga i påsen

Marie:

Marianne:
    Popcorn
    Russinaskar
    Någon annan kul torkad fruktVar:

• Gruffalo

Ok, första visningen var ingen höjdare. För litet, två sovrum längst in i "källaren" samt massor av tända doftljus....mörkning av mögellukt? Andra visning är inställd då objektet blivit sålt typ igår eller i fredags. Ska på två visningar senare i eftermiddag så jag återkommer med rapport....

Älskade ungar, Maja ´05 & Hugo ´07
  • hejlis

Hej på er! Blev ett lite jobbigt slut på denna vecka Hanna var ju sjuk och hemma från dagis förra veckan. I tisdags när hon skulle dit = inga problem. Jag stannade kvar lite extra och sedan puss & kram, hejdå som vanligt. När jag hämtade berättade de att hon blivit lite ledsen en kort stund (mammalängtan tydligen) och inte heller varit så pigg på att äta. I onsdags okej att lämna, men hade varit lite ledsen på dagen också, inte velat äta och inte velat gå ut. Så i torsdags. Vaknar. Känner under hela morgonen att hon inte är som vanligt...går till dagis. Fröken sitter och läser med 3-4 andra barn. Vi går in. Hanna vill bara vara hos mig. Sitter och pratar en stund, till slut säger jag att jag måste gå. Då kramar hon mig och börjar gråta...Försöker säga att ni u måste jag åka till jobbet osv. men hon släpper mig knappt. Till slut lossar hon lite och sätter sig intill, då reser jag på mig varpå hon ska med. Fröken får ta upp henne i famnen. Hanna gråter och blir jätteledsen/arg/hysterisk...Jag går. Hem och grinar.Sedan till jobbet. Mår rent ut sagt apa hela dagen. Kan inte få ner en matbit, ingenting... Vågar inte ringa och fråga hur det går... Kände mig som om jag svek henne så totalt. När jag hämtade så pratade jag med fröknarna. Hon hade lugnat sig sedan och ätit en smörgås till frukost, inte velat äta mat till lunch utan bara en smörgås då med. Hon var okej när jag hämtade med sådär glad/ledsen ni vet...kommer springandes och bara vill kramas en lång stund...Går hem. Hon äter glatt mellanmål, och sedan lekar vi och kollar lite på TV. Hon säger minst en gång att hon inte vill gå på dagis + börjar nästan gråta när vi frågar (glatt) hur det varit på dagsi idag (som vi brukar göra). På fredag morgon vaknar hon till vid 6-tiden och frågar "Dagis idag?" När jag säger "ja" så börjar hon snyfta, men somnar sedan om. Även när hon vaknar en dryg timme senare så är det första hon frågar om det är dagsi idag. Börjar nästan gråta då med. Ringer dagis och frågar hur vi ska göra. Rickard är ledig så han får gå med, vara kvar tills hon "släpper" själv och börjar leka, för att sedan gå. Då blir hon ledsen, men verkar tycka det är okej att vara i frökens famn och vinkar iaf hej då. Vi hämtning säger de att det varit bättre under dagen än de sensate 3 dagarna. Hon har lekt och varit "som vanligt". Dock fick hon vara inne (av ngn anledning så vill hon inte gå ut ) och måla (höjdare!) samt hon visste att pappa skulle hämta INNAN lunch. Vilket hon glatt talat om under dagen. Hon hade ju blåsor i muinne förra veckan, och jag tror att det kan vara en bidragande orsak till just detta att det känns läskigt att äta på dagis. Att det ska göra ont...jag vet inte. Hon har varit ängslig att äta även hemma, tills bara för ett par dagar sedan då hon förstod att de var borta. Nu i helgen har det första hon frågat om varje morgon varit om hon ska till dagis. När vi säger "nej, inte idag" så somnar hon lugnt om...Sa igår att på tisdag ska vi till dagis, och då blev hon iofs inte ledsen med tårar, men hängde med huvudet. Då ska jag att pappa stannar kvar en lång stund, och sedan hämtar vi dig innan ni ska äta och äter lunch hemma. Frågade om det lät bra och då nickade hon faktiskt!
    Idag gick vi till dagis och lekte utanför (det ville hon jättegärna!) samt satt där och fikade lite. Vi kollade in genom föntren och hon berättade glatt vad vi såg där inne. Pratadade om de andra barnen, fröknarna osv. Och det har hon även pratat om hemma, med glad röst. Så jag hoppas, hoppas, hoppas, att det är som fröknarna säger - ett bakslag, som är rätt så "vanligt". Hjärtat säger ju bara "aldrig mer gå dit med henne..." Men samtidigt har det ju gått så bra innan, och hon har varkligen haft roligt! Vi har sagt att vi gör likadant nästa vecka som i fredags, och hoppas att hon kommer in i det igen. Att det kanske till stor det beror på att hon varit sjuk, haft ont i munnen sller så. Annars vet jag inte vad vi ska göra...

• hejlis

ja, och som inte det vore nog då...Var på MVC i fredags. Allt bra. Tills bm lyssnar på hjärtljuden.Lyssnar läääänge...Säger att det är lite lågt. Ligger mellan 115-120 ( har annars legat på 132-150). Och vill att vi åker in till förlossningen för en ordentlig ctg-kurva...faaaan. Miljoner hemska tankar...hem, hämtar Rickard, lämnar Hanna, in till Huddinge. Får komma in på en gång och blir omhändertagen av snäll bm. Sätter på ctg:en och hon säger nästan direkt att det ser jättefint ut. Får iaf vara kvar ca 45 minuter och bebis hjärtslag går upp och ner som de ska. Läkare kollar och allt är normalt och ser jättefint ut. Än något lättad Mia (och Rickard) kan äntligen åka hem. Bebis är iaf "nästan" fixerad nu. Ruckbar men åt det fastare hållet, typ...Och magen hänger nere vid knävecken känns det som.

• Fragglerock

Hejlis:

Va skönt att allt är bra med bebis i alla fall.

Ja, vi vet ju verkligen hur det känns att lämna ett litet troll som gråter och skriker. Agaton gjorde så i 6 veckor innan det ens lättade en smula. Jag grät så många ggr utanför grinden att jag inte ens kunde hålla räkningen Det är så jobbigt och man kan inte koncentrera sig på nått alls under hela dagen.

Agaton matvägrade ju oxå under ganska många veckor i början på dagis. Jag tror att det är lite deras sätt att protestera. De vet ju att de kommer bli lämnade på dagis och att det är där de ska vara. Så att inte äta är ju en protest som de har kvar som inte mamma eller pappa kan påverka. Det är ju en sak som inte någon anna än de själva kan bestämma, nu när dumma mamma och pappa bestämt att man ska vara på dagis.

Jag läste den förklaringen till matvägran vid dagisstart i en avhandling av nån gubbe på pedagogiska institutionen. Vet inte om det stämmer, men jag vet att jag tänkte att ...Hmmm, det kanske ligger något i det när jag läste den och Agaton matstrejkat för tredje veckan på dagis. Jag minns att han käkade konstant från han kom hem till han somnade!

Jag tror ni gör rätt i att inte stressa på och låta det ta den tid det behöver. Vi lät oss övertalas till något annat och det är en av de saker som jag ångrar mest och skäms mest över, att jag inte stod på mig. Så låg henne få lite extra tid så kommer det går bra. Vi lekte också mycket på lekplatsen på dagis och det gjorde nog med att det lossnade att gå dit utan krav liksom.

Det kommer lösa sig trots att det är skitjobbigt när man är mitt uppe i allt.

Massa Kramar till er!

Oh no... do you think I was born tomorrow?!? ~Junior Gorg~
Svar på tråden Go Fika